Nowy wymiar nauki

Piąta wersja Lotus Learning Space, której premiera odbyła się w połowie ub.r., była równocześnie ostatnią wersją tego systemu w tym, zaprojektowanym kilka lat temu, kształcie.

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Lotusa i IBM, Learning Space 5.0 będzie sprzedawany jeszcze do końca br. Do tego czasu zostaną ukończone prace nad większością funkcji, w który zostanie wzbogacona nowa platforma wspomagająca szkolenia na odległość. Kierunek zmian poznaliśmy już teraz.

Antoni Bielewicz: Po co zmieniać coś co i tak jest uznawane za jedne z najbardziej zaawansowanych rozwiązań do zarządzania szkoleniami?

Zobacz również:

  • Uwaga na dziurawy program 7-Zip!

Karen Thompson-Panos (jeden z menedżerów IBM Mindspan Solution, działu zajmującego się rozwojem nowoczesnych metod nauczania i zarządzania wiedzą): Takie są oczekiwania naszych klientów, którzy chcieli czegoś bardziej zaawansowanego i skalowalnego. Wielu z nich oczekiwało również lepszej integracji platformy do e-learningu z systemami finansowo-księgowymi czy modułami HR systemów ERP. Część z tych pomysłów uwzględniono już w obecnej wersji systemu, jednak nowa, oparta na serwerze IBM Websphere, wersja będzie jeszcze bardziej uniwersalna i skalowalna.

A.B: Jaki charakter będą miały zmiany?

K.T-P: Trochę zmieni się koncepcja systemu. Zamiast skończonego rozwiązania, powstanie zestaw klocków – usług, które każdy z klientów będzie mógł składać dowolnie w taki system, jaki będzie mu potrzebny. Będzie mógł przy tym korzystać z rozwiązań innych dostawców.

A.B: Gdzie tu korzyści IBM?

K.T-P: Znacząco rozszerzy się baza naszych klientów. Przestanie mieć znaczenie, czy ktoś ma Learning Space czy system SABA. Może mieć ten ostatni i kupić u nas np. moduł do zarządzania „wirtualnymi klasami” wraz z usługami wdrożeniowymi.

A.B: Jakie jeszcze niespodzianki szykujecie?

K.T-P: Projektujemy zaawansowany technologicznie moduł do zarządzania zawartością (Content Management System), umożliwiający łatwe projektowanie nowych szkoleń. Wierzymy, że w przyszłości, gdy wszystkie systemy osiągną podobny stopień zaawansowania technologicznego, właśnie mechanizmy, umożliwiające szybkie tworzenie i modyfikowanie kursów, zadecydują o sukcesie tego typu rozwiązań.

A.B: Skoro już przy tym jesteśmy, jaka będzie przyszłość e-learningu według IBM?

K.T-P: Tak naprawdę niewiele się zmieni. Tak jak do tej pory, największą rolę będzie odgrywała zawartość kursów, a nie technologia ich dostarczania.