Niezwykłe perypetie wynalazców
- 28.04.2009
Do 1985 r. Alsthuller napisał ponad 14 książek, z których jedynie dwie zostały przetłumaczone na angielski. W publikacjach można znaleźć owoce analizy ponad 200 tys. patentów, z których 40 tys. zawiera najbardziej innowacyjne rozwiązania.
W tej chwili - jak podaje amerykański The Altshuller Institute for TRIZ Studies - poddano analizie ponad 2 mln patentów, aby zidentyfikować wzory i regularności, które odpowiadają za dalszy rozwój TRIZ.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Jedną z pierwszych firm w USA, która skomercjalizowała TRIZ, była Invention Machine, stworzona w 1993 r. przez imigranta i dawnego ucznia Altshullera, Vala Tsurikova.
RAMKA
Narzędzia, które rozwinął Altshuller i jego zespół, to m.in.:
40 zasad (1946 - 1971), ARIZ (1959 - 1985), standardowe rozwiązania (1977 - 1985), naturalne efekty (1970 - 1980), wzory ewolucji (1975 - 1980).
Źródło: The Altshuller Institute for TRIZ Studies
RAMKA
ARIZ to algorytm rozwiązywania problemów związanych z wynalazkami, który stosuje się z narzędziami TRIZ. W uproszczeniu składa się z 9 etapów, takich jak: analiza zadania, analiza modelu zadania, określenie idealnego wyniku końcowego i sprzeczności fizycznej, sprawdzenie bazy informacji, zmiana lub zamiana zadania, analiza metody pokonania sprzeczności, zastosowanie rozwiązania, analiza procesu rozwiązania.
1. Sformułowanie problemu
2. Transformacja problemu w model
3. Analiza modelu
4. Rozwiązanie fizycznych sprzeczności
5. Sformułowanie idealnego rozwiązania
Źródło: G.S. Altshuller, "Elementy twórczości inżynierskiej", WNT, Warszawa 1983, serwis www.triz.ammo.pl/
RAMKA
Poziom pierwszy. Rutynowy problem projektowy rozwiązany dzięki dobrze znanym metodom w ramach danej specjalności. Nie potrzebna jest inwencja. Około 32% rozwiązań należy do tego poziomu
Poziom drugi. Drobne ulepszenia w działającym już systemie, dzięki metodom znanym w danej dziedzinie. Na ogół z pewnym kompromisem. Około 45% rozwiązań należy do tego poziomu.
Poziom trzeci. Fundamentalne ulepszenia do działającego systemu, dzięki metodom znanym spoza danej branży. Rozwiązane sprzeczności. Około 18% rozwiązań należy do tej kategorii.
Poziom czwarty. Nowa generacja, która używa nowych zasad, aby wprowadzić podstawowe funkcje do systemu. Rozwiązanie znalezione raczej w obszarze nauki niż technologii. Okolo 4% rozwiązań należy do tej kategorii.
Poziom piąty. Rzadkie odkrycie naukowe lub pionierskie wprowadzenie zupełnie nowego systemu. Około 1% rozwiązań należy do tej kategorii.
Źródło: www.Mazur.net
RAMKA
1. Problemy i rozwiązania powtarzają się w różnych branżach i dziedzinach nauki. Klasyfikacja sprzeczności w każdym problemie przewiduje kreatywne rozwiązania dla tego problemu.
2. Wzorce technicznej ewolucji powtarzają się w różnych branżach i dziedzinach nauki.
3. Kreatywne innowacje wykorzystują naukowe efekty spoza pól, w których zostały rozwinięte.