Nowa jakość systemów HRM

Działy kadr muszą dziś wspierać organizacje w procesie cyfrowej transformacji, dlatego przechodzą gruntowną zmianę. W celu świadczenia pracownikom usług na odpowiednim poziomie oraz zwiększenia efektywności pracy wykorzystują systemy HRM wyposażone w nowoczesne narzędzia technologiczne.

Jak podaje Deloitte w raporcie „2017 Deloitte Global Human Capital Trends”, 56% firm przeprojektowuje obecnie swoje programy HR w stronę ich jak najdalej idącej cyfryzacji: 33% do dostarczania usług HR używa już jakiejś formy sztucznej inteligencji (AI), a 41% aktywnie buduje w tym celu aplikacje mobilne.

Wsparciem dla nowej strategii HR są przede wszystkim zaawansowane systemy HRM (Human Resources Management) oferujące szereg nowoczesnych funkcji. Rozwiązania takie mają na celu usprawnienie i zautomatyzowanie zarządzania obszarem HR za pośrednictwem jednej, centralnej bazy danych. Według badania Technology Advice organizacje, które chcą wymienić tradycyjne systemy HR na pakiety HRM, wskazują zazwyczaj pięć głównych powodów, jakie stoją za taką decyzją. Są to:

Zobacz również:

• nowe, lepsze i szybsze rozwiązania technologiczne, które pojawiły się na rynku (76%);

• poprawa komfortu użytkowania (73%);

• brak zaawansowanych funkcji analitycznych w starszych systemach (57%);

• nie można zająć się celami biznesowymi za pomocą obecnej technologii (54%);

• nie udaje się efektywnie zintegrować obecnego rozwiązania z innymi systemami (54%).

HRM to dziś naprawdę rozbudowane systemy. Standardowo mają wbudowane narzędzia analityczne, możliwość integracji z platformami social media i funkcje mobilne. Coraz częściej są też wzbogacane o elementy sztucznej inteligencji, takie jak chatboty. Wdrożenie chatbotów pozwala zaoszczędzić czas nie tylko działom HR, ale także kandydatom i pracownikom. Deloitte w globalnym badaniu trendów HR wymienia przykładowe chatboty usprawniające pracę kadr, takie jak Wade i Wendy wspierające proces rekrutacji oraz planowania kariery (Wade pomaga pracownikom, pokazując im ścieżkę kariery w firmie, a Wendy rozmawia z kandydatami i przedstawia im kulturę firmy, możliwości zatrudnienia i proces rekrutacji) oraz Firstjob Mya, który eliminuje 75% pytań zadawanych przez kandydatów podczas procesu rekrutacji. W ramach działu HR również firma IBM wykorzystuje możliwości swojego superkomputera Watson, tworząc CHIP (Cognalive Human Interface Personality) – asystenta kognitywnego. CHIP rozpoznaje 200 najczęściej zadawanych przez pracowników pytań, uczy się i staje się coraz bardziej inteligentny. System skrócił już czas obsługi telefonicznej w firmie i cieszy się popularnością wśród pracowników.

Wybór systemów HRM jest na rynku dość spory, choć różna jest ich popularność oraz możliwości. Firma G2Crowd w badaniu „Grid for HR Management Suites” z 2018 r. pogrupowała najlepsze według respondentów rozwiązania HRM w cztery kategorie na podstawie udziału dostawców w rynku, jego wielkości i zadowolenia użytkowników, Są to:

1. Liderzy rynku: UltiPro, Workday HCM, PeopleSoft, Kronos Workforce Central, Paychex Flex, BambooHR, Zenefits, ADP Workforce teraz, Kronos Workforce Ready, Dayforce, ADP Vantage HCM i Paycom.

