Nowy CIRF zapowiada cyfrową rewolucję w resorcie finansów

Od 1 stycznia działy IT poszczególnych jednostek podległych Ministerstwu Finansów zostały zintegrowane w ramach Centrum Informatyki Resortu Finansów. Szef przebudowanej struktury zapowiada nowe rozdanie w usługach informatycznych dla resortu. Zmiana ma przyspieszyć procesy cyfryzacji.

Serwerownia CIRF w Radomiu. Fot. CIRF

Jeszcze w ubiegłym roku do podstawowych zadań CIRFu, należało między innymi dostarczanie usług infrastrukturalnych, m.in. z zakresu budowy i utrzymania sieci WAN, serwerów, przestrzeni dyskowych, systemów operacyjnych czy baz danych. Teraz Centrum posiada nowe, rozbudowane kompetencje i zwiększone możliwości świadczenia usług IT na znacznie większa skalę niż dotychczas.

Nowy CIRF zapowiada cyfrową rewolucję w resorcie finansów

Integracja IT

Wielka zmiana nastąpiła z początkiem 2021 roku. Nowy CIRF ma dostarczać pełen zakres usług IT, w szczególności nowoczesne rozwiązania dla obywateli, usługi rozwoju i utrzymania aplikacji dla klienta wewnętrznego, a także usługi z zakresu infrastruktury. Od 1 stycznia 2021 r. pracownicy IT z Izb Administracji Skarbowych, Krajowej Informacji Skarbowej, Krajowej Szkoły Skarbowości i Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów stali się częścią centralnych struktur IT świadczących usługi dla całego resortu finansów. „Integracja struktur nastąpiła poprzez przeniesienie pracowników IT do Centrum Informatyki Resortu Finansów. CIRF w nowym modelu pełni funkcję informatycznego centrum usług wspólnych resortu” – wyjaśnia specjalnie dla Computerworld nowy dyrektor Centrum, Piotr Patroński. Jak powiedział nam szef CIRF, głównym zadaniem zintegrowanego zespołu, będzie pełna obsługa informatyczna wszystkich jednostek resortu, a połączenie dotychczas rozproszonych zespołów ma na celu osiągnięcie synergii działań, a co za tym idzie – skrócenie czasu reakcji i przyśpieszenie cyfryzacji usług.

Usługa e-Urząd Skarbowy zostanie uruchomiona w pierwszym kwartale tego roku, a kolejne usługi będą dodawane sukcesywnie w kilkumiesięcznych odstępach.

Zapytaliśmy dyrektora, jak będzie się rozwijał wachlarz usług Centrum. Czy zintegrowana jednostka będzie świadczyła usługi wewnętrzne, czy też dla innych ministerstw, dzieląc się swoimi kompetencjami i doświadczeniem. To przecież w Ministerstwie Finansów na przykład po raz pierwszy z sukcesem wykorzystano usługi chmurowe do obsługi procesów przesyłania plików JPK. „Na chwilę obecną działanie CIRF zorientowane jest na dostarczanie usług IT dla resortu finansów. Jest to duży obszar, który w ostatnim czasie bardzo dynamicznie się rozwija. Wdrażane są nowoczesne usługi takie jak między innymi Twój e-PIT, e-Urząd Skarbowy, rachunki wirtualne, kasy wirtualne, krajowy system poboru opłat oraz wiele innych rozwiązań automatyzujących lub centralizujących procesy dla resortu oraz podatników. Ale nie wykluczamy, że w przyszłości CIRF obejmie również swoim wsparciem informatycznym inne jednostki administracji” – mówi Piotr Patroński.

Nowe produkty i usługi

Centrum dowodzenia CIRFu to Radom i resortowe DC. Jeszcze kilka lat temu ministerstwo było krytykowane za inwestycję w nowoczesne centrum danych, które nie będzie potrzebne. Okazało się, że nie tylko było potrzebne, ale wymaga systematycznych, kolejnych inwestycji i rozbudowy. To tu między innymi trafiają wspomniane JPK. Zapytaliśmy nowego szefa Centrum, w jaki sposób podległa mu instytucja zamierza rozwijać technologie, skoro stawia na przyspieszone procesy cyfryzacji administracji. „Rozwiązania budowane w CIRF opierają się na najnowocześniejszych technologiach – począwszy od rozwiązań chmurowych oferowanych przez największych dostawców, poprzez nowoczesne platformy budowy aplikacji, skończywszy na zaawansowanych systemach analitycznych. Stawiamy na elektronizację i centralizację usług” – odpowiada dyrektor. „Sukces usługi Twój e-PIT potwierdził zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania”.

Piotr Patroński zapowiedział też kolejny produkt CIRFu - usługa e-Urząd Skarbowy. Za jej pomocą każdy podatnik zrealizuje swoje potrzeby związane z podatkami 24 godziny na dobę, bez wychodzenia z domu. Serwis zostanie uruchomiony w pierwszym kwartale tego roku, a kolejne usługi będą dodawane sukcesywnie w kilkumiesięcznych odstępach


TOP 200