O2.pl: OnetSkype nam nie straszny

Alians Onetu z firmą Skype Technologies S.A to próba poważnego przeformatowania rynku telefonii internetowej w Polsce. O2.pl, które w zeszłym roku znacząco wkroczyło na ten rynek, nie obawia się konkurencji.

Informowaliśmy wczoraj o połączeniu sił Onetu z właścicielem popularnego komunikatora Skype, których wynikiem jest produkt OnetSkype (więcej na ten temat tutaj). O tym, jak bardzo ten alians wpłynie na obecnych graczy i przede wszystkim, jaką rolę odegra w popularyzacji telefonii internetowej, przekonamy się w przeciągu najbliższych tygodniu. Jednego możemy być pewni: wzrostu rynku usług VoIP oraz dalszej kanibalizacji tradycyjnej telefonii stacjonarnej.

Na pewno tego wydarzenia nie można bagatelizować - przyznał Michał Brański, członek zarządu o2.pl - Ruch Onetu przypomina jednak trochę próbę Areny przebicia się z Odigo, które w tamtym czasie było solidnym komunikatorem. Nie wolno zapominać, że Skype jest fenomenem wśród populacji mężczyzn i to tych mocniej zaangażowanych w internet. Dla prostego użytkownika bariera może być za wysoka.

Trzeba przyznać, że ten ruch Onetu był umocnieniem stosowanej już od dłuższego czasu polityki akwizycji i licencjonowania. Przypomnijmy przejęcie serwisu randkowego Sympatia.pl czy otworzenie polskiej wersji brytyjskiego sklepu z muzyką OD2. I choć mówiło się wcześniej, że Onet przygotowuje komunikator własnymi siłami, odświeżając wyprodukowany już kilka lat temu OnetKomunikator, to jednak można było się spodziewać w tym przypadku portal pokusi się o alians.

Z pewnością możemy też w najbliższym czasie spodziewać się ostrej konkurencji na rynku VoIP. Do walki stanie bezwzględnie o2.pl (z produktami Tlen i Tlenofon) i Wp.pl (z Nawijką). Będziemy konkurować z Onetem, podkreślając lokalny charakter Tlenu i wzbogacając go o wartość dodaną - powiedział Michał Brański - Będziemy wzmacniać efekt zazębiania się komunikatora z życiem codziennym userów.

Trzeba przyznać, że jak na razie jedynie Interia wśród czołowych portali, pozostaje wyraźnie w tyle na rynku komunikatorów. Wcześniej donosiliśmy o planach stworzenia przez portal własnego programu. Nieoficjalnie mówiło się, że komunikator dla Interii buduje ComArch. Trudno powiedzieć, czy spółka wciąż pracuje nad autorskim narzędziem czy może ponownie przymierza się do kupna Gadu Gadu.

Wzrost znaczenia komunikatorów to złe wiadomości dla operatorów telefonii stacjonarnej. Z pewnością ten rok przyniesie znaczący spadek korzystania z tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, a co za tym idzie znacznie mniejsze przychody.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200