Nowa gospodarka - mit, czy rzeczywistość

Wartość IT polega na zdolności do przechowywania, analizowania i transmisji informacji w trybie ciągłym w dowolne miejsce po niskich kosztach, mając wpływ na wzrost efektywności we wszystkich dziedzinach gospodarki - od projektowania, produkcji, marketingu, aż po rachunkowość. Rewolucja technologii informacyjnych prowadzi do gwałtownego wzrostu wydajności pracy w usługach - od ochrony zdrowia, edukacji po finanse i administrację państwem.

Napędem rozwoju jest niewątpliwie postęp technologii w dziedzinie sprzętu komputerowego, oprogramowania i telekomunikacji oraz rewolucja w sieci. Jądrem tego niszczącego huraganu zmian są zjawiska, których siła oddziaływania płynie z szybkości, zakresu i jakości wpływu na otoczenie.

Katalizator zmian

Nowa gospodarka - mit, czy rzeczywistość

Rozwój technologi i informacyjnych i Internetu zbliża gospodarkę do idealnego modelu rynku i wolnej konkurencji

Dzięki działaniu praw rozwoju i upowszechniania się nowych technologii (prawo Moore’a, Metcalfe'a i Gildera) rozwój wchodzi na ścieżkę wzrostu wg postępu geometrycznego. Trzeba sobie uzmysłowić, że w geometrycznej sekwencji kolejne podwojenia w krótkim czasie dają zmianę jakościową, a w średnim okresie tworzą nowy świat.

Technologie informacyjne i Internet są dziś wszechobecne w gospodarce i mają wpływ na wszystkie jej obszary, zmieniają sposób funkcjonowania przedsiębiorstw we wszystkich branżach oraz wpływają na wszystkie aspekty życia człowieka. Życie prywatne i zawodowe w coraz większym stopniu jest definiowane poprzez relacje internetowe. "Technologie informacyjne i Internet w takim samym stopniu wzmacniają siłę umysłu jak niegdyś wynalazki rewolucji przemysłowej wzmacniały siłę mięśni" - napisał prof. Brad de Long z Uniwersytetu Berkeley. Ta opinia dobrze określa wartość, jaką wnosi rozwój technologii informacyjnych i Internetu do przemian cywilizacji ludzkiej w aspekcie ekonomicznym i społecznym.

Internet jest jednym z najważniejszych katalizatorów zmieniających oblicze biznesu w XXI wieku. Dzięki niemu ilość informacji i szybkość, z jaką mogą być wymieniane, wzrosła dramatycznie. Szybki i bardzo efektywny przepływ informacji pozwala oszczędzać czas i pieniądze. Na naszych oczach następuje radykalny przełom i zmiana paradygmatu funkcjonowania gospodarki. Po raz pierwszy konsument uzyskał

rzeczywistą przewagę nad producentami dóbr i usług. Możliwość natychmiastowego porównania wszystkich dostępnych ofert, opierając się na dowolnie wybranych kryteriach, daje klientowi nieograniczoną władzę, a przedsiębiorstwa stawia w sytuacji, w której tylko produkty rzeczywiście odpowiadające potrzebom klientów i tylko te o najlepszej jakości oraz cenie mają szansę znaleźć ich akceptację.

Wzrost dostępu do informacji, szybkość i niskie koszty pozwalają na efektywne funkcjonowanie rynków kapitałowych, rynku pracy, rynku towarów i usług, rynków finansowych i innych. Wzrost przejrzystości rynków - radykalny spadek kosztów transakcyjnych - zapewnia spadek barier wejścia i wzrost konkurencji. W efekcie konsumenci otrzymują możliwość porównania i racjonalnego wyboru na zasadzie maksymalizacji korzyści. Obniżenie barier wejścia na rynek dla przedsiębiorstw prowadzi do wzrostu liczby producentów, a te z kolei, poprzez wzrost konkurencji, wymuszają wzrost jakości i spadek cen.

Zmiana paradygmatu działalności przedsiębiorstw objawia się w tym, że

- Wartość jest oparta na unikalnych indywidualnych doświadczeniach konsumentów. Firmy ogniskują swoją uwagę na pojedynczym konsumencie i jego doświadczeniu jako użytkowniku, niezależnie od tego, jak wielu ich mają. Klient staje w centrum uwagi.

- Każda firma ma dostęp do globalnych zasobów i wiedzy. Optymalizacja działania wymaga korzystania z wielu dostawców, a kryterium wyboru jest cena i jakość.

Zmiana paradygmatu wymaga przestawienia mentalności pracowników i wysokich umiejętności w zakresie zarządzania technologią informatyczną, procesami i relacjami z klientami.


TOP 200