Nie przekreślamy Ukrainy

Kryzys gospodarczy na Ukrainie dotknął również polskie firmy IT, które poczyniły tam inwestycje. Nie porzucają one jednak planów ekspansji na rynki wschodnie.

Przykładami tych inwestycji mogą być chociażby: przejęcie przez BPSC ukraińskiej firmy Kompass Plus, rozwój na Ukrainie przez Action sieci sklepów AGD/RTV/IT, otwarcie w 2006 r. ukraińskiego oddziału przez Infovide-Matrix, projekty realizowane przez firmę świadczącą usługi IT i finansowe, czy inwestycje BLStream, Comarchu, Pentegy (d. Big Five X) i .

Rynek z potencjałem

Polskie firmy IT inwestują w tych dziedzinach ukraińskiego rynku, na których mają duże możliwości. "Jeżeli chodzi o sprzęt, infrastrukturę i systemy biurowe, Ukraina nie różni się od Polski. To, co różni rynki ukraiński i polski to rozwiązania biznesowe. W tym obszarze można powiedzieć, że ukraiński rynek IT wygląda mniej więcej tak, jak polski sprzed pięciu lat" - tłumaczy Aleksiej Krokos, były pracownik Infovide-Matrix na Ukrainie. Jego zdaniem, to właśnie w obszarze rozwiązań dla biznesu polskie firmy IT powinny szukać swojej szansy na udane inwestycje na Ukrainie. "Polskie firmy IT zdobywszy doświadczenie w informatyzacji polskiego biznesu mogą stanowić wartość dla rynku na Ukrainie. Tym bardziej, że firmy ukraińskie często wzorują się na odpowiednikach z Polski w zakresie zarządzania, a polskich managerów często można spotkać w spółkach ukraińskich na wysokich, kierowniczych stanowiskach" - dodaje Aleksiej Krokos.

Polskie firmy postanowiły więc to wykorzystać, widząc w Ukrainie wielki potencjał biznesowy i ułatwienie w prowadzeniu działalności związane z - podobnym do polskiego - rozwojem rynku ukraińskiego. "Ukraina jest drugim co do wielkości, po Rosji, krajem Europy. Już sam ten fakt determinuje znaczący potencjał biznesowy. Ponadto wiele wskazywało na to, że dziedzina rozwiązań IT obsługujących rynek ubezpieczeniowy naszego sąsiada podąży drogą zbliżoną do tej, jaką wcześniej przeszła w Polsce" - wyjaśnia Katarzyna Szulc z firmy Atena. Na wykorzystanie doświadczenia zdobytego na podobnym, polskim rynku liczy również Pentegy, która świadczy na Ukrainie usługi doradcze.

Specyfika rynku ukraińskiego

"Zauważyliśmy obiecujący rynek u naszych wschodnich sąsiadów. W szczególności związany jest on z dynamicznym wzrostem oraz faktem, iż zmiany w gospodarce podążają ścieżką, którą nasz kraj już miał okazję przejść. Mam tu na myśli rynek usług doradczych, który obecnie jest słabo rozwinięty na Ukrainie, lecz spodziewamy się jego silnego wzrostu w najbliższych latach" - tłumaczy Robert Jankowski, wiceprezes Pentegy. Z kolei BLStream - inwestując na Ukrainie - liczyło nie tylko na pozyskanie klientów z ukraińskiego rynku, ale budowało bazę do obsługi i sprzedaży rozwiązań na rynek rosyjski, a w dalszej perspektywie także bliskowschodni. "Z drugiej strony z uwagi na dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry i specyficznej infrastruktury telekomunikacyjnej uruchomiliśmy na Ukrainie niektóre projekty naszych amerykańskich klientów" - wyjaśnia Mateusz Radziszewski, prezes BLStream.