Nokia: chińskie plony

Jorma Ollila, prezes fińskiego koncernu telekomunikacyjnego, twierdzi, że przyszły rok przyniesie większy od oczekiwań wzrost zainteresowania rynkiem urządzeń mobilnych. Obszarem, który przyniesie największe dochody ma stać się Azja, ze szczególnym uwzględnieniem chłonnego i ogromnego potencjału rynku chińskiego.

Według prognoz Nokii, globalna sprzedaż telefonów komórkowych do końca bieżącego roku wyniesie 780 mln sztuk. Następny rok ma być kolejnym okresem wzrostu konsumpcji na wciąż rozwijającym się rynku urządzeń mobilnych. Fiński koncern prognozuje uzyskać największe wpływy z obszaru obejmującego Chiny, Tajwan i Hong-Kong. Ollila twierdzi, iż do 2010 roku w Chinach przybędzie 250 mln użytkowników telefonów komórkowych (obecnie ich liczba wynosi 380 mln).

W trzech kwartałach br., na obszarze Chin, Tajwanu, Hong-Kongu i Makau, Nokia sprzedała 23 mln sztuk urządzeń mobilnych, zanotowując tym samym 77 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Osiągnięte przychody wyniosły 3,3 mld USD. Jednocześnie koncern wyeksportował na rynki globalne telefony komórkowe o wartości 2,3 mld USD (w Chinach znajdują się cztery fabryki koncernu). Państwo Środka jest także pokaźnym obszarem inwestycyjnym Nokii 0 w ciągu 20 lat koncern zainwestował tam ponad 2,2 mld USD.

Zobacz również:

  • Nokia rozszerza produkcję w USA

Za sprawą szerokiej popularyzacji urządzeń mobilnych na obszarze Chin i Indii, Nokia w trzecim kwartale tego roku zanotowała 30 proc. wzrost sprzedaży telefonów komórkowych w stosunku do tożsamego okresu 2004 roku. Tak zauważalne zmiany możliwe były m.in. dzięki wprowadzeniu nowych, bardziej atrakcyjnych modeli telefonów i agresywnej polityce cenowej (duże obniżki). W odniesieniu do innych producentów, wynik Nokii jest znaczący (zwiększony dystans do Samsunga), choć zdecydowanie niższy od Motoroli, która zanotowała w III kw. br. 66 procentowy wzrost sprzedaży telefonów komórkowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200