Od kabli do usług

Dylematy operatorów

Po rozmowach z operatorami można dojść do wniosku, że jeszcze bardziej niż dotychczas rynek usług telekomunikacyjnych ulega polaryzacji. Z jednej strony, jest rzesza klientów, dla których podstawowym kryterium wyboru jest cena. Ich biznes wymaga transmisji danych, jednak nieprzerwana dostępność usług nie jest dla nich bezwzględną koniecznością. Najmniejsze firmy mają do wyboru proste rozwiązania typu SDI czy modemy kablowe. Większe są skazane na usługi Frame Relay w sieci Polpak-T TP SA lub nawet "rozmieniających Polpak na drobne" lokalnych dostawców Internetu.

Na drugim biegunie znajdują się firmy, dla których telekomunikacja - i to stuprocentowo niezawodna - decyduje o powodzeniu biznesu. Tu rozgrywa się prawdziwa wojna o klienta. Problem w tym, że klientów skłonnych do zapłacenia premii za jakość usług jest stosunkowo mało, a chętnych do ich obsłużenia coraz więcej.

TelEnergo SA od 1 czerwca br. uruchamia pełną obsługę klientów końcowych, dając im łącza cyfrowe z dowolnym interfejsem, usługi VPN i dial-up. Przy sieci o długości 11 tys. km oznacza to realną konkurencję dla TP SA. Na targach TelEnergo przedstawiła warunki mającej trwać do 12 kwietnia promocji - krajowe 2-megabitowe łącza punkt-punkt o dowolnej długości w cenie 9900 zł. Ponadto firma proponuje klientom utrzymanie parametrów określonych w porozumieniu SLA nie tylko do routera brzegowego, lecz na całej długości łącza, co jest ewenementem na polskim rynku.

Uciekając przed erozją marż, operatorzy poszukują nisz. NASK wiąże przyszłość z usługami dodanymi, związanymi z bezpieczeństwem - chodzi głównie o szyfrowanie transmisji, a także instalowanie i nadzór nad systemami firewall i wykrywanie włamań.

Pro Futuro przedstawiło na targach usługę o nazwie Futuro Voice Port. Polega ona na dostarczaniu klientowi trzech usług za pośrednictwem tego samego portu: Internetu, transmisji danych i telefonii VoIP. Wprowadzenie nowej usługi eliminuje konieczność wykonywania inicjującego połączenia do zewnętrznego operatora przy połączeniach VoIP.

Telia IC otworzy na przełomie marca i kwietnia br. pierwsze centrum dostępowe w Warszawie. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostaną uruchomione kolejne: w Łodzi i Poznaniu, a w przyszłym roku - w Katowicach i Krakowie. "Wielcy operatorzy omijali dotychczas Polskę - jesteśmy wyjątkiem. Ale uważamy, że brak innych wielkich graczy wcale nie jest dla nas korzystny. Wzrost konkurencji przyczynia się do rozwoju rynku i stymuluje popyt na bardziej zaawansowane usługi z wyższymi marżami" - mówi Michał Szostak z Telii IC.


TOP 200