Niedoskonałość IP szansą MPLS (cz. 2)
- Przemysław Pawełczak,
- Tomasz Rogowski,
- 01.12.2003
Przy realizacji sieci VPN w domenie MPLS na ruterze brzegowym są przypisywane dwie etykiety: pierwsza (bardziej zagnieżdżona), identyfikująca interfejs wyjściowy (lub grupę interfejsów) pracujący w określonej sieci VPN na docelowym ruterze brzegowym, oraz druga - wskazująca ścieżkę LSP dotarcia do docelowego rutera brzegowego. Idea wirtualnych sieci prywatnych zakłada możliwość zapewnienia wielu użytkownikom komunikacji opartej na jednej współużytkowanej infrastrukturze urządzeń i połączeń, w sposób gwarantujący logiczną separację między grupami użytkowników z poszczególnych sieci. Podstawowe cechy charakteryzujące MPLS-VPN to:
- obsługa komunikacji "każdy z każdym" w ramach sieci VPN, bez definiowania połączeń;
- łatwość konfigurowania nowych użytkowników sieci VPN
- elastyczność definiowania komunikacji pomiędzy sieciami VPN
- ruting pomiędzy sieciami VPN
- nakładające się sieci VPN (overlapping VPN)
- wysokie parametry skalowalności
- obsługa dużej liczby sieci VPN i klientów
- elastyczność w doborze technologii dostępowych.
Specyfika obsługi QoS w sieci MPLS
Wraz z rozwojem telekomunikacji współczesne sieci muszą świadczyć coraz bardziej zróżnicowane usługi - od przenoszenia głosu czy danych do usług multimedialnych. Różne usługi mają różne wymagania. Niektóre są wrażliwe na opóźnienie, inne na utratę danych lub zmienne opóźnienie w ich dostarczaniu. Z tego powodu zagadnienie QoS ma coraz większy wpływ na systemy teleinformatyczne. Definicja QoS opracowana w zaleceniu ITU-T E.800 mówi, że "QoS jest zbiorowym efektem wykonania usługi, który determinuje stopień zadowolenia użytkownika tej usługi".
Problemy związane z określeniem jakości usługi QoS wynikają z:
- różnych interpretacji QoS ze względu na subiektywność
- definiowania w rekomendacjach QoS dla każdej warstwy, ale braku zdefiniowania relacji QoS pomiędzy warstwami
- braku jasnego określenia relacji pomiędzy usługą w modelu OSI i usługą postrzeganą przez użytkownika, a subiektywne aspekty nie są przedstawione w rekomendacjach.
W generalnej koncepcji systemu jakości usług można wyróżnić następujące elementy:
- kontrola dostępu do sieci
- klasyfikacja wejściowa
- obsługa kolejkowania na wejściu
- weryfikacja wielkości ruchu
- reklasyfikacja
- kolejkowanie wyjściowe.