Nowe rozdanie BlackBerry

Nowy system operacyjny, nowa generacja urządzeń i nowa nazwa. Dzięki strategicznym zmianom BlackBerry chce odzyskać pozycję lidera rynku urządzeń przenośnych.

BlackBerry Q10 i BlackBerry Z10 to pierwsze urządzenia wykorzystujące nowe, rozwijane od kilku lat środowisko operacyjne BlackBerry OS. Oba telefony wyposażono w ekrany dotykowe, po 2 GB pamięci RAM i 16 GB przestrzeni na dane, oraz identycznie taktowane, ale różne procesory. Q10 i Z10 łączą także obsługiwane standardy transmisji danych. Różni je przede wszystkim fakt, że BlackBerry Q10 jest wyposażony w fizyczną klawiaturę QWERTY i bezpośrednio nawiązuje do poprzedniej generacji urządzeń tej marki, zaś BlackBerry Z10 to urządzenie obsługiwane wyłącznie za pomocą - odpowiednio większego - ekranu dotykowego.

Nowy system operacyjny BlackBerry ma być wydajny i wielozadaniowy, a przy tym dostosowany do dzisiejszych standardów w zakresie funkcjonalności i estetyki. Charakterystyczna dla nowej platformy ma być też możliwość szybkiego, płynnego przełączania się między poszczególnymi aplikacjami, a także szybkość i łatwość wprowadzania tekstu. Wystarczyć ma jedynie wpisanie pierwszych liter wyrazów tworzących zdanie, aby aplikacja samodzielnie dobrała odpowiednie słowa dostosowanie do kontekstu informacji. Producent zapowiada jednoczesną obsługę wielu języków. Zupełnie nowy interfejs ma pozwalać na efektywną i jednoczesną obsługę wielu kanałów komunikacji elektronicznej, nie tylko e-maili. Bezpośrednio z systemem zintegrowane zostały funkcje pozwalające na korzystanie z serwisów społecznościowych. Być może nowe urządzenia będą oficjalnie dostępne na polskim rynku już w marcu br.

Nowa, odmieniona linia urządzeń BlackBerry ma ożywić sprzedaż i wzmocnić pozycję rynkową producenta. Kanadyjski koncern bardzo tego potrzebuje. W skali świata udział rynkowy kanadyjskiego producenta jest szacowany na ok. 3,5%. Wzmocnieniu marki pomóc ma też zmiana nazwy firmy. Research In Motion nazywa się dziś po prostu BlackBerry.