Nowe tendencje w zarządzaniu offshoringiem

Virtual captives

Forma ta funkcjonuje również pod nazwą "hybryd synthetic captives" lub "offshore dedicated centre" (ODC)6. Jest to strategia, która ma na celu połączenie zalet offshore outsourcingu z captive outsourcingiem. Szczególnie poleca się ją przedsiębiorstwom które z jednej strony chcą mieć dużą kontrolę nad procesem świadczenia usług oraz obawiają się całkowitego wydzielenia procesu ze względu na jego istotność dla funkcjonowania organizacji, a z drugiej strony nie są gotowe ze względu na brak odpowiedniego doświadczenia na samodzielne utworzenie captive centre7.

Rozwiązanie to opiera się na założeniu, że firma posiada "na własność" dany proces, tzn. ma nad nim pełną kontrolę, jednak jest on wytwarzany przy wykorzystaniu aktywów materialnych i niematerialnych innego dostawcy8. ODC jest zarządzane przez zagranicznego partnera przy wykorzystaniu jego infrastruktury, wyposażenia oraz pracowników i jednocześnie nadzorowane w dużym stopniu przez usługobiorcę. Zasoby partnera zagranicznego są w pełni oddelegowane do pracy na rzecz konkretnego projektu. Firma współpracująca otrzymuje możliwość kontroli nad szeregiem zagadnień, takich jak: zatrudnianie pracowników, wprowadzane rozwiązania technologiczne i weryfikacja jakości, itp.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Strategia ta pozwala przedsiębiorstwu na monitorowanie sposobu wytwarzania usług i elastyczne wprowadzanie do niego zmian, jednocześnie przerzucając większość ryzyka operacyjnego na dostawcę. Istnieją oczywiście pewne negatywne strony tego rozwiązania. Należy do nich chociażby ryzyko związane z pozyskaniem i koniecznością zarządzania długookresową relacją z zagranicznym partnerem. Model ten jest zdecydowanie tańszy od captive centre, gdyż nie zakłada wstępnych wydatków związanych z początkowymi etapami działalności oraz niezbędnymi udogodnieniami organizacyjnymi. Z drugiej strony ODC cechuje zdecydowanie mniejsze ryzyko związane z ewentualną utratą kontroli nad procesem świadczenia usług niż outsource offshoring9.

Virtual captives były do chwili obecnej wdrażane przede wszystkim przez instytucje finansowe, np. Bank of America, Deutsche Bank i Merrill Lynch. Model ten może mieć jednakże zastosowanie również w odniesieniu do firm z innych branż10. ODC jest coraz częściej oferowana korporacjom międzynarodowym przez takich znanych dostawców usług offshore, jak Infosys Technologies i Wipros.

Modele funkcjonowania dostawców usług offshore na przykładzie Infosys

Rozwój technologii telekomunikacyjno-informatycznych doprowadził do wytworzenia się nowej sytuacji na międzynarodowym rynku, spowodowanej faktem, że indyjskie firmy IT, takie jak: Wipro, Infosys, Tata Consulting Services, zaczęły zarządzać handlem elektronicznym oraz administrować dużymi systemami komputerowymi w Stanach Zjednoczonych i Europie. Należy podkreślić, że wraz z rozwojem modeli stosowanych przez przedsiębiorstwa wdrażające strategie offshoringu następuje również szereg dostosowań ze strony organizacji będących dostarczycielami tych usług. Potrzeba elastyczności wywołuje podjęcie działań innowacyjnych przez dostawców usług offshoringowych. Wszystkie opisywane wyżej modele strategii offshoringu są w stanie ciągłej ewolucji ze względu na zmieniające się zapotrzebowanie generowane przez rynek. Coraz bardziej powszechne staje się np. świadczenie w ramach strategii offshore usług w kraju pochodzenia klienta danej organizacji. Wyraźnie rysuje się tendencja do przechodzenia po pewnym okresie współpracy od świadczenia usług w ramach outsource offshoringu do virtual captives.

Nasilająca się konkurencja pomiędzy znaczącymi dostarczycielami usług offshore doprowadziła do tego, że coraz częściej lokalizują oni swoją działalność, przynajmniej częściowo, w bliskim sąsiedztwie klientów, tak aby ułatwić nawiązywanie relacji z klientem oraz kontrolować i na bieżąco weryfikować jakość świadczonych usług, a także elastycznie wprowadzać zmiany do wykonywanych procesów. Bardzo często dział sprzedaży i marketingu dostawców usług offshoringowych zostaje przeniesiony, np. do Stanów Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii, w celu ułatwienia procesu pozyskiwania klientów. Za przykład takiej organizacji można podać Infosys Technologies, firmy, która jest jednym z liderów indyjskiego przemysłu IT. Korporacja ta w pełni wykorzystała możliwości, jakie są oferowane przez globalizację usług. Należy w tym miejscu nadmienić, że większość informatycznych firm indyjskich czerpie podstawowe przychody z eksportu usług. Do liderów należą takie znane na rynku międzynarodowym firmy, jak Tata Consulting Services, Wipro Technologies, Infosys Technologies. Są to w organizacje globalne, których skala działania może być porównywana z korporacjami typu IBM, Dell, Fujitsu.

