Nowe horyzonty

SAP Polska mySAP Business Suite

Najnowszą wersją podstawowej platformy biznesowej dostarczanej przez SAP systemu R/3 jest wersja Enterprise (numer 4.7), dostępna od lipca ub.r. w sposób limitowany, a od stycznia tego roku bez ograniczeń. Poprzednia wersja (4.6C) będzie utrzymywana przez korporację do pierwszego kwartału 2006 r. System SAP R/3 Enterprise, obejmujący rdzeń i rozszerzenia (extensions), jest składową pakietu mySAP Business Suite (poprzednio mySAP.com), zawierającego oprócz funkcjonalności podstawowej takie produkty, jak SRM (zarządzanie relacjami z dostawcami), PLM, SCM i CRM. Rdzeń systemu R/3, zawierający podstawową funkcjonalność tradycyjnego ERP, począwszy od wersji Enterprise, pozostanie w zasadzie niezmienny. Nowe funkcje będą się pojawiały w rozszerzeniach, które będą mogły być selektywnie upgrade'owane przez klientów niezależnie od rdzenia. Podobnie niezależnie będą się rozwijać produkty, takie jak mySAP CRM oraz rozszerzenia branżowe, przeznaczone dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej, bankowości czy telekomunikacji. Taka strategia rozwoju oprogramowania SAP poprzez podzielenie go na autonomiczne produkty ma zapobiec dalszemu nadmiernemu rozrastaniu się funkcjonalności produktu podstawowego, czyli R/3, i ułatwić klientom wdrożenie i utrzymanie systemu w ograniczonym ich potrzebami zakresie. Mniej więcej w tym samym czasie co R/3 Enterprise pojawiły się nowe wersje produktów CRM (mySAP CRM 4.0, wprowadzony na rynek w czerwcu br., zawiera 23 rozszerzenia przeznaczone dla różnych branż, m.in. firm zarządzających własnością intelektualną, instytucji administracji publicznej obsługujących obywateli, firm leasingowych, farmaceutycznych i motoryzacyjnych) i SRM (mySAP SRM 3.0, zawierający m.in. narzędzia do prowadzenia przetargów i aukcji elektronicznych oraz narzędzia umożliwiające integrację z systemami informatycznymi dostawców). Nowością w pakiecie mySAP Business Suite jest Global Trade System, przeznaczony dla przedsiębiorstw prowadzących intensywnie handel zagraniczny. Jeśli chodzi o obszar zarządzania kapitałem ludzkim, najbardziej dynamicznie rozwijają się takie produkty, jak mySAP Learning Solution (zarządzanie szkoleniami i nauczanie na odległość) oraz portale samoobsługowe: pracowniczy i dla kadry kierowniczej. Na początku listopada br. pojawiła się na rynku, po okresie dostępności wyłącznie dla wybranych klientów, nowa wersja mySAP Enterprise Portal w wersji 6.0 (wersja 5.0 obecna na rynku od trzeciego kwartału 2001 r.), uzupełniona narzędziami programistycznymi umożliwiającymi organizacjom samodzielne tworzenie własnych wersji portali korporacyjnych. W wersji 6.0 większy nacisk położono na zarządzanie wiedzą (klasyfikacja i wyszukiwanie dokumentów na podstawie słów kluczowych i metadanych, "uczenie się" automatycznego klasyfikatora).

Scala Business Solutions Polska iScala

Najnowsza wersja pakietu ERP produkcji Scali, iScala 2.2, została wprowadzona na rynek w październiku br. Poprzednia wersja, iScala 2.1, pojawiła się wiosną 2001 r. Polscy klienci korzystają głównie z pakietu Scala w wersji 5.1, wydanej w 1999 r. Wersja 2.2 przynosi sporo zmian. Pojawiły się nowe narzędzia analityczno-raportujące (iScala Query Designer, iScala Web Parts, iScala Web Reporter, iScala Crystal Analysis, iScala Crystal Reports). Nowy moduł środków trwałych umożliwia obsługę nie tylko takich operacji, jak kupno czy sprzedaż, ale też przenoszenie posiadanych środków trwałych w leasing, ulepszanie, naprawy i serwisowanie środków trwałych, blokowanie ich amortyzacji czy też produkcję środków trwałych lub ich przesunięcie do magazynu. Moduł do zarządzania kontraktami z klientami lub dostawcami - integrujący moduły: finansowy, sprzedaży, zamówień i magazynowy - umożliwia śledzenie umów ramowych i stosowanie odpowiednich rozliczeń, warunków dostaw itd. Zintegrowany z pakietem Office program zarządzania zasobami ludzkimi i sprzętowymi ułatwia dysponowanie nimi dzięki prezentacji "zajętości" w postaci graficznej. Program ten jest wykorzystywany w modułach: projektowym i serwisowym. Moduł projektowy współpracuje również z programem MS Project. Usprawniono obsługę magazynu. Obecnie operator może liczyć na podpowiedzi, jak optymalnie zapełnić magazyn, które miejsca składowania są zajęte, które spełniają określone wymagania co do temperatury czy wilgotności, odpowiadające wymaganiom produktu, które materiały jako szkodliwe nie mogą być przechowywane w sąsiedztwie innych. Scala rozwija też pakiet dedykowany dla sektorów (m.in. farmaceutyczny, chemiczny i spożywczy), w których istotne są zarządzanie partiami oraz kontrola jakości na różnych etapach cyklu "życia" produktu w przedsiębiorstwie - od zakupu przez przetwarzanie do sprzedaży. Duże zmiany zaszły również w module serwisowym, który już w wersji 2.1 został przepisany od nowa i dostosowany do pracy zdalnej. W wersji iScala 2.1 pojawił się pakiet narzędzi Connectivity Solutions, służących do łączenia najważniejszych modułów iScali z systemami ERP innych producentów (wymiana - poprzez XML - zamówień, faktur i podobnych dokumentów w ramach holdingu lub z klientami i dostawcami). Trwają również prace nad integracją systemu CRM produkcji Microsoftu z pakietem Scali.


TOP 200