Notes w Atlasie
- Antoni Bielewicz,
- 29.04.2002
Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.
Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.
Nic ponad Lotusa
Do chwili wdrożenia systemu ERP funkcjonowanie firmy opierało się na kilku aplikacjach "lotusowych". Wszystkie zostały zaprojektowane i uruchomione przez pracowników działu informatyki Grupy Atlas. "Filozofia działania firmy opiera się na samodzielności i trudno oczekiwać, żeby w przypadku informatyki było inaczej" - mówi Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informacyjnych w Grupie Atlas.
Jako pierwszą wdrożono aplikację wspomagającą rozrachunki z klientami. W systemie umieszczono historię zamówień i kredytów, udzielonych przez Atlasa. "Dzięki temu mogę szybko podjąć decyzję o realizacji kolejnego zamówienia, złożonego przez firmę zalegającą z płatnościami albo przekazać sprawę zwierzchnikom" - podkreśla Ewa Pira, dyrektor ds. rynku w Grupie Atlas. Dzięki centralizacji klient składający zamówienie w składzie fabrycznym w Szczecinie, może zaznaczyć, iż miejscem odbioru towaru ma być Poznań lub jedna z 11 innych jednostek. Może również wskazać, czy odbierze towar własnym samochodem, czy zamawia dostawę w konkretne miejsce.
Za kontrolę terminowości dostaw odpowiada system Wahadło, zintegrowany z aplikacjami magazynowymi. Kierownictwo Grupy Atlas wychodzi z założenia, iż mimo że w poszczególnych jednostkach nie są produkowane wszystkie wyroby, to klient musi mieć dostęp do pełnego asortymentu towarów w całym kraju. Wahadło umożliwia dokładny monitoring firm transportowych. Pracownicy, odpowiedzialni za realizację zamówień, mają wgląd w historię realizacji każdego zlecenia. Mogą natychmiast odpowiedzieć na pytanie, czy towar został terminowo odebrany, i ewentualnie skonsultować się telefonicznie z kierowcą.
Rynek i konkurencja
Aplikacje oparte na Lotusie odpowiadają również za obieg informacji rynkowych i kontakty z klientami Atlasa. W systemie CDB są zapisywane działania podejmowane przez konsultantów, zatrudnionych w Regionalnych Centrach Doradztwa Budowlanego. Do ich obowiązków należy m.in. pomoc klientom korzystającym z wyrobów Atlasa, prowadzenie szkoleń dla personelu w sklepach oferujących te produkty, a także zbieranie informacji o dostępności towarów firmy i działaniach konkurencji. Do systemu trafiają również informacje o reklamacjach składanych przez klientów. "Większość reklamacji technicznych nie jest następstwem wad technologicznych, a raczej niewłaściwego użytkowania produktów. Dlatego taką wagę przykładamy do terminowego wyjaśniania tego typu spraw" - twierdzi Piotr Kwiatkowski, szef sekcji ds. reklamacji. Część informacji wprowadzanych przez doradców trafia do aplikacji o nazwie Baza Informacji Rynkowych (BIR), gdzie tworzone są raporty dotyczące produktów Atlasa.W bogate funkcje raportowe, umożliwiające analizę danych w różnych przekrojach czasowych i asortymentowych, a także wizualizację danych wyposażono wszystkie aplikacje wykorzystywane przez Atlasa. Pracownicy poszczególnych działów mogą sprawdzić dane na temat liczby i wysokości udzielonych kredytów, sprzedaży poszczególnych towarów, np. z podziałem na konkretne opakowania, obejrzeć ekspozycję produktów firmy w poszczególnych regionach, a także skontrolować terminowość dostaw. "Bez tych narzędzi zdobywanie niezbędnych danych zajmowałoby mi kilka dni, a nie jak teraz, kilka minut" - ocenia Ewa Pira.