2. High Performers – systemy wysoko oceniane przez użytkowników, które nie osiągnęły jeszcze udziału w rynku i skali działania liderów: Halogen TalentSpace, Sage People, Fuse Workforce Management, HR People, APS Core HR Solution, ClearCompany, StratEx, WebHR, Fingercheck, EPAY HCM, GoCo i EBS PaySuite.

3. Dostawcy mający znaczącą pozycję na rynku, którzy otrzymali ocenę poniżej średniej satysfakcji użytkownika: Cornerstone OnDemand, Oracle Taleo, SuccessFactors i Oracle HCM Cloud.

4. Rozwiązania niszowe, które nie mają pozycji rynkowej liderów i nie otrzymały jeszcze wystarczającej liczby recenzji, aby je zweryfikować. Produkty niszowe obejmują: Kenexa, Lumesse, PeopleFluent, SumTotal, SentricWorkforce, Ascentis, TriNet i InfinityHR.

Jeśli spojrzeć na trendy związane z wdrożeniami HRM, to dominują dwa: chmura i best of breed. Jeden dostawca jest w stanie zapewnić kluczowe zasoby HR jako rozwiązanie typu „wszystko w jednym” lub też można wybrać z całej palety systemów jedynie najlepsze moduły wyspecjalizowane w obsłudze określonego obszaru. Na przykład zamiast kupować oprogramowanie z kilkoma funkcjami HR, można po prostu nabyć dla swojej firmy świetny system płac i zintegrować go z posiadanymi już rozwiązaniami od innego dostawcy.

HRM ucieka w chmurę

Systemy HRM oparte na SaaS zyskują coraz więcej klientów, ponieważ tradycyjne rozwiązania lokalne są kosztowne w utrzymaniu i mało skalowalne. Według IDG Connect prawie połowa firm przeszła już na rozwiązania kadrowe w modelu cloud computing. Spośród tych, które nie zrezygnowały jeszcze z HR on-premise, 56% planuje migrację do rozwiązań chmurowych w ciągu roku.

Jak podaje Transparency Market Research (TMR), globalny rynek HRM oparty na rozwiązaniach SaaS w latach 2016–2023 ma rosnąć średniorocznie o 10,2%. Najwyższe przychody z chmurowych usług HRM odnotują dostawcy z Ameryki Północnej i Europy.

Według IDG Connect prawie połowa firm przeszła już na rozwiązania kadrowe w modelu cloud computing. Spośród tych, które nie zrezygnowały jeszcze z HR on-premise, 56% planuje migrację do rozwiązań chmurowych w ciągu roku.

Najwięksi gracze na globalnym rynku chmurowych usług HRM to według 4-traders: ADP, LLC, IBM, Oracle (Taleo), Persis, Perbit Software, Jobvite, SAP (SuccessFactor), Rexx Systems, SD Worx, Sage Group. Jednak w Europie dominuje głównie grupa czterech firm: Sage Group, IBM Corporation, ADP i LLC posiadały w 2016 roku lwią część rynku (55%). Niezmienną od dawna dominację tych firm można przypisać najlepszym praktykom w zakresie HR i ciągłym doskonaleniem portfolio produktów.

Kadry i płace z perspektywy BPM: automatyzacja procesów, nie ludzi

HR to jeden z kluczowych obszarów możliwych do objęcia przez kompleksowe platformy do zarządzania procesami biznesowymi (Business Process Management, BPM). Według danych firmy Webcon aż 80% polskich firm korzystających z nowoczesnych systemów klasy BPM zamierza zwiększyć nakłady właśnie na digitalizację procesów kadrowo-pracowniczych.

Jak podaje Transparency Market Research (TMR), globalny rynek HRM oparty na rozwiązaniach SaaS w latach 2016–2023 ma rosnąć średniorocznie o 10,2%. Najwyższe przychody z chmurowych usług HRM odnotują dostawcy z Ameryki Północnej i Europy.

