Notes w Atlasie

Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.

Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.

Notes w Atlasie

Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informacyjnych w Grupie Atlas: Zaprojektowanie tych funkcji w systemie ERP wymagałoby mnóstwa czasu i kosztowałoby fortunę. Oczywiście, systemy o takiej funkcjonalności dają o wiele szersze możliwości, jednak część funkcji może być z powodzeniem realizowana w Lotus Domino. Rozwiązanie to zresztą świetnie współpracuje z systemem ERP.

Kto lepiej niż firma z branży budowlanej potrafi docenić korzyści, płynące z posiadania jednolitych, zintegrowanych systemów informatycznych? W zarządzie łódzkiej firmy Atlas tę potrzebę dostrzegano od dawna. Kilka lat temu zdecydowano o zakupie systemu JD Edwards, ale dotąd wdrożono go tylko w zakładzie w Dąbrowie Górniczej. Z wdrożeniem systemu ERP we wszystkich zakładach firma zamierza wstrzymać się jeszcze co najmniej kilka miesięcy. Przed dalszym wdrożeniem zarząd spółki planuje przeprowadzenie konsolidacji i ujednolicenie struktury prawnej jednostek wchodzących w skład grupy.

Nic ponad Lotusa

Do chwili wdrożenia systemu ERP funkcjonowanie firmy opierało się na kilku aplikacjach "lotusowych". Wszystkie zostały zaprojektowane i uruchomione przez pracowników działu informatyki Grupy Atlas. "Filozofia działania firmy opiera się na samodzielności i trudno oczekiwać, żeby w przypadku informatyki było inaczej" - mówi Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informacyjnych w Grupie Atlas.

Jako pierwszą wdrożono aplikację wspomagającą rozrachunki z klientami. W systemie umieszczono historię zamówień i kredytów, udzielonych przez Atlasa. "Dzięki temu mogę szybko podjąć decyzję o realizacji kolejnego zamówienia, złożonego przez firmę zalegającą z płatnościami albo przekazać sprawę zwierzchnikom" - podkreśla Ewa Pira, dyrektor ds. rynku w Grupie Atlas. Dzięki centralizacji klient składający zamówienie w składzie fabrycznym w Szczecinie, może zaznaczyć, iż miejscem odbioru towaru ma być Poznań lub jedna z 11 innych jednostek. Może również wskazać, czy odbierze towar własnym samochodem, czy zamawia dostawę w konkretne miejsce.

Za kontrolę terminowości dostaw odpowiada system Wahadło, zintegrowany z aplikacjami magazynowymi. Kierownictwo Grupy Atlas wychodzi z założenia, iż mimo że w poszczególnych jednostkach nie są produkowane wszystkie wyroby, to klient musi mieć dostęp do pełnego asortymentu towarów w całym kraju. Wahadło umożliwia dokładny monitoring firm transportowych. Pracownicy, odpowiedzialni za realizację zamówień, mają wgląd w historię realizacji każdego zlecenia. Mogą natychmiast odpowiedzieć na pytanie, czy towar został terminowo odebrany, i ewentualnie skonsultować się telefonicznie z kierowcą.

Rynek i konkurencja

Notes w Atlasie

Aplikacje Lotus Domino w Grupie Atlas

Aplikacje oparte na Lotusie odpowiadają również za obieg informacji rynkowych i kontakty z klientami Atlasa. W systemie CDB są zapisywane działania podejmowane przez konsultantów, zatrudnionych w Regionalnych Centrach Doradztwa Budowlanego. Do ich obowiązków należy m.in. pomoc klientom korzystającym z wyrobów Atlasa, prowadzenie szkoleń dla personelu w sklepach oferujących te produkty, a także zbieranie informacji o dostępności towarów firmy i działaniach konkurencji. Do systemu trafiają również informacje o reklamacjach składanych przez klientów. "Większość reklamacji technicznych nie jest następstwem wad technologicznych, a raczej niewłaściwego użytkowania produktów. Dlatego taką wagę przykładamy do terminowego wyjaśniania tego typu spraw" - twierdzi Piotr Kwiatkowski, szef sekcji ds. reklamacji. Część informacji wprowadzanych przez doradców trafia do aplikacji o nazwie Baza Informacji Rynkowych (BIR), gdzie tworzone są raporty dotyczące produktów Atlasa.

W bogate funkcje raportowe, umożliwiające analizę danych w różnych przekrojach czasowych i asortymentowych, a także wizualizację danych wyposażono wszystkie aplikacje wykorzystywane przez Atlasa. Pracownicy poszczególnych działów mogą sprawdzić dane na temat liczby i wysokości udzielonych kredytów, sprzedaży poszczególnych towarów, np. z podziałem na konkretne opakowania, obejrzeć ekspozycję produktów firmy w poszczególnych regionach, a także skontrolować terminowość dostaw. "Bez tych narzędzi zdobywanie niezbędnych danych zajmowałoby mi kilka dni, a nie jak teraz, kilka minut" - ocenia Ewa Pira.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200