Nie tylko do poduszki

Historia IKEA. Ingvar Kamprad rozmawia z Bertilem Torekullem ViK, Warszawa 1999.

Historia IKEA. Ingvar Kamprad rozmawia z Bertilem Torekullem ViK, Warszawa 1999.

Większość wydawanych w naszym kraju książek o biznesie jest śmiertelnie nudna. Podręcznikowy charakter publikacji, zapełnianych dziesiątkami wykresów i tabel, zniechęca. I niewiele pomagają zamieszczane w nich studia przypadków i autentyczne przykłady zastosowania teorii biznesowych. Umożliwiają one ocenę korzyści wynikających z wprowadzenia w życie pewnych pomysłów. Opisują jednak tylko skromny wycinek działalności prezentowanych przedsiębiorstw, przez co nie pozwalają na ocenę długofalowych następstw wprowadzonych zmian.

Interesującą alternatywą dla tego typu pozycji jest wywiad rzeka z twórcą i wieloletnim prezesem koncernu IKEA. Książka jest ciekawa z co najmniej trzech powodów. Po pierwsze, przedstawia historię koncernu, dzięki czemu można prześledzić krok po kroku wszystkie etapy jego rozwoju i obserwować, jak poradził sobie z problemami właściwymi dla każdego ze stadiów. Po drugie, opisuje firmę, która jest jednym z klasycznych przykładów "skandynawskiego modelu zarządzania", z jego dbałością o pracowników i ich rodziny, a także odpowiedzialnością za środowisko naturalne i otoczenie społeczne przedsiębiorstwa.

Po książkę warto jednak sięgnąć z jeszcze jednego powodu. U jej podstaw legła stara jak świat idea bezpośredniej dystrybucji towarów i usług. Pomysł ten powrócił kilka lat temu i stał się mottem wszystkich producentów i dostawców ery e-commerce. Właśnie z tego punktu widzenia z książką tą powinien zapoznać się każdy przedsiębiorca, planujący ekspansję na rynek wirtualny, choćby po to, by poznać specyficzne problemy związane z tym modelem biznesu. W końcu Internet jest tylko medium, a sama idea jest znana już co najmniej kilkadziesiąt lat.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200