Nowa gospodarka - mit, czy rzeczywistość

Liderzy nowej gospodarki zbudowali swoją pozycję prawie wyłącznie dzięki innowacjom produktowym i nowatorskim konceptom biznesowym. Do nich należą powszechnie znane: Amazon, Yahoo!, Ebay, Google, Facebook, ale ucieleśnieniem rozwoju poprzez ciągłe innowacje jest firma Apple, wielokrotny zdobywca wyróżnienia dla najbardziej innowacyjnej firmy na świecie.

Czy w Polsce można tworzyć nowatorskie przedsięwzięcia i innowacyjne firmy zmieniające świat? Profesor Krzysztof Obłój, jeden z najbardziej cenionych polskich specjalistów w dziedzinie strategii w biznesie, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego napisał, że "innowacja to wyobrażenie sobie przyszłości, która będzie inna i zbudowanie wokół tej wizji nowego modelu biznesowego firmy". Profesor Gary Hamel z Harvard Business School idzie dalej, twierdząc, że "konkurencja dziś nie tyle odbywa się pomiędzy produktami, ile raczej modelami biznesowymi, a nieprzywiązywanie do tego znaczenia jest większym ryzykiem niż brak efektywności".

Zazwyczaj źródeł innowacyjności gospodarki upatruje się w wysokich nakładach finansowych na badania i rozwój, pozyskiwanych tak ze źródeł publicznych, jak i prywatnych. Nasz kraj zajmuje dalekie pozycje w tych rankingach i nic nie wskazuje, by to się szybko mogło zmienić. Jednakże nowa gospodarka daje szansę na włączenie się do procesu poszukiwania innowacji na innej drodze niż tradycyjne kapitałochłonne badania. Era Internetu stwarza wolny dostęp do informacji, wymiany myśli i doświadczeń, a globalizacja pozwala na wykorzystanie najnowszych wynalazków i nowoczesnych technologii w skali międzynarodowej.

Nowatorskie modele biznesowe i przełomowe innowacje procesowe bazują na wiedzy, wyobraźni, często na innym zastosowaniu istniejących odkryć naukowych i technologicznych. Nie można oczekiwać, że w Polsce powstaną firmy zmieniające rzeczywistość naszego kraju i świata na bazie własnych przełomowych wynalazków i technologii, ale pracowitość, przedsiębiorczość, wreszcie pomysłowość Polaków to wystarczające przesłanki dla realizacji innowacyjnych przedsięwzięć opartych na umiejętnym wykorzystaniu istniejących wynalazków i technologii w procesach oraz nowych modelach biznesowych. Takie przykłady już można zobaczyć: mBank, piąty największy bank internetowy na świecie; Solaris Bus & Coach SA z Bolechowa, produkujący światowej klasy autobusy miejskie; Nowy Styl z Krosna, którego krzesła można znaleźć w biurach na całym świecie; czy Atlas, polski producent chemii budowlanej z powodzeniem konkurujący ze światowymi potentatami w kraju i za granicą. Nowa gospodarka stwarza szansę na stworzenie w Polsce firmy i marki o zasięgu międzynarodowym. Gdzieś w garażu kilka osób już pewnie nad tym pracuje.


TOP 200