Nie prostujemy, czekamy na wyjaśnienia

W numerze 22 magazynu Computerworld w rubryce Cennik ukazał się artykuł poświęcony kartom dźwiękowym. Jedną z opisywanych kart był Gravis UltraSound - produkt kanadyjskiej firmy Advanced Gravis, której autoryzowanym, wyłącznym dystrybutorem jest firma PMC - Personal Multimedia Computers Sp. z o.o.

W numerze 22 magazynu Computerworld w rubryce Cennik ukazał się artykuł poświęcony kartom dźwiękowym. Jedną z opisywanych kart był Gravis UltraSound - produkt kanadyjskiej firmy Advanced Gravis, której autoryzowanym, wyłącznym dystrybutorem jest firma PMC - Personal Multimedia Computers Sp. z o.o.

Z przykrością stwierdzam, że w opisie karty Gravis UltraSound zostały mylnie podane dwie informacje:

  1. Ilość dołączonych wzorów brzmień wynosi nie jak podano 1 MB, tylko 5,6 MB

  2. Sugerowana cena detaliczna karty wynosi 169 USD plus 22% podatku VAT.
Uprzejmie proszę o zamieszczenie powyższego sprostowania w najbliższym wydaniu Computerworld. Zachęcam do kontaktowania się z naszą firmą w celu uzyskania informacji dotyczących produktów firmy Advanced Gravis.

Jacek Mazurkiewicz Personal Multimedia Computers

Od redakcji: Chcąc odpowiedzieć na postawiony zarzut sprawdziliśmy materiały źródłowe, na podstawie których opracowane było zestawienie o kartach dźwiękowych. Otóż okazuje się, że dane pochodziły z oferty Soft-tronik (Warszawa, tel. 40 46 79) i są zgodne z opisem karty dźwiękowej Gravis UltraSound 1024 w Cenniku nr 2/94 tej firmy, strona 10, pozycja Karty dźwiękowe Gravis, cennik ważny od 94.01.02.

Nie zwracalibyśmy zbytniej uwagi naszym Czytelnikom na tę sprawę, gdyby nie fakt, że nie jest to pierwszy tego typu przypadek z jakim udało nam się zetknąć. Sprowadza się do tego, że firmy, które podpisały z producentem jakiegoś sprzętu umowę na wyłączność oferty rynkowej na terenie Polski są często zaskakiwane poprzez krajową konkurencję, która sprzedaje (w swoim mniemaniu całkiem legalnie) sprzęt tego samego typu. Wspólnym mianownikiem takich sytuacji jest fakt, że konkurencja sprowadza sprzęt za pośrednictwem przedsiębiorstwa, położonego na terenie trzeciego kraju.

Wydaje się, że umowy dotyczące wyłączności sprzedaży np. kart firmy Gravis na terenie Polski określają swego rodzaju monopol dla firmy PMC (śród wszystkich innych firm krajowych) na bezpośrednie kontakty w tym zakresie z kanadyjskim producentem tej karty. Natomiast, jak nam się wydaje, nie ma przeszkód w sprowadzaniu przez firmę konkurencyjną takich kart np. z terenu RFN, od niemieckiego przedsiębiorstwa, które jest także autoryzowanym sprzedawcą takiego sprzętu. Tylko nieliczne umowy z producentami zastrzegają sobie obrót handlowy na ściśle określonym obszarze kraju lub grupy krajów.

Jeżeli nasze poglądy są błędne, to w celu ich sprostowania na pewno odezwie się zainteresowana tym firma PMC Sp. z o.o. Zachęcamy jej przedstawicieli do skontaktowania się z Soft-tronikiem w celu rozplątania tego galimatiasu. Chętnie podzielimy się z naszymi Czytelnikami wynikami tych ustaleń.

Na marginesie warto dodać, że naszym wyobrażeniom o konkurencji wolnorynkowej bardziej odpowiada rywalizacja o klienta za pośrednictwem obniżania kosztów sprzedaży i minimalizowania ceny towaru niż staranie się o uprawnienia dające prawo wyłączności w oferowania jakiegoś produktu na rynku. Chyba, że jest to zgodne z polityką marketingową producenta, gdyż daje mu do ręki możliwości dołączenia do oferty całej gamy dodatkowych i znaczących usług jak serwis, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna oraz możliwość współpracy.


TOP 200