Office 365 i Google Apps w testach

Setup: szybki kontra złożony

Pierwsza przeszkoda do pokonania przy konfiguracji usługi dotyczy poczty e-mail. W wydaniu Google - trzeba przenieść obecny serwer mailowy do Gmail. Migracja z serwera Exchange do Office 365 będzie się wiązała z przepuszczaniem poczty przez lokalny serwer do czasu zakończenia procesu. Warto zaznaczyć, że nie musimy rezygnować z firmowego serwera Exchange - możliwa jest jego koegzystencja z rozwiązaniem w chmurze.

Office 365 i Google Apps w testach

Kreator konfiguracji, zintegrowany z panelu zarządzania, bardzo upraszcza uruchomienie Google Apps for Business

Jeśli chcemy przenieść do chmury tylko niektóre funkcjonalności i nie jesteśmy związani z serwerem Exchange, to warto poświęcić trochę czasu Google Apps. Przetestowanie tej platformy jest bardzo łatwe. Do dyspozycji mamy przejrzysty kreator konfiguracji. Kiedy potwierdzimy prawa do nazwy domeny (przez umieszczenie specjalnego pliku na naszej stronie WWW), pozostanie kilka kliknięć w kolejnych etapach kreatora, skonfigurowanie użytkowników i rozpoczęcie pracy (zob. zrzut).

Zobacz również:

  • Najlepsze bezpłatne alternatywy dla pakietu Microsoft (Office) 365
  • Microsoft Office 365 - lista wersji, najważniejsze zmiany dla biznesu
  • Teams nie będzie integralną częścią Windowsa 11

Polecamy: Lync czy open source?

Przy użyciu kreatora mamy możliwość przetestowania Gmail, korzystając jednocześnie z dotychczas używanego konta e-mail - bez zakłócania na nim przepływu poczty. Jeśli korzystamy z Outlooka albo innego programu pocztowego, możemy sprawić, by nasz nowy serwer mailowy duplikował przychodzącą pocztę dla innego serwera. W teście użyto osobistego konta autora woody@askwoody, obsługiwanego najczęściej poprzez Outlook. Następnie, zgodnie z instrukcjami z kreatora Google Apps, ustawiono tak używany serwer pocztowy, by wysyłał kopie przychodzącej poczty pod adres [email protected]. Każdy przychodzący e-mail bez problemów pojawiał się zarówno w dotychczas używanej skrzynce Outlooka, jak i testowanej skrzynce Gmail Google Apps. Postępując podobnie, można stopniowo przenosić użytkowników do Gmail bez zakłócania bieżącego funkcjonowania poczty.

W panelu zarządzania Google Apps kreator konfiguracji jest zawsze dostępny po jednym kliknięciu - pamięta też miejsce, w którym skończyliśmy ustawienia, jeśli musieliśmy zrobić sobie przerwę w konfigurowaniu. Nie ma więc potrzeby zaczynania zawsze od nowa.

Office 365 i Google Apps w testach

Setup w Office 365 jest skomplikowany, podobnie jak sam pakiet

W odróżnieniu od Google Apps setup w Office 365 ani trochę nie jest łatwiejszy. Po zalogowaniu się z ID administratora i kliknięciu zakładki, otrzymujemy do wyboru kilkanaście opcji (zob. zrzut).

To, że w porównaniu z Office 365 konfiguracja Google wydaje się bezproblemowa, po części przypomina jednak porównywanie jabłek i gruszek - w Office 365 jest po prostu dużo więcej do ustawienia.

Kiedy dodaje się nowych użytkowników w Office 365, otrzymują oni natychmiast skrzynki pocztowe, domyślną witrynę Team Site i usługę komunikatora. Poza tym trzeba stworzyć w szczegółach środowisko pracy. Czy będziemy stosowali pojedyncze logowanie, czy też będziemy się najpierw logować lokalnie, a następnie ponownie w chmurze? Jeśli to pierwsze, to musimy przejść przez skomplikowaną serię czynności, aby zadziałała procedura "single sign-on". Czy chcemy, żeby usługi katalogowe Active Directory miały zastosowanie zarówno lokalnie, jak i online? Jeśli tak, to trzeba zsynchronizować Active Directory pomiędzy lokalnym serwerem a serwerem Office 365. Trzeba więc ustawić domeny na serwerze Office 365, ustalić uprawnienia w SharePoint, skonfigurować także serwer Lync. Trzeba też doprowadzić do pobrania aktualizacji dla Office 2010 lub 2007 na wszystkich komputerach użytkowników, tak by mogli oni łączyć się z serwerami i usługami Office 365. I to wszystko tylko na początek.


TOP 200