Systemy klasy BPM umożliwiają przełożenie dowolnych procesów w firmie na obieg zadań i informacji, a tym samym na aplikację biznesową. To oznacza, że jedna platforma może wspierać dział HR w pełnej obsłudze cyklu zatrudnienia pracownika: począwszy od procesu rekrutacyjnego, przez onboarding, aż po codzienne zarządzanie pracą (także zdalną) i obsługę planu emerytalnego. „Wdrożenie systemu klasy BPM pozwala nie tylko usprawnić procesy biznesowe w firmie, ale również umożliwia zdjęcie z barków pracowników wielu uciążliwych, powtarzalnych obowiązków, dzięki czemu mogą oni wykorzystać swój potencjał na realizację ambitniejszych zadań, co znacząco wpływa na poziom ich motywacji i satysfakcję z wykonywanej pracy” – mówi Łukasz Wróbel, Chief Business Development Officer, SVP w Webcon.

Technologie o największym wpływie na rozwój rozwiązań HRM

Sztuczna inteligencja (AI). AI było jak na razie wykorzystywane w HR głównie do pozyskiwania talentów, ale aplikacje takie jak Xander UltiPro idą dalej: wykorzystują szereg narzędzi AI (analizę uczuć, uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego) w celu zwiększenia zaangażowania pracowników.

Rekrutacja mobilna. Prawie 90% osób poszukujących pracy przewiduje w nadchodzącym roku używanie urządzeń mobilnych podczas tego procesu, a 50% twierdzi, że już teraz korzysta do tego celu ze smartfona. Do roku 2020 urządzenia przenośne mogą stać się podstawowym sposobem rekrutacji.

Virtual Work Management – wirtualne zarządzanie pracą. Ponad 40% zatrudnionych pracuje zdalnie przynajmniej przez pewien czas. Oznacza to, że pracodawcy potrzebują technologii, która może śledzić czas pracy zdalnych pracowników i obsługiwać listę płac.

Automatyzacja procesów rekrutacji. Automatyzacja takich czynności, jak komunikacja e-mail i wstępne etapy wdrażania pracownika, pomaga kandydatowi lub nowemu pracownikowi poczuć się docenionym i zaangażowanym.

Analiza talentów (Talents Analytics). Ogromna ilość danych, które gromadzą firmy, stwarza nowe możliwości analizowania m.in. wydajności procesów i zespołów. Aby w pełni wykorzystać te dane, firmy potrzebują narzędzi technologicznych z zaawansowanymi funkcjami analizy i raportowania. Możliwość wglądu w dane pracowników pomaga firmom w wyszukaniu i utrzymaniu talentów.

Popularność aplikacji wellness. Rozumiejąc, że pracownicy muszą być w dobrej formie emocjonalnej i fizycznej, menedżerowie HR podejmują działania w tej sferze. Oferują pracownikom aplikacje dotyczące monitorowania zdrowia i dobrego samopoczucia, które są szybko adaptowane i cieszą się sporą popularnością.

Zwiększona migracja do chmury. Coraz większa adaptacja HRMS i systemów do zarządzania talentami w chmurze.

Inteligentne narzędzia samoobsługowe. Platformy samoobsługowe przeznaczone dla pracowników są podstawą centrów usług i upraszczają szkolenia oraz pozostałe funkcje HR.

Nowa generacja korporacyjnych narzędzi edukacyjnych. Firmy modernizują proces uczenia się i rozwoju poprzez większe wykorzystanie wideo i nowych platform mikroedukacyjnych, w tym: wirtualnej rzeczywistości, rozszerzonej rzeczywistości, platform doświadczeń, zmodernizowanych systemów zarządzania uczeniem się.

Blockchain. W HR potencjalne zastosowania dla blockchain obejmują: cyfrowe zarządzanie procesami, rozwiązywanie problemów związanych z certyfikacją, zwiększanie przejrzystości, poprawę procesu wypłat z zagranicznych list płac, cyberbezpieczeństwo i zapobieganie oszustwom.