Nowe kanały

Internet i telefony GSM, jako sposoby dostępu do usług bankowych, oraz centralizacja systemów informatycznych to najważniejsze wyzwania dla banków.

Internet i telefony GSM, jako sposoby dostępu do usług bankowych, oraz centralizacja systemów informatycznych to najważniejsze wyzwania dla banków.

Informatyka "dotyka" już każdej dziedziny funkcjonowania banków. W konferencjach biznesowych poświęconych bankowości uczestniczą dzisiaj wiceprezesi banków odpowiedzialni za piony informatyki bądź dyrektorzy tych działów. "Oni muszą wiedzieć, w którym kierunku ta branża się rozwija, aby móc zaproponować odpowiednie rozwiązania. Dotyczy to zwłaszcza nowych kanałów dystrybucji" - mówi Jacek Markowski, dyrektor Departamentu Informatyki w warszawskim BRE Banku.

Łatwy i szybki dostęp

Większość banków detalicznych w Polsce planuje w tym lub najpóźniej w przyszłym roku zaoferować dostęp do rachunku za pośrednictwem Internetu. Możliwość składania zleceń bądź dokonania przelewu przez Internet oferują już trzy banki, a uruchomienie podobnej usługi zapowiada sześć kolejnych - Citibank, Fortis Bank (dawniej Pierwszy Polsko-Amerykański Bank w Krakowie), handlobank, Kredyt Bank, Lukas Bank, a także PKO bp.

O rozbudowie systemów bankowości elektronicznej o rozwiązania handlu elektronicznego myślą banki obsługujące klientów korporacyjnych. Decyzje takie wymuszają klienci, przede wszystkim firmy zagraniczne, dla których podobne usługi są już standardem.

Banki zamierzają także przekazywać informacje o stanie rachunku na telefony komórkowe. "Jest to chyba najtańszy i najszybszy sposób dostępu do informacji" - mówi Jacek Markowski. Nie należy się jednak spodziewać, że polskie banki już w tym roku będą oferować serwisy lub usługi za pośrednictwem telefonów komórkowych z protokołem WAP (Wireless Application Protocol). "Dla banków prostszym sposobem jest przesyłanie informacji w postaci komunikatów SMS" - twierdzi Dariusz Adamowski, dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji Kredyt Banku w Warszawie.

Porządki wewnętrzne

Jednak wbrew pozorom, Internet i GSM nie figurują na listach priorytetów. Dla większości banków ważniejsze będą w tym roku technologie poprawiające skuteczność zarządzania i pozwalające obniżyć koszty działalności.

Kolejne banki rozważają zakup lub już wdrażają system scentralizowany (Bank Pocztowy, Bank Zachodni, Kredyt Bank, Wielkopolski Bank Kredytowy) oraz hurtownie danych i system informowania kierownictwa. "Nie ma chyba w Polsce banku, który nie myślałaby o budowie hurtowni danych" - mówi Roman Stiller, dyrektor Departamentu Informatyki w Wielkopolskim Banku Kredytowym w Poznaniu, który rozważa zakup takiego rozwiązania w ciągu 2 lat.

Lepsze zarządzanie bankiem umożliwiają także tzw. systemy gospodarki własnej. Kilka polskich banków kupi w tym roku moduły finansowe systemów ERP. Jednym z nich będzie Kredyt Bank. "Do tej pory gospodarka własna była prowadzona na podstawie zdecentralizowanych systemów finansowo-księgowych lub w systemie bankowym na wydzielonych kontach" - mówią przedstawiciele banków.

Obniżenie kosztów działania można osiągać również poprzez automatyzację prac banku. Coraz więcej banków chce automatyzować czynności związane z wprowadzaniem dokumentów papierowych. Od 1 styczna 2001 r. jeden wzór dokumentu bankowego zastąpi kilkadziesiąt obecnie stosowanych.

Koszty to nie wszystko

"Każdy z banków mówi o obniżeniu kosztów. Nie można jednak w nieskończoność zaciskać pasa" - przekonuje Jacek Markowski. "Alternatywą jest poszerzenie oferty. Na Zachodzie instytucje finansowe łączą ofertę banków, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, towarzystw ubezpieczeniowych, a nawet biur podróży" - dodaje. Inną alternatywą jest konsolidacja. Zdaniem części specjalistów, w Polsce jest miejsce dla 20 banków. Możliwe więc, że co najmniej dla niektórych informatyków najważniejszym zadaniem w 2000 roku będą fuzje z działami informatyki innych banków.


TOP 200