Od usług nie ma odwrotu

Dlatego też popularność zyskuje rozwiązanie IT jako usługa. W pierwszym etapie jest to doradztwo przy wyborze optymalnego rozwiązania, w kolejnym usługa wdrożenia. W dotychczasowych modelach wiązała się ona zawsze z inwestycją w infrastrukturę. "Dzisiaj coraz częściej dominuje model pay-as-you-go, a klient chce płacić wyłącznie za zakres produktu, będącego de facto usługą, z której może korzystać w modelu rozliczeń, takich jak: software, platform infrastructure as a service, a także w pewnym sensie SOA i cloud computing" - wylicza Grzegorz Koziróg.

Chmura niesie zmianę

500 mln USD

wyniesie w 2010 według prognoz IDC Poland całkowita wartość polskiego rynku outsourcingu IT.

Holicon, spółka specjalizująca się w usługach call contact center oraz outsourcingu procesów biznesowych, wprowadziła od 2011 r. nowe sposoby licencjonowania na swoje rozwiązania - SaaS (Software as a Service) i aPaaS (Application Platform as a Service) - z myślą przede wszystkim o małych przedsiębiorstwach, których do tej pory nie było stać na nowoczesne aplikacje i usługi IT do realizacji skomplikowanych procesów biznesowych. Były one wcześniej zarezerwowane tylko dla firm, które było stać na kilkusettysięczne inwestycje w infrastrukturę informatyczną.

"Dzięki rozwiązaniu cloud możemy zaproponować naszemu klientowi za kwotę rzędu kilkudziesięciu złotych dostęp do aplikacji pozwalających stworzyć profesjonalne telefoniczne biuro obsługi klienta, back office czy też telefoniczny dział sprzedaży, a także systemy wspierające takie procesy jak CRM, billing, workflow, raportowanie i kontroling" - mówi Krzysztof Chyliński, dyrektor technologii w Holicon. Jego zdaniem, cloud computing w znaczący sposób zmienia dotychczasowy sposób świadczenia usług i może częściowo zmienić układ sił na rynku. "Pojawią się nowi usługodawcy, którzy dzięki kompetencjom i innowacyjnym narzędziom będą mogli sprostać wymaganiom klientów. Już dzisiaj przykładem może być Amazon.com, który zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy stał się jednym z głównych graczy na rynku cloud computing" - mówi Krzysztof Chyliński.

Cloud Computing kontra outsourcing

IDC nie definiuje chmury jako usługi. Uważamy, że cloud to nowy model biznesowy dostarczania rozwiązań IT (czyli np. z punktu widzenia dostawcy przychody z tego typu oferty nie muszą być przychodami z usług, może on sobie kwalifikować je jako przychody z oprogramowania).

Istotne jest, że model cloud i outsourcing mają wiele cech wspólnych (zdalny dostęp, udostępnianie w sieci, płatność pay as you go), w związku z tym pojawią się na pewno dyskusje o tym, gdzie kończy się outsourcing, a gdzie zaczyna cloud lub odwrotnie, a także czy usługa outsourcingowa X spełnia definicje chmury, czy też nie. Dodatkowo nie bez znaczenia jest kwestia mody, choć IT to nie ubrania, wydaje się, że wiele firm IT może swoją ofertę outsourcingową promować i sprzedawać jako cloud, a klienci mogą chętniej kupować chmurę, ponieważ to coś nowego i nowoczesnego. Rynek jest tak niedojrzały w tych kwestiach, że potrzeba jeszcze paru sezonów na jego okrzepnięcie i ustalenie zasad. Myślę, że w końcu dojdzie do tego, że cloud będzie jednak pewnym modelem biznesowym, w jakim działa firma, a outsourcing pozostanie usługą kupowaną w ramach pewnych modeli chmurowych (np. firma ma swoje IT w chmurze prywatnej, ale wsparcie techniczne laptopów i sieci LAN zleca zewnętrznemu dostawcy-outsourcerowi).

