Office Communications Server 2007

Microsoft informuje, że celem OCS nie jest zastąpienie tradycyjnych central IP PBX. Wskazuje raczej, że jego zestaw narzędzi oparty na standardzie SIP (Session Initiation Protocol) jest w stanie realizować trunking i wymieniać ruch z centralami PBX.

Testowana wersja OCS nie umożliwiała parkowania połączeń, ani niektórych funkcji trasowania i obsługi połączeń znanych z systemów back-end IP PBX.

Jak OCS radzi sobie w roli IP PBX

Office Communications Server 2007

Funkcjonalność typowego IP PBX i OCS 2007

OCS działający w połączeniu z klientem Office Communicator 2007 oraz Exchange 2007 może być uważany za kompleksową platformę komunikacyjną. Poniżej wypisaliśmy listę funkcji, które naszym zdaniem powinny się znaleźć w każdej firmowej centrali IP PBX.

Opisane wyżej funkcje są często wykorzystywane w rozwiązaniach firmowych, lecz są także zastosowania, w których zadowalamy się już, gdy telefon tylko dzwoni.

Tandem OCS 2007 z Office Communicator pozwala użytkownikowi korzystać z najbardziej wygodnej formy komunikacji w danym momencie, za pośrednictwem pojedynczej aplikacji. Interfejs OCS jest przejrzysty i intuicyjny. Pomimo że brak w nim kilku zaawansowanych funkcji wymienionych powyżej, to jednak OCS zapewnia poprawną realizację fundamentalnych czynności pożądanych przez większość użytkowników. Doświadczona jakość głosu była odpowiednia do komunikacji biznesowej. Od strony administracyjnej integracja OCS z Active Directory i Exchange 2007 pozwala scentralizować codzienne czynności, typu tworzenie kont czy udostępnianie określonych usług OCS.

W celach testowych pobraliśmy jeszcze wersję beta OCS 2007, którą zainstalowaliśmy w środowisku Windows 2003 Domain Controller na serwerze z procesorem Pentium 4 2,6 GHz, pamięcią 2 GB RAM i dyskiem 18 GB, pod kontrolą systemu Windows 2003 R2 Enterprise x64 Edition. Wymagana instancja Exchange 2007 działała na drugim serwerze w identycznej konfiguracji. Korzystaliśmy również z kilkunastu klientów Windows XP z zainstalowanym Office Communicator 2007.

Gdy przeprowadzaliśmy test, na rynku nie było żadnego sprzętowego ani programowego telefonu, który wspierałby microsoftowe kodeki czasu rzeczywistego. Jednak od tego momentu firma ogłosiła w tym zakresie współpracę z kilkunastoma producentami. Korzystanie z innych telefonów SIP wymaga serwera pośredniczącego (transkodującego), SIP Proxy i sprytu administratora.

Wymagania

OCS 2007 wymaga Active Directory działającego w trybie natywnym, serwera DNS, Certificate Authority, Internet Information Server z elementami ASP (Active Server Pages). OCS można zainstalować zarówno w wersji enterprise, jak i standardowej, w której wszystkie komponenty są wczytywane na pojedynczym serwerze.

Office Communications Server 2007

Rozwijane menu Office Communicatora dotyczące funkcji presence.

Komunikacja pomiędzy Office Communicatorem a OCS odbywa się za pośrednictwem SIP. Podobnie jak w innych systemach IP PBX, strumienie RTP przesyłane są bezpośrednio pomiędzy punktami końcowymi, a sygnalizacja kontrolna kierowana jest przez OCS.

Natychmiast po zalogowaniu Office Communicatora 2007 do serwera OCS możliwe jest wykonywanie połączeń i wysyłanie komunikatów IM pomiędzy klientami. Jakość głosu była bardzo czysta.

Aby zoptymalizować jakość głosu w zależności od dostępnej dla danego połączenia przepustowości, Microsoft opracował własne kodeki nazwane "Real-Time". Częstotliwość próbkowania dostosowują automatycznie do bieżących parametrów transmisyjnych. Kodeki te mają być wspierane w certyfikowanych rozwiązaniach innych producentów. W przypadku połączenia z urządzeniem nieobsługującym kodeków Microsoftu, usługę transkodowania (na kodek G.711 lub inny obsługiwany) zapewnia serwer mediacji, wchodzący w skład OCS 2007.

W porównaniu z Communicatorem 2005, w wersji 2007 dodano możliwość przekazywania i zawieszania połączeń oraz połączenia oczekujące. Użytkownik może ustawić przekierowanie połączenia na inny numer lub stworzyć tzw. grupę rozdzwaniającą, gdzie dzwoni kilka aparatów jednocześnie. Alternatywnie, nieodebrane połączenie można kierować na pocztę głosową lub inny numer telefonu. Logi połączeń przychodzących, wychodzących i bieżących są przechowywane w folderze historii rozmów programu Outlook oraz jako rekordy w bazie OCS.

Wszystkie dostępne funkcje były łatwe do zaimplementowania. Obsługa ich jest logiczna i intuicyjna. Nowe połączenie sygnalizowane jest jako okienko pop-up u dołu ekranu. Office Communicator 2007 informuje kiedy przekierowanie rozmów jest aktywowane i pozwala szybko zmienić numer docelowy.

Office Communications Server 2007

Integracja funkcji presence w Microsoft Office Outlook 2007.

Podobnie jak w tradycyjnych centralach PBX, administrator może ograniczać uprawnienia użytkowników do wykonywania określonych połączeń (np. tylko lokalnych). Co ważne, protokół sterujący połączeniem może być szyfrowany - sRTP (Secure Real-time Transport Protocol). Aby zapewnić możliwość interakcji z systemami zapowiedzi słownych (np. naciśnij 1 - dział marketingu), mogą być generowane tradycyjne sygnały tonowe.

Tym, co odróżnia Office Communicator 2007 w porównaniu z innymi softphonami i klientami zunifikowanej komunikacji, jest możliwość oznaczania przez dzwoniącego ważności lub tematu rozmowy, która jest wyświetlana podczas nawiązania połączenia u odbiorcy (korzystającego z Office Communicatora). Opis może być modyfikowany w trakcie rozmowy.

Podczas połączenia telefonicznego, użytkownik może dodać również połączenie wideo lub komunikację IM, klikając ikonę danej formy połączenia. Przy połączeniu konferencyjnym mamy możliwość dodatkowej komunikacji z wybranym uczestnikiem.


TOP 200