Od "Hamleta" do peceta i MajestiKa

Koronacje na 4 kontynentach

Wzrost kosztów własnych spowodował pod koniec lat 70. Utratę części rynku Xeroxa. Aby przeżyć następne dekady korporacja zmuszona została do redukcji kosztów i wzrostu efektywności Osiągnięto to za pomocą metody "zarządzania przez jakość" - TQM (Total Quality Management). Podporządkowanie jej rygorom całej kadry i oraz technologii i organizacji produkcji przyniosło konkretne rezultaty. W stosunku do r. 1988 skrócono czas wytwarzania maszyn o 46%, a stan zapasów zredukowano o 80%. Rank Xerox stał się jedną z nielicznych korporacji amerykańskich, która odzyskuje rynek, wypierając firmy japońskie.

Obok zasad TQM, w skład dekalogu firmowego w 1990 r. wprowadzono TSG (Total Satisfactiom Guarantee) - "gwarancję pełnej satysfakcji" dla klienta. Jeśli w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania sprzętu, klient będzie niezadowolony z funkcjonowania danego produktu Xeroxa, firma bezpłatnie wymienia taki egzemplarz na nowy.

Xeroxsowi przyznano nagrodę za wysoką jakość na czterech kontynentach: Deming Award for Quality (Japonia 1980), Malcolm Baldridge National Quality Award (USA 1989), Outstanding Service Quality Award of Australia (1990) i European Quality Award (1992). Korporacja jest także laureatem narodowych nagród za jakość: w Meksyku (1990), Kanadzie (1989), Francji (1987), W. Brytanii (1986 i 1984), Holandii (1983).

Sewilla, Barcelona, Zakopane

Na Światowej Wystawie Expo '92 w Sewilli Xerox był oficjalnym dostawcą urządzeń reprograficznych oraz twórcą i instalatorem unikalnego systemu komunikacji światłowodowej między pawilonami Expo. Zaś na Igrzyskach Olimpijskich w Barcelonie Xerox zaprojektował i wykonał Sieć Elektronicznej Dystrybucji Wyników. Zapewniała ona natychmiastową informację o rezultatach w każdej konkurencji. Dane (w czterech językach) dostępne były w ponad 600 punktach, w których zainstalowano urządzenia Xeroxa z ekranami dotykowymi.

W Polsce testem sprawności korporacji stała się przed rokiem zimowa Uniwersjada w Zakopanem. Jako oficjalny sponsor imprezy, Xerox zapewnił kompleksową sieć poligraficzną, laserowe drukarki i faksy oraz elektroniczne maszyny do pisania. Były to z pewnością najbardziej udokumentowane dni i "noce w Zakopanem".

Obydwie nazwy - i Rank i Xerox - są zadomowione w naszym kraju. Starsi Polacy pamiętają kolejki do kin, w których wyświetlano szlagiery Ranka. Kolejki formowały się także do pierwszych punktów kserograficznych, które znajdować się musiały pod "opieką" MSW.

Na początku działań w Polsce Rank Xerox sprzedawał swoje urządzenia za pośrednictwem państwowych central handlu zagranicznego, głównie Metronexu. Przed dwoma laty otworzył w centrum Warszawy własne biuro przedstawicielskie, założył składy konsygnacyjne i stworzył sieć autoryzowanych dealerów. Korporacja wyposażyła wiele urzędów centralnych, ministerstw oraz firm polskich i zagranicznych. Firma rozszerza swą działalność, organizując Rank XeroX Copy Centers. Powstało już siedem takich ośrodków (Gdańsk, Poznań, Katowice, Kraków, Warszawa, Bydgoszcz i Gliwice). W ciągu dwóch lat planowane jest utworzenie 40-60 takich ośrodków. Na Zachodzie podobne ośrodki wypełniają lukę między możliwościami punktu usług kserograficznych a ofertą dużej drukarni.

Za jakość i zakres usług Copy Centres odpowiada swoim autorytetem Rank Xerox. Za efekt finansowy przedsięwzięcia - polski właściciel zakładu. Całość oparta jest na popularnej na Zachodzie zasadzie franchisingu. Franchisor, w tym przypadku Rank Xerox, udziela koncesji na używanie swych maszyn i znaku, a franchisee, właściciel zakładu, zobowiązuje się do ścisłego przestrzegania reżimu technologicznego oraz najwyższej jakości usług.

Nowy rodzaj sztuki

Rank zaczynał od kinematografii a Haloid od materiałów wspierających fotografię. Ale era arcydzieł filmowych i żmudnych fotokopii już nie wróci. W nowych mediach i nowych, - nie sprecyzowanych jeszcze do końca - rodzajach sztuki dominującą rolę zaczynają odgrywać systemy komputerowe. To samo dotyczy głównych produktów korporacji Rank Xerox, która swą misję na przełomie XX i XXI w. sprowadza do słów: być najlepszą firmą dokumentacyjną. W języku angielskim wyrażone jest to w czteroczłonowym zwrocie: Xerox The Document Company. Dokumentacja stała się sztuką.


TOP 200