Nowe globalne perspektywy

O wielkich zmianach, byciu częścią globalnego giganta i wyzwaniach rynkowych mówią Wojciech Darłowski, członek zarządu, CEO Global Managed Services Poland, i Piotr Grzegorski, członek zarządu, CEO Business Unit Poland, NTT DATA Business Solutions sp. z o.o.

itelligence od 1 kwietnia br. to NTT DATA Business Solutions. Co to oznacza w praktyce?

Piotr Grzegorski: To przede wszystkim rebranding, bo światowy innowator IT – NTT DATA – był już właścicielem itelligence. Nie jest kojarzony z SAP. Specjalizacja w tej technologii pozostanie naszą domeną i wpisujemy to do naszej misji: We Transform. SAP Solutions into Value. Przed nami zadanie umocowania nowej nazwy na polskim rynku rozwiązań SAP przy utrzymaniu dotychczasowego wizerunku zaufanego i odpowiedzialnego partnera związanego z ich wdrożeniami oraz utrzymaniem.

NTT DATA to pierwszoligowy gracz w branży IT. Państwa firma stanie się bardziej globalna. Co to oznacza dla klientów?

Wojciech Darłowski: Będziemy współpracować na partnerskich zasadach z oddziałami NTT DATA na całym świecie. Dla klientów to dostęp do dodatkowych zasobów – specjalistów, architektów, szerszej oferty. Zmienia się status naszej współpracy z głównymi dostawcami chmury. W obszarze rozwiązań chmurowych mieliśmy już mocne miejsce w gronie partnerów Microsoft, AWS, IBM i Google. To wszystko z nami zostaje, ale za globalną marką idą szersza współpraca i synergia wiedzy.

P.G.: Nie zmieniamy strategii w podejściu do rynku, wszystkie oferowane produkty pozostają, nadal będziemy rozwijać nasze usługi, korzystając z dostępu do międzynarodowych zasobów NTT DATA. Kontynuujemy nacisk na rozwój kompetencji i pielęgnowanie kultury organizacyjnej zgodnej z naszymi wartościami.

Sercem państwa działalności są rozwiązania SAP. Jakie są tu państwa najważniejsze rynkowe wyróżniki?

P.G.: Wyróżniamy się kompleksową ofertą usług związanych z SAP, kompetencjami i doświadczeniem. Jesteśmy zespołem ludzi, którzy związali życie zawodowe z obszarem SAP, spora część z nas pracowała w SAP. Wiemy, jak działa producent oprogramowania i jak najlepiej wdrażać jego rozwiązania. Operujemy w skali międzynarodowej, podobnie jak wielu naszych klientów – możemy wspólnie rozwijać biznes na całym świecie. Nasze doświadczenie multicloudowe wpisuje się w nową ofertę SAP: „RISE with SAP”. Niezależnie, jakiego vendora chmury klient wybierze dla swojego systemu SAP S/4HANA, mamy umiejętności, aby takie wdrożenie zrealizować. Posiadamy własną infrastrukturę i jeżeli taka jest chęć i potrzeba klienta, możemy zbudować chmurę prywatną.

W.D.: Oferujemy ustrukturyzowane wsparcie aplikacyjne, powdrożeniowe i ono też ma zasięg globalny, tak jak nasze pozostałe usługi. Nie ogranicza nas ani geografia, ani żadne wyzwanie konfiguracyjne – SAP plus dowolna chmura, którą wybiera klient, prywatna, hybrydowa czy publiczna – w każdym obszarze możemy doradzać, wdrażać i być kompetentnym partnerem.

P.G.: Jesteśmy dumni ze statystyk – niemal 100% naszych projektów wdrożeniowych przekształca się w umowy utrzymaniowe. To pokazuje, że w pracy wdrożeniowej z klientem budujemy zaufanie. Wszyscy nasi klienci pozostają z nami, mamy szansę realizować dla nich kolejne zlecenia z zakresu rozwoju wdrożonego oprogramowania.

To proste pytanie, ale złożone zagadnienie: co sprawia, że państwa wdrożenia się udają?

W.D.: Jako jedni z pierwszych wdrażaliśmy SAP w Polsce. Znamy najlepsze praktyki z niemal wszystkich branż, posiadamy świetne referencje, pracujemy z liderami w swoich branżach, sami mamy znakomity, wyspecjalizowany zespół. Zaawansowane rozwiązania oparte na technologii SAP opracowują doświadczeni architekci z naszego Intelligent Enterprise Archtitects Team.

Przeszliście dużo zmian na poziomie struktury firmy, a ostatnio stworzyliście nowy zespół Project Managementu. Jaki był cel tej zmiany?

