Nowe szaty króla

Pod koniec roku ''PC poniżej 1000 USD'' mają stanieć prawie o połowę.

Pod koniec roku ''PC poniżej 1000 USD'' mają stanieć prawie o połowę.

Wojna cenowa między producentami komputerów PC ma swoje źródło w konkurencji na rynku procesorów. Od kilku lat o cenach komputerów decyduje Intel, który co kwartał wprowadza na rynek nowy układ, obniżając jednocześnie cenę starszych modeli.

Najbliższa premiera nowego procesora Intela zapowiadana jest na 15 kwietnia br. Na rynku pojawią się procesory Pentium II Slot 1 oraz przeznaczony dla tanich komputerów osobistych Celeron, który jest modyfikacją modelu Pentium II, pozbawioną pamięci cache Level 2. Przedstawiciele tajwańskich producentów zapowiedzieli, że komputery z tym procesorem, w zestawie bez monitora, będą kosztować 799 USD. Druga wersja procesora Celeron pojawi się pod koniec czwartego kwartału br. Już pojawiają się zapowiedzi, że nowe komputery z drugą wersją Celerona będą kosztowały mniej niż 600 USD.

Premiera nowego procesora Intela zmusi do obniżek cen najważniejszych konkurentów koncernu. "AMD i Cyrix obniżają swoje ceny praktycznie równocześnie z premierą i obniżkami ogłaszanymi przez Intela" - mówi Iza Sokołowska, odpowiedzialna za sprzedaż procesorów w TCH Components, firmie będącej dystrybutorem Intela, AMD i Cyrix.

Podobna sytuacja panuje w segmencie twardych dysków. "Rynek ten jest podzielony dość stabilnie - mówi Paweł Boguć z firmy Karma International Polska, dystrybutora podzespołów. - Najważniejszą rolę odgrywa technologia. Producenci tworzą coraz to pojemniejsze dyski, które wypierają z rynku stare modele". Regułą jest, że ceny nowych produktów nie zmieniają się przez pierwsze 2-3 miesiące. Później obniżki cen dochodzą do 15% kwartalnie.

Znacznie częstsze zmiany zachodzą na rynku płyt głównych. "Ceny zmieniają się praktycznie co tydzień. Cena poszczególnych produktów spada w tempie 3-4% miesięcznie - mówi Mariusz Manowski z TCH Components. - Wpływ na to ma przede wszystkim krótki, półroczny cykl życia produktu".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200