Nowa gospodarka - mit, czy rzeczywistość

Masowa personalizacja

Model działalności przedsiębiorstw zmienił się w latach 90. XX wieku. Wcześniej podstawą działania był proces produkcji. Kryterium wyboru decyzji o wytwarzaniu towarów była technologia; klient znajdował się na końcu łańcucha wartości jako bierny konsument. Wynikające z tego koszty produkcji i marża zysku przekładały się na cenę, a zadaniem działu marketingu była organizacja dystrybucji i maksymalizacja wielkości sprzedaży. Czasy się zmieniły. Teraz w centrum uwagi jest klient, a jego potrzeby, preferencje, i możliwości finansowe determinują cechy produktu. Jest on w stanie samodzielnie porównać produkty pod względem ceny i jakości. A ze względu na małą ilość czasu ceni wygodę, oczekując jasnego przekazu dotyczącego cech produktu, a nie efektownej, ale mało komunikacyjnej reklamy.

Integracja pionowa ustępuje poziomej. Dostępność zasobów na zewnątrz, ich jakość i cena, czynią outsoursing wielu czynności i procesów oczywistą opcją służącą optymalizacji działalności. Współpraca z wieloma dostawcami w kraju i za granicą pozwala wykorzystać najlepsze dostępne zasoby globalnej gospodarki.

Dowolna strategia zbudowana na megatrendach zmieniających paradygmat gospodarki wymaga doskonałej znajomości i umiejętnego zastosowania procesów biznesowych, technologii informatycznych i analizy danych. To one kształtują operacyjną przewagę konkurencyjną w dystrybucji (sprzedaż), logistyce (zaopatrzenie) i komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Skierowanie uwagi na klienta pozwala go lepiej poznać i ukierunkować ofertę tak, by dobrze spełniała jego oczekiwania i potrzeby. Tradycyjne firmy koncentrują swoje wysiłki na poznaniu profili docelowych grup odbiorców. Firmy nowej gospodarki kierują swoją ofertę i tworzą relacje z klientami na zasadach indywidualnej personalizacji.

Personalizacja oferty nie jest niczym nowym, ale jej powszechność tak. Osobista obsługa, ubrania szyte na miarę, samochody produkowane na zamówienie były dostępne dla wąskiej grupy ludzi o wypchanych portfelach. Obecnie każdy użytkownik serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy mySpace, może sobie zaprojektować własny świat. Klient Amazon czy Ebay jest nie tylko rozpoznawany po zalogowaniu, ale jego zainteresowania są analizowane przez pryzmat dokonanych zakupów i, co równie ważne, także oglądanych towarów.

Innowacyjne źródła gospodarki

Innowacje są od dawna uznawane za jedno ze źródeł przewagi konkurencyjnej. Wielu badaczy przedmiotu przypisywało innowacjom ważną rolę w budowie strategii rozwoju przedsiębiorstw, jednakże dopiero w ostatnich latach, wraz z nastaniem nowego ładu gospodarczego, innowacje zdobyły uznanie jako główny motor wzrostu i warunek konieczny przetrwania w długim okresie.

Wiele długowiecznych, powszechnie znanych obecnie firm zawdzięcza swoje miejsce na mapie gospodarczej strategii opartej na ciągłej innowacji, wprowadzaniu nowatorskich produktów, procesów i modeli biznesowych. Są wśród nich zasiedziałe przedsiębiorstwa, które uczyniły z innowacji swoją główną kompetencję, niejednokrotnie przeszły proces gruntownego przeobrażenia sposobu funkcjonowania, a nawet zupełnej odnowy i zmiany profilu działalności. Do grona takich firm należą znane amerykańskie firmy: IBM, 3M, Microsoft, General Electric, Nike, Wal-Mart, Procter and Gamble, Johnson&Johnson, Walt Disney & Co., Du Pont; europejskie giganty: Nokia, SAP, BMW, BP, Philips, Ryanair oraz azjatyckie tygrysy: Sony, Samsung, LG Electronics, Toyota i wiele innych.


TOP 200