Nowe rynki

Na tegorocznym amerykańskim Sapphire odbyły się premiery nowych modułów i narzędzi SAP R/3. Zaprezentowano także najnowszą wersję systemu - 4.5.

Na tegorocznym amerykańskim Sapphire odbyły się premiery nowych modułów i narzędzi SAP R/3. Zaprezentowano także najnowszą wersję systemu - 4.5.

Odbywająca się w ubiegłym tygodniu w Los Angeles konferencja użytkowników systemu SAP R/3 - Sapphire '98 była przede wszystkim okazją do przedstawienia po raz pierwszy kilku zapowiadanych od dawna aplikacji. Związane jest to z obecną polityką firmy, zmierzającą do silniejszego zaistnienia na rynku amerykańskim. Kilka miesięcy wcześniej spółka ta zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie NASDAQ.

Jedną z ważniejszych, z punktu widzenia użytkowników, nowości był, zaprezentowany przez SAP wspólnie z partnerami, program Realize Rapid Returns. Polegać ma on na zaoferowaniu częściowo prekonfigurowanego systemu R/3 na platformie NT. Dzięki temu czas wdrożenia ma być skrócony do 2-4 miesięcy.

Konkurencja z partnerami

Pierwszymi z pokazanych na Sapphire nowymi rozwiązaniami były narzędzia do obsługi łańcucha dostaw - Advanced Planner and Optimizer (APO) i system automatyzujący proces sprzedaży - Sales Force Automation (SFA). Premierę swoją miała również hurtownia danych niemieckiego producenta - Business Information Warehouse. Jest to komponent w pełni autonomiczny, zgodny nie tylko z najnowszymi wersjami 4.x systemu R/3, ale także z wcześniejszymi 3.0 i 3.1.

Na rynku oprogramowania wspomagającego zarządzanie łańcuchami dostaw (SCM) od dłuższego już czasu działają niezależni, choć często współpracujący z SAP producenci. Angażowanie się niemieckiego potentata w rozwój i sprzedaż kolejnych modułów może zagrozić istnieniu dotychczasowych partnerów. Nierzadko sprzedawane przez te firmy aplikacje są podstawowym źródłem ich dochodów.

Oko na użytkownika

Charakterystycznym działaniem w rozszerzaniu oferty SAP na kolejne obszary rynku jest ogłaszanie przez niemieckiego producenta różnego typu inicjatyw. Pierwszą z nich było Scope, którego efektem są m.in. wspomniane Advanced Planner and Optimizer, Sales Force Automation i hurtownia danych. Obecnie przedstawiciele firmy poinformowali o kolejnym programie - SAP Focus (FOcus on CUStomers). Koncern z Walldorf wchodzi w ten sposób na rynek aplikacji wspomagających zarządzanie kontaktami z klientem.

W skład SAP Focus wchodzą trzy moduły: Marketing, Sales i Service. Poza automatyzacją zadań rutynowych, związanych z procesami dokonywania zakupów i sprzedawania produktów, pakiet ten wspiera również działalność firm handlowych i usługowych poprzez wykorzystanie elektronicznej wymiany danych i Internetu. SAP Sales wspomaga natomiast działalność związaną ze sprzedażą produktów, a moduł Service - proces obsługi klienta. Wszystkie trzy aplikacje zintegrowane są z wersjami 4.x systemu R/3, a także komponentami SAP Scope.

Przyjazny system

Swoją premierę miała również kolejna wersja 4.5 systemu R/3. Zdaniem przedstawicieli producenta, ma ona kilka nowych funkcji, dzięki którym łatwiejsze stanie się korzystanie z systemu przez użytkowników końcowych. Wykorzystano do tego elementy ActiveX i graficznego interfejsu użytkownika. Łatwiejszy ma być również dostęp do danych, przeglądanie ich, także za pośrednictwem przeglądarek WWW, oraz proces archiwizacji.

Niektórzy analitycy obecni na Sapphire obawiają się, że - biorąc pod uwagę liczbę i rodzaj nowości - zakres zainteresowań firmy jest zbyt duży.