Nokia: 8,1 mld USD za nawigację w telefonie

Fińska Nokia wyda rekordową sumę 8,1 mld USD za firmę tworzącą cyfrowe mapy - Navteq. Dzięki temu w większej liczbie modeli telefonów tego producenta pojawią się funkcje nawigacyjne.

Fińska Nokia wyda rekordową sumę 8,1 mld USD za firmę tworzącą cyfrowe mapy - Navteq. Dzięki temu w większej liczbie modeli telefonów tego producenta pojawią się funkcje nawigacyjne.

Dodatkową korzyścią będzie możliwość zwiększenia przychodów i zysków z usług dodatkowych, na rynku telefonów komórkowych działającym na coraz niższych marżach. Daje także możliwość tworzenia własnych serwisów opartych na systemach lokalizacyjnych, np. związanych z informowaniem o ruchu na drogach.

Nokia: 8,1 mld USD za nawigację w telefonie

Nokia E95 z mapami cyfrowymi

Nokia już teraz dostarcza mapy cyfrowe, m.in. do modeli E90 czy N95. Navteq dostarcza mapy zarówno na potrzeby serwisów online, np. MapQuest, jak i do urządzeń - Garmin, czy Magellan Navigation. Największym rywalem tej firmy jest - działający także w Polsce - Tele Atlas, który obecnie dostarczał mapy dla Nokii.

Transakcja przejęcia Navteq przez Nokię została ogłoszona zaledwie dwa miesiące po tym, jak producent systemów GPS - TomTom - poinformował o zamiarze zakupu firmy Tele Atlas. Co prawda TomTom zapowiedział, że firma ta będzie działać pod własną marką, ale wzbudziło to zaniepokojenie wśród klientów Tele Atlas, m.in. Nokii. Przejęcie Navteq zapewnia fińskiemu producentowi nieograniczony dostęp do map cyfrowych.

Nokia zaoferowała 78 USD za każdą akcję Navteq, o 34% więcej niż na ostatnim ich notowaniu. Teraz transakcja musi zostać zaaprobowana przez instytucje regulujące rynek. Jej zamknięcie spodziewane jest w pierwszym kwartale 2008 r. Analitycy twierdzą, że oferta Nokii ma charakter uprzedzający podobny ruch ze strony takich firm, jak Microsoft, Yahoo!, czy Google. Każda z nich coraz większy nacisk kładzie na rozwój serwisów opartych na mapach cyfrowych.


TOP 200