Obrona przed nieuczciwym klientem

Do przetwarzania wniosków dostarczonych w postaci dokumentów XML systemy scoringowe BZ WBK SA wykorzystują parser dostarczony przez Microsoft. "Parsera XML autorstwa Microsoftu używamy nieprzypadkowo - skoro dane o wnioskach są wprowadzane według strony kodowej 1250, chcemy, by również przetwarzanie odbywało się w tym standardzie. Unikamy niepotrzebnej translacji" - tłumaczy Karol Kubicki.

Oprócz wniosku, do oceny wiarygodności wnioskodawcy wszystkie trzy systemy potrzebują dostępu do danych na temat historii współpracy z klientami. W momencie wpłynięcia wniosku do Centralnego Repozytorium specjalna usługa systemowa pobiera je z systemów źródłowych: systemów transakcyjnych, systemu rozliczeń operacji kartowych Cortex, wewnętrznego Rejestru Klientów Niesolidnych, systemu monitoringu i windykacji należności AMS, a także Central- nego Rejestru Zastrzeżeń ZBP i Biura Informacji Kredytowej SA. Do przenoszenia danych z systemów transakcyjnych do repozytorium Centrum Kredytowe wykorzystuje zapytania SQL oraz monitor transakcji Bea Tuxedo. Na podstawie raportów z poszczególnych systemów jest tworzony raport zbiorczy, który w formie dokumentu XML trafia do Centralnego Repozytorium.

Centralne Repozytorium spełnia kilka ważnych funkcji. "Dzięki niemu systemy scoringowe mają do dyspozycji wszystkie niezbędne informacje przed rozpoczęciem procedury scoringu. Ta pośrednia faza zostawia też czas do obsługi sytuacji niestandardowych - zanim wniosek trafi do rozpatrzenia przez analityka" - wskazuje Karol Kubicki.

W procesie oceny wniosków tworzone są trzy rodzaje plików, zawierające możliwe wyniki: pozytywny, negatywny oraz warunkowy. Trafiają one do działającego z wykorzystaniem EA Server systemu Desk, który rozdziela je według oddziałów i w odpowiednim formacie wysyła do systemów, z których napłynęły wnioski.

Pora na standardy

Mimo użycia wielu technologii, Centrum Kredytowe BZ WBK osiągnęło podstawowe cele - ujednoliciło procedury weryfikacji wniosków, a jednocześnie skróciło czas ich rozpatrywania do jednego dnia. Obecnie jednak, po okresie dynamicznego rozwoju, Centrum wkracza w fazę ujednolicania i optymalizacji wykorzystywanych rozwiązań.

Dla przykładu, system e-Wniosek, działający dotychczas jako niezależna aplikacja, w ciągu najbliższych tygodni zostanie przeniesiony na platformę Sybase EA Server, dzięki czemu będzie mógł działać w bankowym intranecie. Aby zrównoważyć wynikającą z takiej migracji utratę wydajności, informatycy optymalizują skrypty walidacyjne i wprowadzają kompresję transmisji danych między serwerem a przeglądarką.

Z biegiem czasu BZ WBK SA będzie musiał także zdecydować się na ujednolicenie sposobu wprowadzania wniosków. Decyzje jeszcze nie zapadły. Być może, po zakończeniu wdrożenia systemu ICBS, bank wykorzysta w tym celu rozbudowaną wersję działającego dotychczas modułu CRS. Jednocześnie, istnieje możliwość dalszej rozbudowy aplikacji działających na bazie serwera aplikacji. Tym bardziej że wraz z przeniesieniem aplikacji e-Wniosek na serwer aplikacji wzbogacono ją w obsługę wniosków dotyczących kart płatniczych, czego nie objęło wdrożenie systemu ICBS.

Zapis projektu

Wdrożenie: Budowa środowiska informatycznego dla Centrum Kredytowego BZ WBK SA

Cel: Automatyzacja czynności oraz skrócenie czasu przetwarzania wniosków kredytowych

Technologie: Kilkanaście aplikacji, w tym trzy systemy bankowe (Sezam, Zorba, ICBS); bazy danych: DB2, Informix OnLine 7.30, Btrieve 7; systemy operacyjne: Windows NT 4.0, Windows 2000 Advanced Server, AS/400, SCO Unix; serwer aplikacji Sybase Enterprise Application Server; technologie komunikacyjne: komponenty COM, HTTPS, FTP, MQ Series (komunikacja z BIK SA), CORBA (komponenty PowerBuilder działające w środowisku Sybase EA Server - między sobą oraz w komunikacji z komponentami JSP)

Czas trwania: Ponad dwa lata

Wykonanie: Pracownicy Centrum Kredytowego BZ WBK SA przy współpracy firm zewnętrznych, m.in. PB Polsoft sp. z o.o. oraz Talex SA

Osoby odpowiedzialne: Karol Kubicki - kierownik projektu oraz Lech Bańczerowski - kierownik zespołu rozwoju


TOP 200