Nowe sieci

Howard Rheingold, amerykański teoretyk mediów elektronicznych, uznawany za "ojca duchowego" społeczności wirtualnych (w 1993 r. napisał słynną pracę The Virtual Community), zapowiada nowy przełom społeczny, który ma się dokonać za sprawą komunikacji bezprzewodowej. Jego zdaniem mobilne urządzenia elektroniczne wywołają zdecydowanie większe zmiany niż Internet.

Howard Rheingold, amerykański teoretyk mediów elektronicznych, uznawany za "ojca duchowego" społeczności wirtualnych (w 1993 r. napisał słynną pracę The Virtual Community), zapowiada nowy przełom społeczny, który ma się dokonać za sprawą komunikacji bezprzewodowej. Jego zdaniem mobilne urządzenia elektroniczne wywołają zdecydowanie większe zmiany niż Internet.

Nowe sieci
Autor zastanawia się nad tym, jak technologie bezprzewodowe będą wpływały na zawiązywanie się nowych kontaktów między ludźmi stawiającymi sobie podobne cele, potęgując możliwości ich wspólnego działania. Tytułowe "inteligentne masy" to ludzie, którzy są w stanie działać razem, chociaż się znają. Dzięki telefonii komórkowej i bezprzewodowym sieciom możliwe będzie nawiązywanie komunikacji z nie spotykaną dotąd szybkością. W efekcie ulegnie osłabieniu siła władzy politycznej, która nie będzie już mogła zapanować nad swobodną, odbywającą się na masową skalę, wymianą wiadomości.

Książka nie zawiera teoretycznych wywodów na temat społeczeństwa przyszłości. Autor skupia się raczej na przedstawieniu konkretnych, aczkolwiek bardzo różnorodnych przypadków będących - w jego opinii - zwiastunami nowych mechanizmów społecznych. Pisze zarówno o antyglobalistach koordynujących przygotowania do manifestacji za pomocą telefonów komórkowych, jak i o młodych ludziach ze Sztokholmu, którzy podróżując komunikacją miejską bez biletów, przesyłają sobie SMS-y z informacjami o kontrolach. Prezentuje sylwetkę prof. Steva Manna, który chodzi z wszczepionym w ramię mikroczipem, czy też pokazuje rolę środków mobilnej komunikacji w procesie obalenia prezydenta Filipin.

Książka nie jest kolejną, typową dla przekazów medialnych czy prezentacji marketingowych, wizją społeczeństwa mobilnego.

To raczej opowieść o tworzeniu się społeczeństwa sieciowego. Inaczej niż w odniesieniu do społeczności internetowych, jego członkowie nie są zainteresowani tworzeniem wirtualnych, oderwanych od rzeczywistości grup w cyberprzestrzeni. Techniki informacyjne są dla nich narzędziem umożliwiającym współdziałanie dla osiągania konkretnych celów.

Howard Rheingold „Smart Mobs: The Next Social Revolution. Transforming Cultures and Communities in the Age of Instant Access”. Perseus Publishing, 2002

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200