Nie jechać na pusto

Dzięki internetowym bramkom telefonii GSM firmie Auto Comfort łatwiej dotrzeć do klientów.

Dzięki internetowym bramkom telefonii GSM firmie Auto Comfort łatwiej dotrzeć do klientów.

Pomysł był prosty: zamierzano stworzyć mechanizm umożliwiający firmom przewozowym, dysponującym wolnymi mocami przy transporcie towarów ciężarówkami na konkretnych trasach w ściśle określonym czasie, kontakt z potencjalnymi klientami. Ciężarówka nie zawsze ma gotowe zlecenie na tzw. ładunek zwrotny, by w drodze powrotnej nie mieć pustych przejazdów. "Zajmujemy się właśnie dostarczeniem takiej informacji do przewoźnika" - mówi Sławomir Jaskólski, prezes firmy Auto Comfort.

W prowadzonej od czterech lat działalności firma współpracowała z siecią Polpager. Uruchomienie przez operatorów telefonii komórkowej bramek do Internetu i uzyskana przez to możliwość bezpłatnego przesyłania do abonentów komórek listów elektronicznych otworzyła nowe możliwości wykorzystania systemu Koordynacji Polskiego Transportu. "Właściwie każdy kierowca dzisiaj dysponuje telefonem komórkowym. Dla niego to najbardziej naturalne medium komunikacji. Dzięki temu nasz system ma zasięg prawie w całym kraju" - uważa Sławomir Jaskólski.

Dystrybucja na trzy sposoby

Auto Comfort po otrzymaniu zlecenia drogą telefoniczną, faksem albo przez Internet wprowadza je do systemu i wysyła jego krótką treść pocztą elektroniczną (np. wiadomości typu: Z Sopotu do Bytomia, 24t AGD h=2,7m tel. 8888888, zrozumiałe dla zainteresowanych). Listy poprzez bramki pocztowe umieszczone między Internetem a systemami krótkich wiadomości SMS poszczególnych operatorów telefonii komórkowej trafiają do odbiorców - kierowców ciężarówek lub dyspozytorów firm przewozowych.

Internet ma tę przewagę nad wiadomościami SMS, że za wysyłanie komunikatów tekstowych trzeba płacić, przekazanie zaś listu elektronicznego jest bezpłatne. Obecnie sieci Idea Centertel i Era GSM wprowadziły opłaty za aktywację usługi bramki internetowej, nie zrobił tego jedynie Plus GSM. "Ta sieć sprawia nam najwięcej kłopotów, bo w praktyce ogranicza maksymalną liczbę komunikatów, które można przesłać do pojedynczego odbiorcy" - mówi Sławomir Jaskólski.

Firma Auto Comfort wymaga od użytkownika uaktywnienia usługi internetowej, a sama może zająć się otwarciem i skonfigurowaniem konta internetowego. "Wśród przewoźników zdumiewająco niewielkie jest wykorzystanie nowych mediów. Faksy ma połowa, dostęp do Internetu może co dziesiąty" - twierdzi Sławomir Jaskólski.

Walka o klienta

Za obecność w systemie płaci przewoźnik - zryczałtowany abonament za każdy miesiąc. Klienci, a więc osoby zlecające przewóz, mają dostęp bezpłatny. Z ich perspektywy działanie systemu przypomina więc Radio-Taxi: wystarczy zadzwonić, określić potrzeby przewozowe i czekać na reakcję firm zainteresowanych transportem wskazanego towaru.

Na ogół klient w ciągu pół godziny otrzymuje kilka czy nawet kilkanaście ofert (firma gwarantuje, że od momentu przyjęcia zlecenia informacja zostanie przesłana najpóźniej w ciągu 15 minut). Może wówczas wybrać korzystniejszą w zależności od warunków cenowych i terminu. Na tym kończy się rola Auto Comfort. Czasami w przypadku reklamacji jedynie przekazuje klientowi pełne dane wskazanego przewoźnika.

Z serwisu korzysta obecnie ok. 340 firm przewozowych. Codziennie jest realizowanych ok. 50 zleceń transportu ładunków. Nie są ograniczone jedynie do terenu Polski (Auto Comfort rozpoczęło współpracę także z zagranicznymi przewoźnikami).

System stworzono za pomocą bardzo prostych narzędzi, wręcz "domowym sposobem". Przewoźnicy są opisani w bazie MS Access (gdzie określono ich możliwości przewozowe, typ samochodów, jakimi dysponują, i dodatkowe elementy). Z tej bazy listy adresowe są pobierane do programu pocztowego MS Outlook, skąd są wysyłane komunikaty przez e-mail.

Listy adresatów są sortowane - np. informacje o potrzebie przewiezienia surowców płynnych są kierowane tylko do tych przewoźników, którzy mają cysterny. Firma Auto Comfort nie ma własnego serwera i stałego łącza internetowego - korzysta z usług firmy oferującej dostęp do Internetu i miejsce na serwerze WWW . Zasadniczym elementem jej działania jest więc logistyka dystrybucji zleceń. Serwis internetowy firmy Auto Comfort jest dostępny pod adresem http://www.autocomfort.w.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200