Niedosyt sieci

80 procent kierowników działów IT w polskich przedsiębiorstwach uważa, że Internet zapewni ich firmom przewagę nad konkurencją.

80 procent kierowników działów IT w polskich przedsiębiorstwach uważa, że Internet zapewni ich firmom przewagę nad konkurencją.

Kilka firm analitycznych jednocześnie przedstawiło raporty dotyczące stosowania Internetu. Raport IDC potwierdza ogromne zróżnicowanie wykorzystania sieci w różnych rejonach świata. Badania objęły ok. 28 tys. osób z 80 krajów. Przykładowo: użytkownicy w Japonii mają rekordową liczbę urządzeń internetowych, ale strony WWW znacznie częściej odwiedzają mieszkańcy Meksyku. Najwięcej zwolenników wirtualnych zakupów mieszka w USA, Argentynie i Puerto Rico, najmniej - w Danii, Hiszpanii i Chinach.

Infrastruktura wymówką

Ankietę dotyczącą wyłącznie polskiego Internetu na zlecenie Intela przeprowadził Pentor. Wynika z niej, że prawie wszystkie osoby na stanowiskach kierowniczych odpowiedzialne za informatykę są przekonane, iż Internet stanowi ważne narzędzie biznesowe. Aż 78% jest zdania, że wykorzystanie technik internetowych zapewni ich firmie przewagę nad konkurencją.

Pentor podaje, że ponad połowa polskich przedsiębiorstw ma własną witrynę WWW, a 82% ma dostęp do sieci. Działalność w Internecie prowadzi tylko 14% firm. Ankietowani wskazują na słabą infrastrukturę telekomunikacyjną, jako na jeden z podstawowych elementów hamujących wzrost liczby uczestników gospodarki elektronicznej. Ponad 70% polskich firm korzystałoby z Internetu znacznie częściej, gdyby transmisja danych była szybsza.

W podsumowaniu raportu wskazuje się na konieczność liberalizacji polskiego rynku i wprowadzenie regulacji prawnych w zakresie szyfrowania, nadających właściwy status dokumentowi i podpisowi elektronicznemu.

Za i przeciw

Na temat reklamy w sieci wypowiadają się też internauci. Co czwarty z przebadanych przez Andersen Consulting w Stanach Zjednoczonych uważa, że reklama w postaci banerów w sieci bardziej zachęca do zakupów online niż reklamy w prasie, telewizji, radiu czy na billboardach. Najważniejszym elementem zachęcającym do zakupów online nie jest cena produktu, a raczej wygoda zakupów, oszczędność czasu i bezpieczeństwo serwisu.

82% doświadczonych internautów zadeklarowało, że kupi prezenty świąteczne online. Co ciekawe, ponad połowa jest przekonana, że zakupy przez Internet zajmą im zdecydowanie więcej czasu niż w przypadku, gdyby robili je w domach handlowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200