Nowe technologie w e-commerce

Rozwój nierozerwalnie związany jest z technologią, a technologia ciągle ewoluuje. Jak za nią nadążyć by nasz e-biznes nie zatrzymał się w miejscu? Które technologie pomogą nam przy stosunkowo niskich kosztach odnieść sukces w e-biznesie? Poznajcie trendy panujące na dzisiejszym rynku e-commerce.

Na co zwrócić uwagę wybierając rozwiązanie e-commerce dla swojego biznesu? Przede wszystkim na otwartość aplikacji i możliwość jej rozwoju. Najczęstszym błędem popełnianym przez osoby zajmujące się e-sprzedażą jest zatrzymanie się na jednym poziomie technologicznym pod względem wykorzystywanych narzędzi sprzedażowych.

- Rynek e-commerce jest szczególnie wrażliwy na nowe trendy technologiczne. W tej branży niezwykle istotne jest sięganie do narzędzi, które pomogą nie tylko technicznie umożliwić nam prezentację produktów, dokonanie zakupu czy też realizację płatności, ale także właściwie ukierunkować naszą ofertę, dopasowując ją do konkretnego użytkownika i tym samym zwiększyć skuteczność sprzedaży – mówi właściciel marki GrandNode, jednego z najbardziej zaawansowanych systemów e-commerce opartych o ASP.NET.

NoSQL w e-commerce

Wybierając oprogramowanie dla sklepu internetowego musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na rodzaj bazy, na której będzie on postawiony. Baza danych, traktowana jak serce całego sklepu, jest nie tylko zbiorem danych o produktach i naszych klientach, lecz także źródłem naszego potencjalnego sukcesu. I choć jest materiałem niezwykle wrażliwym (nie tylko ze względu na przepisy np. w zakresie RODO), to często zapominamy, że jej wnikliwa analiza może pomóc nam zrozumieć naszych klientów – ich preferencje i potrzeby. Co więcej, na podstawie analiz dostarczanych przy pomocy odpowiednich narzędzi, jesteśmy w stanie (zgodnie z naszym interesem) sami te potrzeby kreować.

Patrząc na statystykę przedstawioną przez serwis db-engines.com, popularność MongoDB rośnie wprost proporcjonalnie do spadku popularności baz danych takich jak Oracle, MSSQL czy MySQL. Rynek się zmienia i jak pokazują trendy: bazy MongoDB spisują się znacznie lepiej, niż jej relacyjne odpowiedniki.

Wyk. 1 Popularność baz danych w kwietniu 2018,  źródło: http://db-engines.com

Wyk. 1 Popularność baz danych w kwietniu 2018, źródło: http://db-engines.com

W przypadku nierelacyjnych baz danych dużo prościej dokonać szybkiej analizy niestrukturyzowanych danych i zbudować między nimi korelację. Nie bez kozery portale społecznościowe, jak Facebook, korzystają z baz tego typu. Takie też rozwiązanie stosujemy w GrandNode.

Pierwszą wadą relacyjnych baz danych jest ACID, który przeszkadza w pracy w klastrze. Drugą - mniej elastyczny model danych. Bazy danych NoSQL są szybsze, bardziej elastyczne i wydajne, a dzięki klastrowaniu dużo łatwiej dostosować i rozszerzać istniejącą infrastrukturę sklepu. Warto podkreślić również rosnącą popularność baz danych opartych o licencję open source, a na takich licencjach działa większość nierelacyjnych baz danych.

Wieloplatformowość – ASP.Net Core

Dużym skokiem jakościowym i technologicznym na rynku aplikacji .NET’owych jest ASP.NET Core. Jego główną zaletą jest możliwość tworzenia wieloplatformowych aplikacji. ASP.NET Core był wyczekiwany przez programistów .NET. Dlaczego? Do tej pory wieloplatformowość oferowały języki programowania jak PHP czy Java - .NET stał trochę w cieniu. Poza tym powiązanie aplikacji .NET’owych z windowsowym serwerem IIS znacznie utrudniało jego promowanie na polskim rynku.

W GrandNode, zgodnie z najnowszymi trendami, stosujemy w pełni opensource’owe rozwiązanie ASP.NET Core, dające nam znacznie większą wydajność dzięki uproszczeniu procesów. Na podstawie wykonanych przez nas testów stwierdziliśmy znaczny wzrost wydajności ASP.NET Core w porównaniu do wcześniejszych wersji, nawet do 2300%. Dzięki całkowitemu zmodyfikowaniu silnika uzyskaliśmy rewelacyjne efekty, które wprost przekładają się na szybkość pracy sklepu. Zyskaliśmy także możliwość hostowania w usługach IIS, Nginx, Apache, Docker lub samodzielnie we własnym procesie.

