Nie marnować kryzysu

Spadkowi wartości wskaźników biznesowych często towarzyszą nieskoordynowane i podejmowane ad hoc działania. Tymczasem odpowiedzią na trudną sytuację powinno być uwrażliwienie zarządu na potrzeby otoczenia. Im wcześniej to nastąpi, tym więcej firma może zyskać na kryzysie. "Tymczasem większość czasu zajmuje

menedżerom ich własna firma. To nie jest tak, że nie obserwują rynku. Widzą dużo, ale dostrzegają tylko to, na czym są skoncentrowane ich firmy, do czego mają odpowiednie wskaźniki. Dlatego firma znajdująca się w kryzysie dowiaduje się o tym fakcie jako ostatnia" - twierdzi prof. Krzysztof Obłój. W trudnych czasach na znaczeniu zyskują wszystkie funkcje zarządu - planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola oraz ocena realnej wartości pracowników dla celów organizacji. Warto też maksymalnie ograniczać koszty obsługi pracowników, zamiast ich zwalniać. "Jak wytniesz wszystko z firmy, to tylko od rynku zależy, jak długo pozwoli Ci konsumować resztki" - konkluduje prof. Krzysztof Obłój.

CRM w modelu SaaS

Oracle Forum, którego patronem medialnym był Computerworld, to także prezentacja najnowszych rozwiązań firmy. W jego trakcie poinformowano o wprowadzeniu na polski rynek Oracle CRM On Demand. Oprogramowanie to, oferowane w modelu SaaS, będzie dostępne na polskim rynku w cenie 70 USD miesięcznie za jednego użytkownika. Sprzedaż i usługi wdrożeniowe mają być realizowane m.in. za pomocą obecnej sieci partnerów Oracle.

Kształty decyzji

Trudno wyobrazić sobie dzisiaj skuteczne prowadzenie działalności bez dostępu do wiedzy pozwalającej na podejmowanie szybkich i optymalnych decyzji. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku wygrywają te firmy, które potrafią przekształcić zgromadzone dane w strategiczne zasoby informacyjne i umiejętnie je wykorzystać. Nieocenioną pomocą w tym zakresie są rozwiązania Business Intelligence, umożliwiające analizę będących w posiadaniu firmy informacji pod kątem jej aktualnych potrzeb biznesowych. "Business Intelligence daje możliwość spojrzenia na informacje z właściwej perspektywy, zobaczyć, jaka wiedza jest w nich zawarta" - mówi Paweł Korzec, Dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży Technologii Oracle Polska. Narzędzia BI pozwalają również zapanować nad rosnącymi gwałtownie zasobami informacji w firmach. Przy coraz większej liczbie systemów IT i baz danych trzeba wiedzieć, gdzie, po jaką informację w danej sytuacji sięgnąć, aby była ona wiarygodna i aktualna. "Taka orientacja jest możliwa dzięki użyciu rozwiązań BI" - podkreśla Paweł Korzec.

Narzędzia analityczne mogą być wykorzystywane w wielu obszarach funkcjonowania firmy i do wielu celów. Jednym z nich może być np. badanie odczuć internautów. Można sprawdzić chociażby, czy zmiana grafiki na stronie sklepu internetowego nie spowodowała zmniejszenia zakupów robionych przez nich. Może tak być, gdy po wprowadzeniu nowego wzornictwa przycisk "Kup" stał się niewidoczny dla odwiedzających. Z drugiej strony, można ocenić przez symulację określonych sytuacji i działań, czy kampania mająca na celu zwiększenie sprzedaży jednego produktu nie spowoduje znaczącego spadku zakupów innych.

Do prawidłowego funkcjonowania systemów BI potrzebne jest stałe zasilanie ich w nowe informacje odzwierciedlające szybko zmieniającą się dzisiaj sytuację na rynku. W konsekwencji, dzięki temu można będzie podejmować w tych stale zmieniających się warunkach lepsze, bardziej optymalne decyzje. Potrzebne jest stałe monitorowanie tego, co się dzieje w samej firmie jak i w jej otoczeniu, a nie tylko reagowanie w określonych momentach czy sytuacjach. Firmy, które chcą się rozwijać, muszą stale obserwować i analizować to, co się dzieje wokół nich. Planowanie musi być dzisiaj bardziej dynamiczne, bo sytuacja na rynku szybciej ulega zmianom. Przewidywanie tych zmian oraz wypracowywanie odpowiednich w reakcji na nie strategii działania staje się łatwiejsze dzięki zastosowaniu BI.


TOP 200