Infosys Technologies, firma świadcząca usługi konsultingowe i IT, jest wyjątkowo ciekawym przypadkiem obrazującym możliwość przeistoczenia się dostawcy usług offshore w globalnie działającą korporację transnarodową. Infosys Technologies została założona w 1981 r. przez Narayana Murthy'ego. Kapitał początkowy przedsiębiorstwa wynosił 250 USD. Od początku działalności core businessem firmy były usługi informatyczne. Główna siedziba firmy jest zlokalizowana w Bangalore, w Indiach. Obecnie organizacja zatrudnia 80 000 osób, jest notowana na NASDAQ na miejscu 5. w swojej kategorii, wartość firmy jest szacowana na 4 mld USD. Firma od początku swojej działalności za podstawę przyjęła rozwój kapitału intelektualnego organizacji. Obrazowało się to relatywnie wysokimi wydatkami na R&D, które były przeznaczane na rozwój kompetencji pracowników oraz na tworzenie własnych rozwiązań w celu zwiększenia w ten sposób wartości oferowanej klientom. W 2007 r. firma zainwestowała około 3,44% przychodów na rozwój infrastruktury oraz 1,22 % na R&D. Są to relatywnie wysokie wartości w porównaniu do wydatków przeznaczanych na ten cel przez większość funkcjonujących w Polsce przedsiębiorstw. Świadczy to o zaangażowaniu Infosys w tworzenie kapitału intelektualnego oraz o świadomości istotności jego tworzenia dla pozycji konkurencyjnej organizacji.

Infosys jest firmą zorientowaną na pracowników. Indeks kształcenia pracowników na przestrzeni roku 2007 wzrósł do 2,03,70 z 1,48,499. Interesujący jest fakt, że średni wiek osoby zatrudnionej w tej organizacji od dłuższego okresu utrzymuje się na poziomie 26 lat. Firma pozyskuje najlepszych absolwentów wyższych uczelni, kładąc szczególny nacisk na duże wymagania stawiane podczas procesu rekrutacji. Przyjmowani pracownicy przechodzą od razu cykl szkoleń umożliwiający im poznanie zasad funkcjonowania organizacji oraz zdobycie niezbędnych umiejętności do wykonywania powierzonych zadań. Zatrudnienie młodych, dobrze wykształconych, niedoświadczonych pracowników jest dość ryzykowne, umożliwia to jednakże Infosys utrzymanie niskich kosztów pracy. Jest to czynnik warunkujący zwiększenie konkurencyjności cenowej oferowanych usług. Celowe jest to również w momencie, gdy konieczne jest wykonywanie pracochłonnych działań, takich jak testowanie oprogramowania. W przedsiębiorstwie utrzymuje się stosunkowo wysoki stopień rotacji pracowników, którzy odchodzą po zdobyciu określonych doświadczeń.

Ważnym aktywem niematerialnym posiadanym przez firmę są klienci. Interesujący jest fakt, że 95% przychodów organizacji pochodziło z powtarzających się zamówień. Świadczy to o wysokim stopniu lojalności i satysfakcji klientów. Największy klient przedsiębiorstwa stanowił ok. 7% wartości przychodów (wzrost z 4,4,% na przestrzeni 2007 r.), kolejnych dziesięciu składało się na 30,3%. Firma stara się jednakże wdrożyć strategię zróżnicowania portfela klientów, gdyż chce zmniejszyć ryzyko wynikające z funkcjonowania, opierając się jedynie na największych odbiorcach. Klienci organizacji są obecnie zlokalizowani w 54 państwach. Należy podkreślić, że coraz większa część funkcjonowania korporacji jest prowadzona w ramach działań onsite. Firma rozpoczęła lokalizowanie swoich jednostek w pobliżu największych klientów w celu uproszczenia i uelastycznienia działań offfshoringowych; obecnie posiada swoje przedstawicielstwa na terenie 39 krajów. Podejmowane działania mają na celu upodobnienie sposobu świadczenia usług oraz ich jakości do tych, które są dostarczane przez europejskie i amerykańskie przedsiębiorstwa. Posiadana sieć centrów umożliwia firmie świadczenie najróżniejszych usług zarówno dotyczących IT, jak i biznesowych, bez względu na stopień ich skomplikowania oraz konieczny poziom interakcji z klientami, a także czas reagowania na zmiany. Firma promuje stworzoną przez siebie koncepcję globalnego sourcingu, podkreślając konieczność zwrócenia uwagi nie tylko na kwestię, skąd i jak outsourcować, lecz również na istotność zagadnienia, jakie procesy powinny podlegać wydzieleniu na zewnątrz firmy i kto powinien je wykonywać. Należy podkreślić, że Infosys Technologies jest efektywna z punktu widzenia efektywności ekonomicznej, o czym świadczą wyniki w zakresie wskaźnika ekonomicznej wartości dodanej (EVA), który w 2003 r. wynosił 454, w 2006 r. 1,540, a w 2007 r. 2,122 mln USD.


TOP 200