Od kosztów stałych do zmiennych

Odpowiedzią Fujitsu Technology Solutions na obecną sytuację rynkową jest strategia oferowania klientom kombinacji usług oraz sprzętu w postaci infrastruktury dynamicznej.

Firma nie chce być już dłużej postrzegana jako "sprzętowa", stąd duży nacisk został położony na rozwijanie portfolio usług. Zdaniem przedstawicieli Fujitsu, moment spowolnienia gospodarczego powinien zostać wykorzystany przez organizacje do efektywnej transformacji sposobu korzystania z firmowych zasobów IT w kierunku modelu opartego na usługach. Model taki pozwoli lepiej dopasować wydatki do istniejących potrzeb i przekształcić koszty stałe w koszty zmienne.

Koncentracja na usługach

Na jesieni zeszłego roku firma ogłosiła rozszerzenie swojego portfolio i uruchomiła dla swoich klientów usługę Infrastructure-as-a-Service for Server. Jak powiedział Andre Kiehne, vice president managed infrastructure services w Fujitsu, "wprowadzenie do naszej oferty usługi IaaS for Server oznacza dla naszych klientów olbrzymią zmianę. Od tej pory mogą oni korzystać z zasobów serwerowych na żądanie, tak samo jak z innych usług powszechnie dostępnych na rynku". Usługa jest, przede wszystkim, skierowana do firm, które chcą w głównej mierze koncentrować się na prowadzeniu działalności biznesowej, a w mniejszym stopniu zainteresowanych posiadaniem własnych zasobów IT. Klientami tej usługi z pewnością okażą się firmy małego i średniego biznesu, posiadające minimalne własne zasoby IT lub nieposiadające ich wcale. Z drugiej strony, tego typu oferta może zainteresować również największe firmy, które potrzebują zwiększonej mocy obliczeniowej tylko w określonym czasie, np. pod koniec miesiąca.

Kierunek ewolucji oferty Fujitsu od rozwiązań sprzęto-wych do portfolio opartego głównie na usługach. Żródło: Fujitsu

Kierunek ewolucji oferty Fujitsu od rozwiązań sprzęto-wych do portfolio opartego głównie na usługach. Żródło: Fujitsu

Platforma IaaS for Server bazuje na elastycznej infrastrukturze dostarczanej przez technologię wirtualizacji VMware, połączonej z serwerami rodziny PRIMERGY oraz pamięcią masową ETERNUS. Alternatywą dla serwerów wirtualnych jest możliwość wejścia w posiadanie przez klienta dedykowanego serwera fizycznego. Całość hostowana jest w centrum danych Fujitsu w miejscowości Paderborn, w Niemczech. Użytkownicy łączą się poprzez IPSec VPN z portalem webowym umożliwiającym wykonywanie prostych czynności administracyjnych. Zasady zarządzanie i monitoringu określone są z każdym klientem na podstawie umowy SLA (Service Level Agreement), a minimalny kontrakt opiewa na czas trzech miesięcy. W celu ułatwienia klientom przejścia na tego typu model, Fujitsu ma do zaoferowania również dodatkowe usługi - konsultacje, mające na celu określenie, w jakich przypadkach wykorzystanie IaaS for Server będzie miało sens i przyniesie najwięcej korzyści biznesowych.

Jak wynika z badań IDC, w dzisiejszych czasach największe wydatki firmy ponoszą na zakup kolejnych terabajtów pamięci masowej. Ciągle rosnące wolumeny danych muszą być regularnie backupowane, przechowywane i długoterminowo archiwizowane. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom Fujitsu ma do zaoferowania usługę zarządzania pamięcią masową - Managed Storage. Decydując się na nią, klienci otrzymują większą elastyczność w zarządzaniu danymi, lepszą kontrolę kosztów oraz pewną ochronę swoich danych. Po sukcesie w Niemczech, firma Fujitsu zaczyna oferować tę usługę w kolejnych krajach Europy, w pierwszej kolejności w Austrii, Szwajcarii, Belgii oraz Hiszpanii, a następnie w pozostałych państwach. Na dostępność tej usługi w Polsce będziemy musieli jeszcze chwilę zaczekać. Najwięksi klienci, którzy do tej pory zdecydowali się skorzystać z tego typu usługi, to powszechnie znana firma SAP oraz znana trochę mniej - Elia - belgijski operator sieci elektrycznej.


TOP 200