O samolotach w Gdańsku

Lido GmbH, należąca do koncernu Lufthansa AG, otworzyła ośrodek informatyczny w Gdańsku. Zajmie się on wsparciem technicznym centrali firmy mieszczącej się we Frankfurcie n. Menem.

Lido GmbH, należąca do koncernu Lufthansa AG, otworzyła ośrodek informatyczny w Gdańsku. Zajmie się on wsparciem technicznym centrali firmy mieszczącej się we Frankfurcie n. Menem.

Podstawową przesłanką, która zadecydowała o umieszczeniu firmy właśnie w Gdańsku, jest dobra - z punktu widzenia Lido - sytuacja na rynku pracy, czyli relatywnie wysoka podaż wykwalifikowanych informatyków i niewygórowane, w porównaniu np. z Warszawą, koszty wynagrodzeń. Dotychczas zatrudnienie w Lido Technology Sp. z o.o. znalazło 35 informatyków, głównie inżynierów systemowych i baz danych. Poza wykształconymi absolwentami dużą rolę odgrywa lokalizacja geograficzna. "Dla naszych potrzeb istotne jest dobre połączenie zarówno lotnicze, jak i telekomunikacyjne z centralą firmy we Frankfurcie" - twierdzi Adam Wojewódka, dyrektor Lido Technology Sp. z o.o.

Zadaniem nowego centrum technologicznego Lido Technology będzie udzielanie pomocy technicznej centrali firmy, znajdującej się we Frankfurcie n. Menem. W Polsce ma powstać także centrum obliczeniowe, które w razie awarii przejmie funkcje dowolnego węzła Lido na świecie.

Domeną Lido jest produkcja, wdrażanie i utrzymanie systemów wspomagania decyzji optymalizujących trasy przelotów samolotów - Lufthansa Integrated Dispatch Operation (LIDO). W planach znajduje się także opracowanie oprogramowania do kontroli lotów. Producent ten zamierza również tworzyć rozwiązania dla innych branż, zwłaszcza tych, które wymagają oprogramowania nadzorującego ciągłość pracy przedsiębiorstw. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, obecnie raczej nie istnieją w firmie produkty, które bezpośrednio mogłyby zainteresować polskich klientów. Szansę znalezienia popytu w środkowej i wschodniej Europie może zwiększyć stworzenie aplikacji dla średnich i małych linii lotniczych, a także innych gałęzi przemysłu i usług.

"Naszym celem jest z pewnością wykorzystanie polskiego ośrodka technologicznego do planowanego rozwoju działalności firmy na południu i wschodzie Europy" - mówi Adam Wojewódka. "Jesteśmy przekonani, że po ustabilizowaniu się sytuacji politycznej i gospodarczej w tych regionach pojawi się co najmniej kilku prężnie działających przewoźników lotniczych, którym będziemy mogli zaoferować nasze produkty" - uzupełnia.

Lido GmbH jest przykładem firmy świadczącej usługi także dla konkurencji swojej korporacji-matki. To jednak w branży lotniczej nie jest niczym szczególnym. Kooperacja w zakresie cateringu i obsługi technicznej rozwija się od kilkudziesięciu lat. Zgodnie z tą logiką Lufthansa AG nie jest przeciwna oferowaniu produktów Lido GmbH innym liniom lotniczym, z którymi na rynku przewozów bezpośrednio konkuruje. Interesy klientów natomiast są zabezpieczane brakiem dostępu dostawcy systemu do wielu danych określonej linii.


TOP 200