Nowy serwer, stare kłopoty

SQL Server 7.0 jest szansą dla Microsoftu na rynku baz danych dla dużych przedsiębiorstw.

SQL Server 7.0 jest szansą dla Microsoftu na rynku baz danych dla dużych przedsiębiorstw.

Nowa wersja bazodanowego serwera 7.0 firmy Microsoft zapowiadana jest na połowę roku. "W nowym serwerze zmieniono prawie wszystko" - zapewnia Radosław Szymczak z polskiego oddziału Microsoftu. Modyfikacje dokonane w siódmej wersji SQL Servera - zdaniem analityków rynku - świadczą o tym, że Microsoft poważnie traktuje rywalizację z liderami rynku baz danych m.in. z Oracle'em i Informixem.

Dwa oblicza NT

Największą przeszkodą, jaką Microsoft może napotkać na drodze ku popularyzacji SQL Servera na rynku dużych przedsiębiorstw, jest ograniczenie do platformy Windows NT. Barierą jest nie tylko niedoskonała - zdaniem wielu specjalistów - skalowalność systemu, ale przede wszystkim brak zaufania dużych korporacji do Windows NT w zakresie obsługi krytycznych aplikacji. Paradoksalnie, największym atutem Microsoftu jest ten sam Windows NT, potężne narzędzie marketingowe. Zdaniem Jacka Myrchy, dyrektora działu marketingu polskiego oddziału Microsoftu, w ub.r. sprzedaż serwerów z rodziny BackOffice wzrosła w Polsce o 92%. Na świecie Microsoft, jako jedyny producent baz danych, nie odczuł ubiegłorocznego spadku sprzedaży.

Siła w aplikacjach

Według opinii specjalistów, popularność baz danych należy oceniać liczbą aplikacji. Microsoft twierdzi, że w ciągu półtora roku na świecie liczba programistów tworzących aplikacje dla SQL Server wzrosła czterokrotnie. Na polskim rynku firma na razie nie może równać się z dorobkiem unixowych konkurentów, mających wiele aplikacji stworzonych przez krajowych partnerów. Przedstawiciele Microsoftu w Polsce twierdzą, że nie znają liczby krajowych aplikacji i programistów piszących dla SQL Servera. Z pomocą przychodzą zagraniczni producenci. "SQL wreszcie zaczyna się dobrze sprzedawać - mówi Wioletta Latak, z krakowskiej firmy Multisoft, partnera Microsoftu. - Jest to związane z pojawieniem się na rynku gotowych aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem, takich jak Platinum SQL, Dynamics SQL". Niebawem z SQL Serverem będzie pracować Symfonia, jeden z najpopularniejszych polskich pakietów finansowych firmy Altkom Matrix.

Jednak dla wielu partnerów handlowych wzrost sprzedaży to zaledwie kilka licencji serwerowych. SQL Server kupują głównie małe i średnie firmy. Kluczem do sukcesu jest zdobycie rynku korporacyjnego. Przekonanie dyrektorów informatyki może być jednak trudne. "Nie da się tego zmienić jedną kampanią reklamową czy dodaniem kilku nowych cech. Taka decyzja jest podejmowana na lata" - mówi Andrzej Wajda z lubelskiej firmy Anica System, współpracującej z Microsoftem.

"Zdajemy sobie sprawę, że przełom nie nastąpi zbyt szybko. Projekty związane z tworzeniem baz danych trwają dwa, trzy lata i dopiero w tej perspektywie można mówić o zmianach" - mówi Jacek Myrcha.

Nowa twarz

Microsoft zapewnia, że SQL Server 7.0 został zaprojektowany zgodnie z wymogami dużych klientów. Pakiet ma pracować na serwerach wyposażonych nawet w 16 procesorów, będzie posiadał m.in. ulepszony system zapytań. Przebojem rynkowym może być dołączanie do SQL 7.0 serwera OLAP, znanego jako Plato. Z Plato będzie współpracować repozytorium danych, które firma włączy do SQL 7.0. Pozwoli ono także użytkownikom korzystać z narzędzi do budowy hurtowni danych produkowanych przez niezależne firmy.

Microsoft zapowiada, że po premierze SQL 7.0 doda do bazy rozszerzenia obiektowe. Firma nie ujawniła jednak, kiedy można oczekiwać wzbogacenia systemu o takie funkcje, jak dziedziczenie czy obsługa wielu typów danych.


TOP 200