Nie kończąca się opowieść

JD Edwards

JD Edwards 5

We wrześniu br. odbyła się światowa premiera JD Edwards 5 (JDE5). Nowa wersja systemu to kolejny krok w kierunku jego otwartości i modularności - poszczególne moduły mogą bowiem działać jako samodzielne aplikacje. W wersji 5. pojawiło się kilka nowych modułów. Jedną z ważniejszych nowości jest samodzielny moduł CRM, będący następcą i znacznym rozszerzeniem modułu Promises, występującego w pakiecie Credit and Collection Management wersji OneWorld XE. W aplikacji CRM znalazły się także elementy planowania kampanii marketingowych.

Druga nowość to aplikacja wspomagająca współpracę z dostawcami w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Moduł SRM (Supply Relationship Management) obejmuje m.in. przepływ informacji o stanie realizacji zamówień, samoobsługę dostawców, planowanie i uzgadnianie zakupów. Integruje się z nową wersją aplikacji SCM, umożliwiając kompleksowe planowanie i uzgadnianie zakupów, produkcji i dystrybucji.

W wersji 5. pojawiło się raportowanie oparte na hurtowni danych. Dla JD Edwards to przełom - dotychczas system umożliwiał wyłącznie raportowanie z tabel transakcyjnych. Wraz z podsystemem analitycznym JD Edwards dostarcza także predefiniowane raporty z typowymi wskaźnikami efektywnościowymi dla wszystkich ważnych obszarów działania firmy.

W systemie zachodzą także zmiany technologiczne. Do wymiany danych pomiędzy sobą oraz ze środowiskiem zewnętrznym aplikacje systemu JDE5 wykorzystują podsystem middleware XPI (Extended Process Integration), zapewniający wymianę komunikatów w wielu formatach i standardach (w tym XML) oraz mający gotowe adaptery do ważniejszych systemów innych dostawców. To również duża zmiana - dotychczas klienci mieli do dyspozycji jedynie EDI oraz import/eksport plików.

JD Edwards zdecydowała się ujednolicić interfejs użytkownika - od wersji 5. dostęp do systemu jest możliwy tylko przez "cienkiego klienta" Java/HTML, współpracującego z serwerem aplikacji J2EE. Na tymże serwerze firma umieściła oprogramowanie portalowe, pozwalające personalizować dostęp do treści wg ról, oraz aplikację do zarządzania publikowaną treścią, np. dokumentacją, bazą wiedzy serwisowej itp.

Oracle Polska

E-Business Suite

Oracle intensywnie rozwija swój system zintegrowany. Stosunkowo dużo zmian w Oracle E-Business Suite dotyczy obszaru produkcji. Na przełomie roku pojawi się możliwość doboru partii półproduktu pod kątem konkretne- go zamówienia, przydatna zwłaszcza w przemyśle hutniczym i chemicznym. Do systemu zostanie wprowadzony kalkulator, pozwalający przeliczać jednostki miar, a także same miary, np. wskazywać na masę na podstawie objętości lub odwrotnie. Dotychczas przeliczenia te trzeba było wykony-wać ręcznie. Kolejna nowość to możliwość śledzenia numerów serii surowców, półproduktów i wyrobów gotowych w całym cyklu wytwarzania i dystrybucji.

W ciągu trzech kwartałów w E-Business Suite ma pojawić się nowy model gospodarki magazynowej, oparty na rozszerzonych indeksach towarowych. Umożliwi to opisywanie asortymentów atrybutami typu kolor czy poziom spełniania norm jakości itp., a także pozwoli na lepsze zaspokojenie potrzeb firm, w których produkcja procesowa występuje równolegle z produkcją dyskretną. Ostatnio w ofercie Oracle pojawił się nowy moduł: EAM (Enterprise Assets Management), zawierający komplet funkcji dla służb utrzymania ruchu (m.in. ewidencja środków produkcji, remonty, analiza nie planowanych przestojów itd.). Dotychczas firma integrowała swój system z aplikacjami firm trzecich, m.in. Indus i Data Stream.

Sporo zmian zachodzi także w dziedzinie analizy danych. Funkcje związane ze wskaźnikami składającymi się na tzw. zrównoważoną kartę wyników, które dotychczas mieściły się w module zewnętrznym, od niedawna weszły do trzonu systemu. Wskaźniki niskopoziomowe są automatycznie agregowane i prezentowane za pośrednictwem oprogramowania portalowego. Oracle rozbudowuje też funkcje pozwalające na szczegółową analizę wydajności poszczególnych procesów. Moduł Performance Management Framework (PMF) pozwala na ustawianie wartości progowych dla konkretnych wskaźników oraz wizualizację procesów. Na razie umożliwia śledzenie procesów obiegu środków pieniężnych w związku z realizacją zamówień klientów oraz zapłaty należności. Firma zapowiada, że w kolejnych wersjach PMF obejmie więcej procesów.


TOP 200