Ofensywa na wielu frontach

Nowy dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoftu chce maksymalnie wykorzystać potencjał firmy na polskim rynku.

Obok zmiany na stanowisku głównodowodzącego Microsoft Polska, poprawa wyników finansowych - pomimo trudniejszej drugiej połowy roku - to drugie w 2008 r. najważniejsze wydarzenie w polskim oddziale firmy. Spółka, według wykonanych do raportu TOP 200 szacunków IDC Poland, zwiększyła przychody z 1,05 mld zł do 1,2 mld zł.

Więcej legalnych kopii, więcej online

Jacek Murawski, oficjalnie objął stanowisko dyrektora generalnego polskiego oddziału Microsoftu w listopadzie 2008 r. Dwa ostatnie miesiące roku kalendarzowego to zbyt mało, aby mówić o własnych sukcesach, dlatego chętnie wymienia zasługi swoich menedżerów.

Nowym szefem polskiego biura, po odejściu Marka Rotera został Jacek Murawski, wcześniej dwa lata zarządzający lokalnym oddziałem Della, a jeszcze wcześniej Cisco Systems. Oficjalnie objął stanowisko w listopadzie 2008 r. Dwa miesiące do końca roku to zbyt mało, aby mówić o własnych sukcesach, dlatego chętnie wymienia zasługi swoich menedżerów. Do finansowego sukcesu przyczynił się m.in. zespół wsparcia dużych klientów kierowany przez Andrzeja Horawę i skuteczna promocja trzyletnich umów typu Enterprise Agreement. Swoje dołożył też dział sektora publicznego prowadzony przez Kamila Kurowskiego. Trzeci szybko rosnący obszar to umowy OEM, za który odpowiada Krzysztof Florczak. Jego zespół został nagrodzony jako najlepszy na świecie w koncernie z Redmond. Jego działanie i współpraca z kanałami sprzedaży ograniczyła dostępność komputerów osobistych sprzedawanych bez systemu operacyjnego Windows, Windows Server i pakietu Office, co - z doświadczeń Microsoftu - prowadzi na ogół do instalacji pirackich kopii systemu i aplikacji.

Strategicznym kierunkiem Microsoftu jest dziś zdobywanie pozycji na rynku online i czerpanie z niego przychodów reklamowych. Na tym polu w Polsce koncern nie był do tej pory specjalnie widoczny. Internetowe przedsięwzięcie Microsoftu - portal MSN nie odniósł oszałamiającego sukcesu dzieląc tym samym los takich e-gigantów jak eBay, MySpace i AOL. Przedstawiciele spółki podkreślają, że był to jednak udany projekt, gdyż znalazł się po roku w pierwszej 20 najpopularniejszych witryn w Polsce. Microsoft zdecydował się jednak rozszerzyć współpracę z Agorą (do tej pory dostarczała polskiemu MSN treści) i wspólnie tworzyć portal pod adresem MSN.gazeta.pl. Ponadto Agora będzie wdrażać w swoich przedsięwzięciach internetowych produkty pakietu Windows Live, reklamować je i sprzedawać na prawach wyłączności.

Skuteczną "kontrolę" nad działaniami internautów i związanym z tym potencjałem reklamowym zapewnia oczywiście przeglądarka internetowa i wyszukiwarka. Udział Internet Explorera w polskim rynku w ostatnim czasie zmniejszył się na rzecz Mozilla Firefox. Według raportu Gemiusa "Polski Internet 2008-2009", w ostatnim kwartale 2008 r. z przeglądarki Microsoftu korzystało 50% internautów. Dla porównania dwa lata wcześniej wynik ten wynosił aż 70%!

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200