Od usług nie ma odwrotu
- Andrzej Maciejewski,
- 26.04.2011
Segment usług czeka wzrost, kontrakty outsourcingowe stają się bardziej dojrzałe, krajobraz rynku zmieni zapewne cloud computing.
W opinii IDC budżety wydają się odmrożone, firmy inwestują, ale bardzo rozważnie, tzn. projekty muszą być uzasadnione biznesowo i raczej można ogłosić koniec wieloletnich kontraktów. Będą oczywiście kontrakty na długie projekty, ale sam projekt dzielony jest na części i dostawca rozliczany zostaje po kolejnych etapach. Inną metodą są umowy ramowe, na których podstawie dostawca otrzymuje zlecenia. "Ponadto wygląda na to, że w 2010 wreszcie będzie można pokazać faktyczne projekty cloud computing, a wszechobecny temat chmury może wpłynąć na rynek outsourcingu" - uważa Ewa Zborowska.
W raporcie "Poland IT Services Market 2010-2014 Forecast and 2009 Analysis" IDC Poland prognozowało całkowitą wartość polskiego rynku outsourcingu IT (Information Technology Outsourcing, ITO) w 2010 r. na ok. 500 mln USD. Wzrost tego segmentu rok do roku o 7% sprawia, że jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów usług IT w naszym kraju. Udział usług outsourcingowych w Polsce w całkowitym rynku usług IT kształtuje się na poziomie 17% i jest jednym z najwyższych wśród krajów regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Sektor nowoczesnych usług biznesowych obejmuje, oprócz ITO, również usługi BPO (Business Process Outsourcing), SSC (Shared Services Centers), KPO (Knowledge Process Outsourcing). Według Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), wartość polskiego sektora szacowana jest na ponad 2,5 mld USD. W 300 polskich i zagranicznych centrach usług biznesowych pracuje ponad 50 tys. specjalistów.
Widać dojrzewanie
Michał Grabarz, dyrektor IT w Infosys BPO Europe.
Choć są to zmiany stanowiące prostą reakcję na nową sytuację ekonomiczną, to w ich tle Michał Kasprzak dostrzega stopniowe, ale postępujące dojrzewanie rynku usług outsourcingu IT w Polsce. Jego zdaniem, odchodzi się od usług typu "serwis IT", ograniczających się do działań interwencyjnych czy prostego "przedłużania gwarancji na sprzęt IT", na rzecz kompleksowego przejmowania odpowiedzialności za działanie określonych systemów, aplikacji czy usług.