Office 365 Microsoftu czy Google Apps dla Firm?

Użytkownicy biznesowi, którzy rozważają skorzystanie z oprogramowania biurowego oferowanego w modelu chmurowym, mają twardy orzech do zgryzienia. Na tym rynku nie ma bowiem obecnie bezdyskusyjnego lidera - choć są dwaj dominujący gracze: Microsoft ze swoim Office 365 oraz Google, oferujący Aplikacje dla Firm. Czyja propozycja jest lepsza dla firm? Niestety, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi...

Office 365 oferuje dostęp do poczty e-mail, kalendarzy, Worda, Excela, PowerPointa, OneNote, SharePointa oraz Lync. W skład Google Apps for Business wchodzą z kolei e-mail, kalendarze, editor tekstu, narzędzie do przygotowywania prezentacji, aplikacja do rysowania, strona WWW oraz serwis do publikowania klipów wideo. Obie powyższe usługi są płatne - aczkolwiek obaj producenci oferują również za darmo nieco okrojony zestaw narzędziu biurowych (Office Web Apps on Skydrive oraz Aplikacje / Dokumenty Google).

Zobacz też: Office 365 i Google Apps w testach

Zobacz również:

Nasi koledzy z amerykańskiego magazynu Network World poprosili resellerów obydwu konkurencyjnych pakietów aplikacji chmurowych o wymienienie najważniejszych zalet produktów Google i Microsoftu. Office'a 365 zachwala Ellen Jennings, szefowa firmy Business Engineering, zaś Google Apps Danny Riley, wiceprezes Services for Isos Technology.

Unikalne funkcje

"Najważniejszą zaletą Office 365 - która nie występuje w Google Apps - jest to, że... to Office" - wyjaśnia Jennings. Aplikacje webowe Microsoftu wyposażone są w interfejs znany z desktopowych produktów firmy i w 100% poprawnie obsługują najbardziej nawet złożone pliki utworzone w klasycznym MS Office .

Z drugiej strony, warto pamiętać, że aby uzyskać w chmurowym Office dostęp do wszystkich funkcji znanych z desktopowej wersji, użytkownik musi dodatkowo zapłacić - albo kupując standardową licencję na MS Office, albo wykupując usługę Office Professional Plus.

Polecamy: Adobe Flash kontra HTML5

"W usłudze Google nie ma takich ograniczeń licencyjnych - to prawdziwie rozwiązanie chmurowe, które oferuje pełen zakres funkcji w każdej sytuacji i w każdym systemie operacyjnym. Office 365 jest chmurowy tylko częściowo, pełny dostęp do niego mają jedynie użytkownicy Windows" - replikuje Riley.

Google umożliwia użytkownikom zapisywanie dokumentów w wielu formatach - m.in. PDF, DOC oraz ODT (kompatybilny z LibreOffice oraz OpenOffice). Jeśli użytkownik chce z nimi później pracować offline, musi korzystać z przeglądarki Chrome (która oferuje funkcję Offline Access) lub musi zaopatrzyć się w oddzielne aplikacje do edycji poszczególnych typów plików.

Praca grupowa

Pełna gotowość do pracy grupowej jest jednym z głównych atutów rozwiązania oferowanego przez Google - "Dokumenty zapewniają możliwość stałej, symultanicznej pracy nad dokumentami. Wszyscy współpracownicy mają stały podgląd na ogólny postęp prac i mogą działać niezależnie. W Office 365 nie jest to tak dopracowane - tam możliwość jednoczesnej pracy nad tym samym plikiem jest zdecydowanie bardziej ograniczona. Co więcej - w rozwiązaniu Google do dyspozycji jest komunikator, z którego mogą korzystać osoby, które w tym samym czasie pracują nad tym samym plikiem" - wyjaśnia Danny Riley.

Polecamy: Hosting po polsku

Office 365 ma jednak kilka ważnych atutów w tej dziedzinie - najważniejsze z nich to Lync oraz SharePoint. "SharePoint może być bardzo skomplikowanym, kompleksowym rozwiązaniem - ale w małych firmach, w których potrzebna jest przestrzeń do przechowywania danych i podstawowa praca grupowa, użytkownicy z pewnością docenią intuicyjność tego oprogramowania. Lync dodatkowo zapewnia możliwość komunikowania się przez IM, wideorozmowy oraz połączenia telekonferencyjne" - tłumaczy Ellen Jennings.


TOP 200