Ewa Zborowska, Senior Research Analyst, IT Services, IDC Poland

Zmiany w outsourcingu

Według szacunków IDC polski rynek outsourcingu IT jest warty około 500 mln USD. Obecnie z tego typu rozwiązań korzysta ponad 50% rodzimych firm. Największe zmiany na rynku w ostatnich latach dotyczą skali i zakresu kontraktów z outsourcerem. Wcześniej umowy zawierano na 3 lata, teraz standardem są kontrakty 5-7-letnie, a nawet dłuższe. Długość kontraktu jest kompromisem pomiędzy oczekiwanym kosztem, tempem zmian technologicznych, elastycznością warunków świadczenia usług, poziomem skomplikowania realizowanych zadań i zaufaniem do partnera. Firma outsourcingowa nie jest już podwykonawcą, ale partnerem - konsultantem, realizującym długofalowe cele biznesowe swojego klienta, wskazującym mu nowe rozwiązania oraz obszary w przedsiębiorstwie wymagające usprawnienia. Głównymi powodami, dla których klienci decydują się na outsourcing, nadal są oszczędności, dochodzące do kilkudziesięciu procent rocznie. Rośnie jednak rola jakości, szczególnie dla tak delikatnych obszarów jak IT. Klienci wiedzą też, że dzięki współpracy z firmą zewnętrzną otrzymują dostęp do wiedzy i zaawansowanych narzędzi, a sami mogą skoncentrować się na istocie biznesu.

Dariusz Szwed, Strategic Account Business Consultant, Xerox Polska

Komentarz
Oczekiwania nabywców usług informatycznych rosną, ale zmiany są różne w zależności od obszaru.

1. "More for less", czyli więcej za mniej. Klienci szukają dzisiaj dostawców, którzy będą dostarczać te same usługi informatyczne, ale za 10% ceny. Dlatego firmy IT, jeśli chcą pozostać konkurencyjne, muszą realizować przemyślane strategie cenowe, które będą odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania klientów i rosnącą konkurencję na rynku. Klienci oczekują gwarancji efektywności kupowanych usług. Coraz powszechniejszą praktyką jest więc wpisywanie do umów IT wskaźników pokazujących, o ile rocznie powinna spadać cena za te same usługi. Nabywcy technologii i usług informatycznych oczekują coraz większej odpowiedzialności, jakości, transparentności, pewności i szybkości dostarczania usług (time to market), a także pełnego uczestnictwa w ryzyku klienta. Przesuwa się punkt ciężkości w zakresie ochrony poufności z ochrony rozwiązań informatycznych (know-how dostawcy) na ochronę logiki biznesowej (know-how klienta).

2. Ciągłość działania. Wiedza o produkcji i utrzymaniu oprogramowania przestaje być wiedzą tajemną. Klienci oczekują dziś prawa do korzystania z oprogramowania i dostępu do kodu źródłowego. Rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, a dostawcy chcąc utrzymać dotychczasowych klientów, muszą jeszcze bardziej uatrakcyjniać swoją ofertę. Jeśli wartością dodaną ma być jedynie wyłączne prawo do oprogramowania, będzie to miało fatalne skutki dla tak broniącego się dostawcy. Nikt nie chce korzystać z usługodawcy, który może stać się naszym największym wrogiem.

3. Multisourcing i cloud computing. Coraz powszechniejsze na polskim rynku modele optymalizacji biznesu, takie jak sourcing i przetwarzanie w chmurze, rodzą nadal wiele pytań wśród potencjalnych klientów, m.in. w kwestii bezpieczeństwa, ochrony danych, powiązanych kwestii prawnych (np. licencje). Polski rynek informatyczny dorósł do otwartej dyskusji o dobrych standardach nabywania usług informatycznych. Większa świadomość najlepszych praktyk zmniejszy niepewność na rynku i koszty transakcyjne oraz poprawi efektywność kontraktów IT. Postulaty dotyczące podnoszenia wiedzy na polskim rynku zgłaszają zarówno sami producenci, jak i użytkownicy. Na przykład opublikowane pod koniec 2010 r. rekomendacje Urzędu Zamówień Publicznych, dotyczące nabywania zestawów komputerowych, błędnie zakładają, że podmiot sektora publicznego, który chce zakupić sprzęt teleinformatyczny, przy opisie przedmiotu zamówienia powinien pominąć kwestie swoich oczekiwań wobec dostawców, np. w obszarze zaawansowania technologicznego, trwałości, bezawaryjności, jakości serwisu czy dostępności do części zamiennych. Takie dość dyskusyjne rozwiązania jeszcze bardziej podkreślają pilną potrzebę wypracowania dobrych praktyk i najwyższych standardów na polskim rynku usług IT.

Maciej Gawroński, szef polskiego biura międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird.


TOP 200