Od Gliwic po Detroit

Do roku 2002 wszystkie oddziały General Motors będą wykorzystywać system R/3.

Do roku 2002 wszystkie oddziały General Motors będą wykorzystywać system R/3.

General Motors (GM) podpisał umowę dotyczącą wdrożenia we wszystkich swoich przedstawicielstwach na świecie oprogramowania do wspomagania zarządzania niemieckiej firmy SAP R/3. "Głównym celem tego projektu jest standaryzacja wykorzystywanych przez nas systemów finansowych. Obecnie posiadamy wiele różnych aplikacji odpowiedzialnych za tę sferę naszej działalności w kilkuset oddziałach i zakładach na świecie" - mówi Ron Sorells, dyrektor generalny ds. systemów biznesowych w dziale informatycznym General Motors. Już teraz moduły kadrowo-płacowe R/3 stosowane są w kilku oddziałach europejskich.

Umowa stanowi część strategii firmy, dotyczącej wprowadzenia standardów wykorzystywanych platform informatycznych, która ma prowadzić do obniżenia kosztów ich eksploatacji i obsługi. Zmiany te zainicjował Ralph Szygenda, nowo mianowany dyrektor ds. technologii informatycznych w General Motors. Jednym z zadań, jaki postawiło przed nim kierownictwo firmy, jest zmniejszenie o kilkaset milionów dolarów kosztów informatyki w koncernie samochodowym, który na technologie komputerowe wydaje każdego roku 4 mld USD. Większa część budżetu informatycznego wpływa na konto firmy integracyjnej Electronic Data Systems (EDS), z którym GM podpisał umowę outsourcingową. Electronic Data Systems wydzielił się w 1996 r. z GM i od tej pory zajmuje się obsługą informatyczną korporacji, w tym także polskiego oddziału koncernu.

Zintegrowane finanse

Kontrakt SAP z General Motors jest jednym z największych w branży motoryzacyjnej. Niemiecki producent oprogramowania liczy na długoletnią współpracę z GM, a zwłaszcza na jej rozszerzenie o kolejne moduły obsługujące procesy produkcyjne oraz kanał partnerów. General Motors, którego obroty w 1996 r. wyniosły 165 mld USD (ok. dwóch razy więcej niż IBM), natomiast zysk netto 4,6 mld USD, jest obecny w ponad 50 krajach, współpracując tam z tysiącami dostawców różnego typu części i komponentów. Firma ta zatrudnia na świecie 650 tys. osób.

Projekt wdrożenia systemu potrwa do roku 2002. W pierwszej fazie, na początku 1998 r., instalacja systemu R/3 rozpocznie się w przedstawicielstwach firmy na terenie Europy i Azji. Następnie oprogramowanie to zaadaptują oddziały w innych częściach świata. Wdrożenie obejmie moduły finansowo-księgowe, w tym planowanie i analizy. Ma to doprowadzić do znacznych oszczędności w działalności operacyjnej producenta samochodów. General Motors Polska ma oddział w Warszawie i montownię samochodów marki "Opel" w Gliwicach. W obu ma być wdrożony system SAP R/3, nad czym od kilku tygodni trwają prace przygotowawcze.

Konkurencja dla EDS

W ramach programu obniżania kosztów General Motors zamierza także podpisać w ciągu najbliższych dziewięciu lat nowe kontrakty na zewnętrzną obsługę informatyczną z innymi firmami niż EDS. Ich wartość szacuje się na 1 mld USD. Amerykański producent samochodów spodziewa się, że dzięki podpisywaniu nowych kontraktów i wprowadzeniu konkurencji firma uzyska lepsze oferty, co pozwoli obniżyć koszty działalności informatycznej.

Pierwszą tego typu umowę (na 30 mln USD) podpisano w Anglii z Digital Equipment, a dotyczy ona usług związanych z obsługą sieci lokalnej General Motors w tym kraju. Specjaliści uważają, że podobne, "drobne" kontrakty mogą skusić - oprócz Digitala - także IBM czy Andersen Consulting, które zechcą w ten sposób zdobyć dobrą pozycję na przyszłość, kiedy w 2006 r. całkowicie wygaśnie kontrakt z EDS. Jak stwierdził Bob Chaffin, dyrektor ds. finansowania obsługi systemów informatycznych w General Motors, w przyszłym roku "do wzięcia" będzie ok. 220 mln USD.

Kolejne decyzje dotyczące rozszerzenie liczby firm informatycznych obsługujących GM mają zostać podjęte w ciągu najbliższych kilku tygodni. Dotyczyć będę infrastruktury sieciowej i komputerów PC. W przyszłości wszyscy projektanci tego producenta samochodów mają korzystać z jednego systemu projektowego, który umożliwi im tworzenie i testowanie nowych modeli aut w wirtualnym środowisku. Ma to wyeliminować pracochłonne i długotrwałe tworzenie modeli drewnianych.

Realizowany jest także projekt hurtowni danych, która ma pomóc firmie zbadać preferencje klientów. Informacje, które się w niej znajdą, dostarczy ponad 8,5 tys. dilerów General Motors na świecie.


TOP 200