Numer 1 w Europie

Everest wskazał pięć najbardziej dojrzałych państw pod inwestycje outsourcingowe. Polska znalazła się w tej grupie razem z Brazylią, Chinami, Filipinami i Indiami.

80 tys.

osób pracuje dziś, wg danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), w polskim sektorze nowoczesnych usług dla biznesu.

Raport Everest "Market Vista Location Heatmap" wskazuje najważniejsze lokalizacje pod projekty offshoringowe na świecie. Polska awansowała z pozycji rynku wschodzącego do koszyka państw dojrzałych. "To przełom, zwłaszcza że jesteśmy jedynym europejskim krajem, który osiągnął tak wysoki rating. W ciągu ostatnich kilku lat wypracowaliśmy naprawdę silną i rozpoznawalną markę w skali globalnej" - mówi Krystian Bestry, wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe. To właśnie pięć państw wytypowanych przez Everest będzie wyznaczało standardy na globalnej mapie outsourcingu w najbliższych latach. Indie i Filipiny głównie w zakresie procesów back-office, Chiny - IT, Brazylia - w obszarze projektów zakupowych i finansowo-księgowych, a Polska - zaawansowanych usług opartych na wiedzy. Polska cieszy się stałym zainteresowaniem inwestorów głównie z sektora BPO, m.in. w obszarze finansów i księgowości oraz IT.

Do Europy Wschodniej po wiedzę

Nasz region Europy przyciąga coraz więcej centrów zaawansowanych usług opartych na wiedzy i jednostek badawczo-rozwojowych (R&D). Jest to jedyny region na świecie, który został wyróżniony przez autorów raportu PwC i Duke University pod kątem dynamiki rozwoju sektora R&D. Czy w obliczu tego trendu może zyskać Polska? W ostatnim rankingu The Economist Intelligence Unit "2011 IT Industry Competitivness Index", Polska odnotowała wyraźny awans w obszarze rozwoju zaplecza R&D (wzrost z 6,6 pkt w roku 2009 do 18,1 pkt w 2011). Zdaniem przedstawicieli ABSL, Polska jako lider regionu ma szansę utrzymać ten trend w kolejnych latach.

Dziś usługi IT (2. miejsce) i działalność badawczo-rozwojowa (3.) są jednymi z najczęściej obsługiwanych procesów przez centra usług biznesowych zlokalizowane w Polsce. Rośnie również liczba centrów obsługujących najbardziej zaawansowane projekty, tzw. Knowledge Process Outsourcing (KPO). Na koniec 2010 r. było ich 23, a zdecydowana większość działających w Polsce firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu deklarowała wprowadzenie bardziej zaawansowanych procesów bez zmniejszania zakresu działalności.

"Jeśli chcemy być konkurencyjni i konkurencyjność zapewnić również naszym klientom, musimy być proaktywni w tworzeniu innowacji. Poziom innowacyjności jest i będzie kryterium oceny najlepszych, globalnych dostawców outsourcingowych" - mówi Janusz Dziurzyński, wiceprezes ABSL, dyrektor Procter & Gamble Global Business Services Warszawa. Przechodzenie w stronę analitycznych, złożonych projektów wymaga inwestycji w kadry, a także wdrażania rozwiązań innowacyjnych. Tym tropem idą już firmy zlokalizowane m.in. w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej.

Będą przetasowania na rynku?

Według PwC, aż 74% globalnych dostawców outsourcingowych zamierza poszerzyć skalę i zakres świadczonych usług, a 13% dostawców planuje przejęcia i akwizycje. Zaostrza się konkurencja wewnątrz sektora. Globalne firmy z jednej strony poszerzają portfolio, wprowadzając bardziej kompleksową ofertę, uzupełnioną o specjalistyczne usługi. Z drugiej szukają przewag konkurencyjnych poprzez dywersyfikację geograficzną. Dodatkowo rynek wykazuje tendencje konsolidacyjne. W perspektywie kolejnych lat możemy obserwować fuzje i przejęcia firm sektora nowoczesnych usług dla biznesu i tworzenie nowych graczy na rynku offshoringu. Dodatkowo wszystko wskazuje na to, że wciąż będzie rosła popularność nearshoringu, czyli lokowania centrów usług w bezpośredniej bliskości klientów. Z badania PwC wynika, że 25% firm z Europy Zachodniej planuje relokacje operacji biznesowych. Polska może wykorzystać tę tendencję. Już dziś większość centrów w naszym kraju jest własnością firm z państw UE (52%), czyli z bezpośredniego sąsiedztwa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200