Nowa odsłona platformy ePUAP

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zaprezentowało ePUAP2 - nową odsłonę platformy skupiającej usługi administracji publicznej. Czy następca zatrze złe wrażenie po chłodno przyjętej pierwszej wersji systemu?

"Mamy dziś nową platformę dużo tańszą, bardziej nowoczesną i bardziej wydajną z przejrzystym interfejsem" - zapewniał Minister Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki. ePUAP stał się bardziej elastyczny, podniesiono wymagania w zakresie bezpieczeństwa, . Pojawiła się wyczekiwana możliwość dołączania większych plików - obecnie załącznik kierowany do urzędów via ePUAP będzie mógł mieć maksymalnie 500 MB.

Oficjalna premiera ePUAP2 nie oznacza końca prac nad tą platformą. Niebawem uruchomiona zostanie dodatkowa infrastruktura IT mająca zapewnić jeszcze wydajniejsze działanie systemu, na wydzielenie czeka wciąż nowa wersja Profilu Zaufanego. Ten ostatni jest - według zapewnień Dyrektora Departamentu Informatyzacji MAC Sebastiana Christowa - "w większości gotowy", podobnie jak nowe rozporządzenia związane z jego uruchomieniem. Nowy Profil Zaufany wymaga jeszcze modyfikacji kodu oraz analiz w środowisku testowym.

Co dalej? "Stworzenie wersji mobilnej, modernizacja formularzy usług do xForms albo od razu do HTML5" - wylicza Sebastian Christow. "Usunięcie tego, co teraz wydaje się jeszcze niedoskonałe, wdrażanie nowych usług centralnych" - kontynuuje. Wedle słów Christowa, Ministerstwo zamierza uruchamiać kolejne iteracje nowego ePUAP wraz z kolejnymi zgłaszanymi przez użytkowników portalu uwagami.

Nowe usługi w ramach ePUAP2

Premierze ePUAP2 towarzyszyło uruchomienie nowych elektronicznych usług administracji publicznej. Wśród nich m. in. sprawy związane z: dokumentami tożsamości, aktami stanu cywilnego, wnioski o udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, kwestie związane z rejestrem wyborców, wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych ORD-IN i ORD-OG, pisma ogólne do podmiotów publicznych.

W komunikacie informującym o premierze ePUAP2 Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji podaje, że dzięki platformie można także bezpiecznie "rozliczyć się z ZUS, obsługiwać prowadzoną działalność gospodarczą, zarejestrować jako poszukujący pracy lub zgłosić zbiórkę publiczną". Katalog ponad stu kolejnych usług jest w przygotowaniu - będą one sukcesywnie dodawane. Wśród wymienionych w komunikacie widnieją m. in.: wniosek o Elektroniczną Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) czy wniosek o wydanie prawa jazdy.

Struktura polskiej e-administracji

Istotnym problemem dla obywateli może być rozróżnienie między portalem Obywatel.gov.pl a platformą ePUAP. Warto zatem rozwiać wątpliwości.

Obywatel.gov.pl to realizowany pod patronatem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów serwis powiązany z Call Center, którego zadaniem jest przekazywać zrozumiałe informacje na temat usług administracji publicznej i związanych z nimi procedur - niezależnie od tego, czy usługi te są elektroniczne czy nie. „Podstawową ideą serwisu jest zbieranie i przedstawianie obywatelom usług urzędowych w sposób zrozumiały i jednoznaczny oraz ułatwienie ich realizacji online” – mówił dyrektor podległego MSW Centralnego Ośrodka Informatyki, dr Nikodem Bończa Tomaszewski.

ePUAP2 to dedykowana obywatelom, przedsiębiorstwom i urzędnikom platforma skupiająca elektroniczne usługi administracji publicznej, tj. tylko takie, które zrealizować można online, dzięki Elektronicznej Skrzynce Podawczej. ePUAP wymaga korzystania z tzw. Profilu Zaufanego (ten można założyć m.in. w urzędach czy placówkach Poczty Polskiej). Warto wiedzieć, że wnioski dostępne z poziomu ePUAP można składać do każdego urzędu, gdyż usługi te są już odmiejscowione dzięki uprzedniej cyfryzacji państwowych rejestrów.


TOP 200