Obieg oszczędności
- 09.06.2009
Kancelaria w komputerze
Najważniejsze urządzenia kancelaryjne, takie jak dziennik, rzeczowy wykaz akt, terminarz czy rejestr wydanych dokumentów, muszą znaleźć odpowiedniki w systemach obiegu dokumentów. Ponieważ w wielu organizacjach stosuje się dzienniki komunikacji, właśnie to urządzenie kancelaryjne posiada odzwierciedlenie w elektronicznych systemach workflow. System taki może importować dane z różnych źródeł (najczęściej jest to skan, fax i poczta elektroniczna), rejestrując każde zdarzenie, podobnie rozwiązuje się komunikację wychodzącą.
W wielu przypadkach niezbędne jest znakowanie kwalifikowanym znacznikiem czasu, aby miał miejsce skutek daty pewnej, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Dzięki temu, że dzienniki oraz spisy można łatwo przeszukać, system obiegu dokumentów umożliwia sprawne odnalezienie wszystkich żądanych dokumentów i spraw, których one dotyczą. Jeszcze sprawniejsze jest wyszukiwanie pełnotekstowe.
Ważną cechą, która ułatwia pracę w systemie jest automatyczna numeracja zgodnie z przyjętymi zasadami i mechanizm kontroli poprawności przypisania dokumentów. W przypadku kancelarii prowadzonej w systemie mieszanym (jednocześnie stosowany jest dziennik w uproszczonej formie, a dokumenty przypisuje się do sprawy, jak w systemie bezdziennikowym), system obiegu musi uwzględnić konieczność podawania sygnatur zarówno dziennika korespondencyjnego (przy wejściu dokumentu w obieg), jak i sprawy, do której dany dokument jest przypisany (to przypisanie wykonuje właściwy referent). System powinien także zawierać mechanizm automatycznego tworzenia sprawy, jeśli dany dokument ją otwiera. Razem z powstaniem nowej wersji dokumentu lub nowego dokumentu w danej sprawie, proces obiegu powinien uruchamiać się automatycznie, powinny być też zapisywane informacje o dostępie oraz punktach zatrzymania.
Uwzględnić nieobecnych
Często powtarzanymi procesami w firmie handlowo-usługowej, które można łatwo usprawnić za pomocą systemów obiegu dokumentów są:
- obsługa zewnętrznych zapytań ofertowych,
- przyjmowanie i obróbka faktur kosztowych,
- obsługa urlopów i innych nieobecności,
- planowanie i rozliczanie delegacji służbowych,
- zarządzanie flotą służbowych pojazdów,
- system zamówień i rozliczenia zużycia materiałów,
- dystrybucja dokumentów firmowych i rejestrowanie zapoznania się z nimi.