Niewidoczna alternatywa

Mobilny Mobitex

Systemem odpowiednim do obsługi większej liczby abonentów, którzy przesyłają małe porcje danych nie ciągle, a w trybie transakcyjnym, jest Mobitex. To infrastruktura techniczna, niezbyt wyrafinowana, która umożliwia budowę na jej bazie różnych aplikacji. Chociaż rozwój Mobitexu na świecie jest dynamiczny, w Polsce na razie istnieje śladowo i to mimo kilkuletniej obecności oferty Telbanku. "Rynek wciąż jest nie przygotowany do przyjęcia tej technologii" - twierdzi Mariusz Zdunek z Telbanku. Jego zdaniem poważnym obszarem zastosowań dla takich systemów, jak Mobitex jest sterowanie ruchem drogowym - do pomiarów natężenia ruchu, obsługi tablic informacyjnych czy znaków drogowych o zmiennej treści. Z usług Mobitexu ma korzystać przygotowywana do budowy w Warszawie sieć ok. 1500 parkomatów.

Taksówki na sznurku

Jednym z nielicznych wdrożeń Mobitexu w Polsce jest system sterowania ruchem taksówek w niedużej korporacji Maxi Taxi, zajmującej się wyłącznie przewozami towarowymi - na razie jedynie w Warszawie. Tym, co odróżnia dyspozytornię tej korporacji, jest cisza. Nikt nie używa radiotelefonów. Komunikacja, przekazywanie zleceń i odbieranie informacji od kierowców jest dokonywane na drodze cyfrowej transmisji danych (na kształt listów elektronicznych). W każdej taksówce dostępne są specjalizowane komputery połączone z radiomodemem Mobitexu. Komputery - wyposażone w odbiorniki GPS - przekazują informacje o bieżącej lokalizacji każdej taksówki, co zostaje zobrazowane na wyświetlanej na monitorze skalowalnej mapie Warszawy. System odmiennymi kolorami wyświetla taksówki jadące ze zleceniem, stojące w korku czy aktualnie wolne. "Gromadzone w bazie danych informacje o przebiegu trasy pozwalają nam np. na rzetelne potraktowanie ewentualnych reklamacji. Dokładnie wiemy, co i kiedy działo się z daną taksówką" - mówi Michał Henkelman, szef techniczny w Maxi Taxi. Dostępne obecnie trzy maszty radiowe Mobitexu pokrywają obszar Warszawy wraz z rozległymi przedmieściami. Wkrótce system ma być zintegrowany z mapą numeryczną Warszawy, umożliwiając automatyczne optymalizowanie dróg dojazdu i kierowania zleceń do najbliższej taksówki. Koszt systemu wyniósł ok. 10 mln zł.

"W przypadku dużej korporacji przewozowej dzięki takiemu systemowi powinno się uzyskać zauważalne zmniejszenie ruchu taksówek w skali całego miasta" - mówi Mariusz Zdunek.

Wrocławski zakład komunikacji miejskiej wprowadził Mobitex do zdalnego odczytu liczników prądu przy zasilaniu trakcji tramwajowej. Bieżące informacje o faktycznie zużytej energii elektrycznej pozwoliły na poczynienie istotnych oszczędności w rozliczeniach z elektrownią, przynosząc zwrot inwestycji w ciągu trzech miesięcy.

Te obszary zastosowań można także obsłużyć korzystając z przesyłania danych w sieci telefonii komórkowej (chociażby wiadomości SMS). Dla dużych grup użytkowników cenowo jest to jednak mniej atrakcyjna oferta. Transmisja danych pozostaje bowiem marginalnym obszarem zainteresowań operatorów telefonii komórkowej.

Komórki zawsze

Brakuje danych o obecnym wykorzystaniu sieci telefonii komórkowej do cyfrowej transmisji danych. Operatorzy telefonii komórkowej są zgodni w opinii o ścisłym związku wzrostu zainteresowania usługami dodanymi z transmisją danych, jednak nie chcą przekazywać w tym zakresie szczegółowych informacji.

Radiolinie do przesyłania danych cyfrowych, lecz niosące informacje tylko głosowe, instalują także operatorzy tradycyjnej telefonii. Firma El-Net, która niedawno otrzymała koncesję na telefonizację Warszawy, zamierza budować sieć na bazie systemów radiodostępu w nowej technologii komórkowej CDMA (Code Division Multiple Access). Ma to być rozwiązanie znacznie tańsze niż układanie światłowodów w warunkach tak dużej aglomeracji.


TOP 200