Od Herculesa do SVGA

Programiści chcąc w pełni wykorzystać możliwości kart EGA i VGA od początku natrafiali na problemy wynikające z braku dokumentacji. Obecnie dostępna jest już literatura szczegółowo opisująca budowę i programowanie kart EGA i VGA.

Programiści chcąc w pełni wykorzystać możliwości kart EGA i VGA od początku natrafiali na problemy wynikające z braku dokumentacji. Obecnie dostępna jest już literatura szczegółowo opisująca budowę i programowanie kart EGA i VGA.

Książka Ryszarda Jarży Karty graficzne została pomyślana jako przewodnik dla osób, które pragną wykorzystać w swoich programach i w pracy niektóre z możliwości kart EGA i VGA. Przedstawiono również typowe możliwości kart Super VGA, standard VESA oraz charakterystykę kilku najpopularniejszych układów VLSI stosowanych w kartach Super VGA.

Od czytelnika nie są wymagane zaawansowane umiejętności programowania, niezbędna jest jednak podstawowa wiedza na temat procesorów Intel 80x86, ogólnej architektury komputerów PC i praktyczna znajomość, w podstawowym zakresie, języka Pascal lub assemblera. W świat kart graficznych i monitorów wprowadzają czytelnika pierwsze dwa rozdziały książki.

Wszystkie materiały referencyjne, tj. opisy i zestawienia rejestrów, funkcji usługowych itp. zebrano w dodatkach na końcu książki. W samym tekście czytelnik może znaleźć informacje pozwalające rozwiązać konkretne problemy i odpowiedzieć na niektóre typowe pytania związane z programowaniem kart EGA i VGA np. jak uzyskać efekty płynnego przesuwania zawartość ekranu lub jak zwiększyć jego rozdzielczość, jak zrealizować animację, itp. Ponadto kolejne rozdziały zawierają szczegółowe informacje teoretyczne niezbędne do samodzielnego programowania kart graficznych.

W książce znajduje się wiele tekstów źródłowych programów napisanych w Turbo Pascalu 6.0. Niektóre operacje, ze względu na ograniczenia czasowe, muszą być jednak zaprogramowane w assemblerze. Czytelnicy nie znający assemblera mogą odpowiednie zagadnienia pominąć. Konieczność odwołania się do assemblera jest jednak sporadyczna.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200