Niezawodność szwajcarskiego zegarka

BRIR też bezpieczna

Izby regionalne stosują mniejsze zabezpieczenia niż centra przetwarzania, ale są one wystarczające na potrzeby systemu rozliczeń. Każda z BRIR dysponuje siedzibą zapasową (wyposażoną w minimalną liczbę sprzętu), do której może przenieść działalność operacyjną w przypadku uszkodzenia podstawowego ośrodka (tak było np. podczas powodzi w 1997 r.). Każda BRIR zobowiązana jest również do uruchomienia działalności w lokalizacji zapasowej w ciągu maksymalnie 24 godzin od chwili wyłączenia podstawowego ośrodka. Na ten czas można zawiesić funkcjonowanie BRIR w systemie SYBIR. W systemie ELIXIR obsługę transakcji przejmuje sąsiednia BRIR.

Każda BRIR jest dołączona do centrali firmy za pośrednictwem łączy Frame Relay o przepustowości 128 Kb/s z gwarantowanym pasmem 64 Kb/s. Są one wykorzystywane na potrzeby komunikacji w systemie ELIXIR, wymiany danych i poczty elektronicznej między regionami, i zapewnienia dostępu do Internetu za pośrednictwem serwera proxy w centrali.

Każda BRIR dysponuje również zapasowym łączem satelitarnym o gwarantowanej przepustowości 64 Kb/s. "Aby podnieść bezpieczeństwo, skorzystaliśmy tu z rozwiązania VSAT firmy PAGI, operatora w pełni niezależnego od naszego podstawowego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej - Telbanku" - mówi Radosław Kwiatkowski.

Poczta elektroniczna

Jednym z podstawowych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej KIR SA jest poczta elektroniczna, działająca z wykorzystaniem oprogramowania Lotus Notes, obejmująca zasięgiem wszystkie jednostki organizacyjne Izby i wyposażona w połączenia z siecią poczty X.400 i Internetem. Rozwój poczty elektronicznej w Izbie rozpoczął się od potrzeby udostępnienia usługi wymiany plików rozliczeniowych systemu ELIXIR za pośrednictwem poczty X.400.

"Początkowo, od 1996 r., wykorzystywaliśmy serwer Microsoft Mail wyposażony w moduł X.400 MTA do obsługi poczty elektronicznej X.400 oraz klienta Microsoft Exchange do odbierania i tworzenia przesyłek" - wyjaśnia Paweł Bartuzi, główny specjalista w sekcji telekomunikacji KIR. Za automatyczne przekazywanie plików BIF z nadsyłanych listów odpowiadała aplikacja BIFMAPI, napisana specjalnie przez firmę zewnętrzną we współpracy ze specjalistami KIR w języku Delphi. Sprawdzała ona poprawność odebranych przesyłek, po czym kopiowała zawarte w nich pliki BIF poprzez FTP na dyski mainframe'a i wysyłała do nadawcy potwierdzenie odbioru przesyłki. "Istotny w przyjętym rozwiązaniu jest fakt, że oddział banku wysyłający komunikat X.400 nie może uznawać domyślnie, że dotarł on do celu. Dlatego każdorazowo przejęcie przesyłki potwierdzane jest specjalną odpowiedzią" - mówi Paweł Bartuzi.

Rozwiązanie takie działało w KIR do kwietnia 1999 r. "Zdecydowaliśmy się na wdrożenie innego rozwiązania, które z jednej strony usprawniłoby zauważone podczas eksploatacji problemy na styku serwera MS Mail i klienta Exchange, z drugiej, umożliwiłoby nam zbudowanie jednolitej platformy zarówno do wymiany poczty elektronicznej X.400 w systemie ELIXIR, komunikacji wewnątrzfirmowej, jak i dawało szansę na realizację elektronicznego współdzielenia dokumentów" - podkreśla Paweł Bartuzi. Podstawowym problemem zauważonym przez KIR w funkcjonowaniu poczty X.400 było to, że klient Exchange potrafił "gubić" przesyłki, które pobierał z serwera MS Mail.

Ostatecznie z rozważanych rozwiązań HP OpenMail, Microsoft Exchange Server i Lotus Notes (brano też pod uwagę Linuxa, ale odpadł on ze względu na brak obsługi poczty X.400 w czasie wyboru rozwiązania), wybrano ostatni z tych pakietów. Podobnie jak inne rozwiązania pracuje on w konfiguracji redundantnej na dwóch serwerach w dwóch centrach przetwarzania. KIR nie stosuje lokalnych serwerów w BRIR-ach. Wszyscy użytkownicy poczty elektronicznej Lotus Notes łączą się z serwerem centralnym za pośrednictwem sieci rozległej.


TOP 200