Wyk. 2 Całkowita ilość wykonanych żądań w ciągu sekundy, źródło: https://www.ageofascent.com

Wyk. 2 Całkowita ilość wykonanych żądań w ciągu sekundy, źródło: https://www.ageofascent.com

Docker – e-commerce dla developerów

By dodatkowo zwiększyć wydajność aplikacji programiści sięgają po różne narzędzia i nowinki technologiczne. Jednym z takich narzędzi jest Docker, pozwalający na jednej maszynie uruchomić wiele aplikacji w tym samym czasie, niezależnie od siebie i w oddzielnych kontenerach. Obsługę Dockera gwarantuje już większość wiodących dostawców usług chmurowych jak Azure, Amazon AWS czy DigitalOcean.

Docker pozwala ograniczyć zasoby sprzętowe oraz wpływa na elastyczność i szybkość działania. Dla przykładu - proces tworzenia nowego kontenera w GrandNode, wykorzystującym Docker, to kwestia zaledwie jednej komendy. Aktualizacja sklepu, sprowadza się natomiast do pobrania nowego obrazu, skopiowaniu ustawień i instalacji kontenera.

Big Data i Marketing Automation

Choć pojęcia te nie są stosunkowo nowe wielu właścicieli sklepów internetowych nadal nie wie dlaczego automatyzacja marketingu i analiza danych są tak istotne dla napędzania ruchu i skuteczności sprzedaży.

Big Data jest terminem odnoszącym się do wielkich, różnorodnych i zmiennych zbiorów danych. Czym takie dane mogą być w sklepie internetowym? W dużym uproszczeniu - wszystkim. Na przykład preferencjami użytkownika, jego zachowaniem i wyborami. Najwięksi rynkowi gracze korzystają z analizy Big Data od dawna. Netflix, bazując na dotychczasowych wyborach widzów serialowych i filmowych, tworzy dla nich prywatną biblioteczkę filmów i seriali, które na pewno ich zainteresują.

Podobnie działa Amazon i Zalando, których śmiało można mianować potentatami jeśli chodzi o wykorzystanie nowych technologii w e-commerce. Śledząc zamówienia i oglądane podstrony, wiedzą o danym użytkowniku wystarczająco dużo, by przewidzieć jego kolejne wybory.

W GrandNode działamy podobnie. Dzięki gromadzeniu danych o klientach, takich jak odwiedzone witryny, czy wykonane akcje, jesteśmy w stanie przewidzieć kolejne kroki konkretnych użytkowników. Co więcej, możemy je nawet wyprzedzić, proponując produkty, promocje lub porady zgodne z ich preferencjami, zanim dotrą do nich sami. Daje to niesamowitą przewagę, bo klient otrzymuję spersonalizowaną ofertę, co zwiększa szansę na finalizację zakupu.

Właściciele sklepów e-commerce błędnie myślą, że jeśli są małym sklepem to nie opłaca im się implementować i stosować automatyzacji marketingu i analizy danych. To duży błąd. Bez względu bowiem na rozmiar sklepu, analiza i automatyzacja jest kluczowa by osiągnąć sukces.

Wybierając rozwiązanie e-commerce, warto skoncentrować się na produktach skupiających wspomniane powyżej cechy, a tym samym zapewniających elastyczność i skuteczność w prowadzeniu e-sklepu. Tylko nowoczesne technologicznie rozwiązania, pozwalające dodatkowo dostosować prezentowane treści do urządzeń mobilnych, pozwolą na stały rozwój naszego e-biznesu.

O GrandNode

GrandNode to open source’owe, darmowe, wieloplatformowe oprogramowanie sklepów internetowych dla najbardziej wymagających użytkowników. Wykorzystując najnowsze technologie i podążając za trendami na rynku e-commerce, jest idealnym narzędziem dla wszystkich sklepów internetowych, niezależnie od ich wielkości czy branży. GrandNode oparty jest o ASP.NET Core 2.0 i nierelacyjną bazę danych MongoDB. Zawiera najważniejsze funkcje każdego sklepu internetowego, uzupełniając je o elementy Marketing Automation i Machine Learning.

Strona projektu: https://grandnode.com