P.G.: Zarządzanie projektami to krytyczna rola i kluczowe zadanie w organizacji. Poprawne wdrażanie projektów to zarządzanie zmianą po stronie klienta, oczekiwaniami klienta, czy wręcz zarządzanie przekuwaniem marzeń klienta w rzeczywistość. W taki sposób działa nasz zespół Project Managementu. Projekt softwarowy to nie tylko wdrożenie, to też zmiana organizacyjna, czyli akceptacja nowego sposobu pracy przez przyszłych użytkowników systemu. Organizacja musi tę zmianę promować, informować o niej. Użytkownicy powinni być jej entuzjastami. Nie wolno o tym zapominać.

Czy będziecie nadal wzbogacać ofertę autorskich produktów?

P.G.: Będziemy kontynuować wprowadzanie na rynek autorskich produktów dostarczających dodatkowe funkcjonalności do systemu SAP. Mam na myśli zarówno produkty zapewniające zgodność z polskimi przepisami, jak i rozwiązania adresujące konkretne branże. W tej chwili badamy, na ile interesujące dla środowiska polskich uczelni jest nasze globalne rozwiązanie do zarządzania cyklem nauki studenta, z którego korzystają europejskie uniwersytety. Takich produktów mamy na tyle dużo, że stworzyliśmy AddStore, narzędzie do ich przeglądania.

Firma działa w międzynarodowej skali. Jak się w tym odnajduje Polska?

W.D.: Polska jest ważnym ogniwem łańcucha w modelu global delivery, jednym z najważniejszych ośrodków świadczących managed services. W myśl zasady: globalne możliwości wsparte zrozumieniem lokalnych potrzeb, wykorzystujemy globalne możliwości, przygotowując usługę na rynek lokalny. To dotyczy nas i każdego oddziału NTT DATA Business Solutions na świecie.

W kontekście państwa firmy mówi się o sukcesie podejścia agilowego. Jak to wygląda w praktyce?

P.G.: Agile jest dynamiczny, szybciej przynosi efekt, to już standard we wdrożeniach IT. W wielu obszarach jest to świetne rozwiązanie z punktu widzenia klienta, proces można zamodelować niemal w dowolny sposób. Nasza metodyka wdrożeniowa nawiązuje do wdrożeń „zwinnych” i jest uzupełniona o zarządzanie zmianą. To nasz wyróżnik, ale i podstawa myślenia profesjonalnego o realizacji projektów wdrożeniowych. Korzystamy z SAP Best Practices i namawiamy do tego klientów. Minęły czasy dostosowywania systemu do klienta, teraz działa to w drugą stronę – modyfikacje i dostosowania realizujemy wyłącznie tam, gdzie to konieczne. Przekonujemy klientów o słuszności potrzeby dostosowania ich organizacji do systemów.

Jak klienci reagują na to podejście?

P.G.: Kluczowym argumentem są niższe koszty utrzymania systemu, budowy rozszerzeń – klienci widzą, że to działa. Wdrożenie bazujące na best practices jest tańsze, szybsze, powoduje, że procesy biznesowe utrzymują określony standard. Wyjątkiem są obszary naprawdę unikalne, np. sposób produkcji czy pakowania elementów. Best practices dobrze sprawdzają się w corowych procesach – finansowych, controllingowych, logistycznych, produkcyjnych. To kolejny ciekawy krok w IT związany z chmurą: – akceptujemy systemy takie, jakie stworzył producent. Co nie znaczy, że i tam nie może być rozszerzeń.

Jakie są najważniejsze cele firmy na najbliższy czas?

P.G.: W związku z pandemią trudno jest przewidzieć najbliższą przyszłość; musimy radzić sobie z tym wyzwaniem. Doświadczenie minionego roku pozwala sądzić, że trafnie dobieramy kierunki działania i podejmujemy właściwe decyzje. Dobre wyniki finansowe, świetne perspektywy z punktu widzenia portfela projektów, zadowoleni klienci – te wskaźniki potwierdzają, że cel budowania roli lidera wdrożeń SAP na rynku przedsiębiorstw produkcyjnych jest właściwie realizowany.

W.D.: Zamierzamy ukonstytuować NTT DATA Business Solutions na polskim rynku jako markę rozpoznawalną w świecie IT, zwłaszcza w obszarze SAP i wdrożeń chmurowych. Będziemy pokazywać klientom, że nasza transformacja to szansa i zerwanie ograniczeń. Przesiadamy się na wielki okręt i wiążemy z tym wielkie nadzieje.

Nowe globalne perspektywy

Posłuchaj podcastu z Piotrem Grzegorskim, członkiem zarządu, CEO Business Unit Poland, NTT DATA Business Solutions sp. z o.o.

Podcast dostępny również na: