Odzyskać utracony raj

Dodatkowym problemem jest ochrona danych zapisanych w komputerach PC, a zwłaszcza notebookach. Producenci oprogramowania do wykonywania kopii udostępniają aplikacje umożliwiające tworzenie kopii zapasowych danych zapisywanych na komputerach biurkowych i przenośnych, ale tego typu rozwiązania nie są, przynajmniej na razie, często stosowane. To zapewne się zmieni, bo wraz z postępującą mobilnością pracowników, wartość danych przechowywanych na ich komputerach rośnie, nie wspominając o ich objętości.

Jak wynika z doświadczeń MBM Ontrack i Ibas, cenne dane są też czasami przechowywane w telefonach komórkowych lub palmtopach - bywa, że są to dane znacznie ważniejsze niż tylko adresy i kontakty. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych spoczywa w tym wypadku na ich użytkowniku. Regularne tworzenie kopii bazy adresowej telefonu komórkowego wiąże się albo z dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem i wdrożeniem odpowiedniego systemu, albo z poświęceniem czasu przez użytkowników na samodzielne wykonywanie kopii, co akurat jest mało prawdopodobne.

Dać, by odzyskać

Uszkodzenia nośników danych mogą być logiczne lub fizyczne. Pierwsze polegają na naruszeniu integralności logicznej struktury danych, a nie samego nośnika, a ich przyczyną mogą być wirusy komputerowe, awarie zasilania lub błędy w oprogramowaniu. Najbardziej prozaicznym, ale według MBM Ontrack najczęstszym przykładem uszkodzenia logicznego jest przypadkowe skasowanie danych lub niezaplanowane uruchomienie polecenia formatowania dysku.

Dużo poważniejsze są uszkodzenia mechaniczne nośników, gdy awarii ulegają głowice, elementy elektroniczne i elektryczne napędów dyskowych, albo gdy nastąpi zerwanie lub zgięcie taśmy magnetycznej. Odzyskanie danych jest wówczas możliwe tylko w warunkach laboratoryjnych. Według danych MBM Ontrack średnia skuteczność odzyskiwania danych wynosi 63% w przypadku uszkodzeń fizycznych i 91% - logicznych.

Ile kosztuje odzyskanie danych? To podstawowe pytanie, które pojawia się w momencie, gdy następuje uszkodzenie nośnika zawierającego cenne dane, a użytkownik nie ma ich kopii. Mało kto interesuje się odpowiedzią, zanim przydarzy się nieszczęście.

Odpowiedź nie jest jednoznaczna - bo nie ma sztywnego cennika takich usług. Wpływ na cenę odzyskania danych mają przede wszystkim: trudność przypadku, typ nośnika (dysk, taśma, flash), pojemność nośnika i rodzaj narzędzi niezbędnych do odtworzenia danych. Warto tu wspomnieć, że w wypadku taśm magnetycznych koszty usługi nie zależą od jej rodzaju, np. LTO, SDLT lub DDS, ale przede wszystkim od charakteru uszkodzenia.

Dla orientacji można jednak podać koszty odzyskania danych w kilku praktycznych sytuacjach podawanych przez MBM Ontrack i Ibas Polska.

  • Utrata danych wskutek częściowego nadpisania informacji na taśmie DDS-4 o pojemności 20 GB w systemie wykorzystującym narzędzie Backup z Windows NT 4.0. Koszt usługi odzyskania informacji wynosi 3890 zł (wg MBM Ontrack).
  • Macierz RAID 5 z trzema dyskami SCSI o pojemności 76 GB każdy, w której nastąpiło fizyczne uszkodzenie dwóch napędów. Przedmiotem zlecenia było odzyskanie plików graficznych o objętości 40 GB. Cena usługi wyniosła 7100 zł (wg MBM Ontrack).
  • Fizycznie uszkodzony dysk IDE z systemem Windows - koszt analizy oceniającej możliwość odzyskania danych wynosi 200 zł, a cena procedury prowadzącej do odtworzenia informacji to ok. 2000-5000 zł (wg Ibas).
  • Odzyskanie danych z macierzy RAID 5 zawierającej 3 dyski. Analiza kosztuje 1000 zł, a koszt odzyskania danych zaczyna się od 3000 zł (wg Ibas).
  • Poważnie uszkodzony dysk (np. w wyniku pożaru lub zalania) - koszt analizy to 3000-4000 zł, a odtworzenia zapisanych informacji - od 5000 zł (wg Ibas).
  • Taśma magnetyczna - w wypadku uszkodzeń logicznych koszt odzyskania danych zaczyna się od ok. 3000 zł, a fizycznych - od 5000 zł (wg Ibas).
Zapobiec stracie, zebrać dowody

Z ponad 1100 przypadków odzyskiwania danych w 2004 r., tylko 51 osób prywatnych zwróciło się o taką usługę do MBM Ontrack. "Klientami firm odzyskiwania danych w Polsce są obecnie przede wszystkim duże przedsiębiorstwa" - mówi Anna Stajkowska, kierownik Działu Obsługi Klienta w MBM Ontrack. Wśród nich dominują firmy nowych technologii i finansowe, ale sporą grupę klientów stanowią również organy ścigania (policja, prokuratura), zlecające usługi zwane na Zachodzie computer forensics, polegające na dostarczaniu elektronicznych dowodów popełnionych przestępstw.


TOP 200