Od sprzedawcy do specjalisty

Synchronizacja na żądanie lub praca online

Aby przyspieszyć dostęp do danych, niezbędne było wprowadzenie synchronizacji w bezpośrednim połączeniu pakietowym. Impulsem do rozwoju tej technologii była poprawa infrastruktury i dostępności usług transmisji danych świadczonych przez operatorów sieci komórkowych, a także dostępność telefonów klasy smartphone, wyposażonych w modemy GPRS. Razem z rozwojem aplikacji mobilnych powstawały specjalizowane narzędzia przeznaczone do synchronizacji danych w PDA - rozwiązano wiele problemów wynikających z konieczności uwzględnienia danych spływających z wielu urządzeń, potrzeb redukcji ilości danych przechowywanych w pamięci PDA oraz minimalizacji ilości informacji przesyłanych łączem pakietowym. Ponieważ łącza GPRS (i ich szybsze warianty, takie jak EDGE czy 3G) objęły swoim zasięgiem praktycznie cały kraj, niektóre firmy zdecydowały się na wykorzystanie aplikacji pracujących w pełni online.

W tym modelu dział handlowy ma na bieżąco informacje o pracy każdego ze swoich mobilnych handlowców - dotąd było to nieosiągalne. Nawet przy synchronizacji na żądanie opóźnienie dostarczenia informacji liczy się w godzinach. Praktycznie każda dzisiejsza aplikacja mobilna wykorzystuje te same założenia - albo synchronizuje się z zasobami centralnymi, albo pracuje w pełni online z wykorzystaniem połączenia pakietowego.

Biuro w dowolnym miejscu

Mimo rozwoju telefonów klasy smartphone oraz innych podobnych urządzeń, nadal pracownicy muszą czasami uruchamiać aplikacje, które nie mogą działać w tych środowiskach. Aby uniezależnić miejsce pracy od konkretnego biura, rozwinięto bezpieczne połączenia wirtualnych sieci prywatnych. VPN umożliwia zestawienie połączenia bezpośrednio do infrastruktury firmowej z użyciem dowolnego medium, w tym także sieci komórkowej. Transmisja jest szyfrowana, zapewniając integralność i poufność, przy czym wygoda pracy zależy wyłącznie od jakości łącza - od jego przepustowości, opóźnień oraz wykorzystywanych aplikacji.

Dzięki temu pracownik terenowy może połączyć swój laptop z siecią firmową i pracować z wygodą zbliżoną wygodą do pracy w biurze, uruchamiając te same aplikacje. W przypadku wielu firm kluczem do działania pracowników terenowych stała się technologia terminalowa, obecnie oprócz niej coraz częściej spotyka się strumieniowanie aplikacji oraz wirtualizację aplikacji na stacji roboczej.

Integracja z nawigacją

Oprogramowaniem, które przebojem zdobyło rynek konsumencki, były aplikacje do nawigacji z użyciem odbiornika GPS. Urządzenia oraz instalowane w nich aplikacje bardzo ułatwiają pracę mobilnym handlowcom, dlatego niektóre firmy decydują się na integrację takich rozwiązań z firmowymi aplikacjami. Dzięki temu dział handlowy może nie tylko optymalizować zadania swoich pracowników terenowych, ale także na bieżąco kontrolować ich pracę. Wzrasta przy tym ingerencja firmy w działanie pracowników terenowych, ale wzrasta wydajność oraz zmniejsza się koszty.


TOP 200