Netscape nad Wisłą

Jesienią tego roku ma być dostępna spolonizowana wersja Communicatora 4.0.

Jesienią tego roku ma być dostępna spolonizowana wersja Communicatora 4.0.

Netscape Communications, najsłynniejsza amerykańska firma, działająca na rynku internetowym, wkracza do Polski. „Planujemy otwarcie biura przedstawicielskiego w Warszawie” – zapowiedział podczas tegorocznego ComNetu Suresh Patel, odpowiedzialny w europejskim oddziale Netscape za Polskę i inne rynki naszego regionu.

Półoficjalne kanały

Dotychczas Netscape Communications, producent popularnej przeglądarki internetowej Navigator, obecny był w Polsce dzięki warszawskiej firmie ATM, która posiadała status dystrybutora oprogramowania amerykańskiej firmy. Poziom sprzedaży nie satysfakcjonował jednak paryskiej centrali Netscape. Część oprogramowania trafiała do Polski z pominięciem oficjalnego kanału sprzedaży, bezpośrednio z Anglii i USA.

Według Suresha Patela, który przez ostatnich kilka lat odpowiedzialny był za polski rynek w Lotus Development, umowa dystrybucyjna z ATM nie zostanie przedłużona. Warszawska firma otrzyma natomiast status Value Added Reseller, co oznacza, że oprócz sprzedaży oprogramowania świadczyć będzie dodatkowe usługi dla użytkowników na bazie aplikacji Netscape.

Nowa struktura

Jedynym dystrybutorem oprogramowania firmy z kalifornijskiego Mountain View ma – zdaniem Suresha Patela - zostać ABC Data, będąca częścią międzynarodowej grupy CHS. Z tą ostatnią Netscape podpisał umowy w całej Europie Wschodniej. Potencjalnie ABC Data może dostarczać oprogramowanie dealerom oraz firmom o statusie VAR. Są to obecnie krakowskie firmy Solidex i Clico, ATM i sześć innych, z którymi Netscape prowadzi rozmowy. W ABC mogliby zaopatrywać się również dostawcy usług internetowych, którzy wykorzystują aplikacje Netscape do własnego użytku oraz dostarczają oprogramowanie swoim klientom. „Trudno powiedzieć, czy i kiedy włączymy się do realizacji podpisanej przez CHS umowy” – powiedział Krzysztof Musiał, prezes ABC Data. Stwierdził on, że w kwestii uruchomienia dystrybucji produktów Netscape'a nie zostały podjęte do tej pory żadne działania.

Paryskiej centrali Netscape podlega 5 przedstawicielstw krajowych. Operacje w Polsce i innych krajach naszego regionu obecnie koordynowane są przez biuro monachijskie. „Dążymy do tego, aby kilkuosobowe polskie przedstawicielstwo, jako jedyne w tym regionie, podlegało bezpośrednio europejskiej centrali” – wyjaśnia Suresh Patel.

Najbliższe plany Netcsape'a w Polsce to nawiązanie porozumień z dostawcami usług internetowych, prezentacja oprogramowania w ramach tzw. roadshow i specjalna oferta dla uczelni, które korzystają z Internetu.

Przeglądanie po polsku

„Netscape kojarzy się ludziom głównie z przeglądarkami !WWW. Tymczasem firma jest przede wszystkim producentem oprogramowania serwerowego” – twierdzi Suresh Patel. Na świecie 50% sprzedaży stanowią serwery, 35% aplikacje klienckie, a reszta to usługi. Wraz z otwarciem biura w Warszawie ma być wprowadzona na rynek spolonizowana aplikacja kliencka Communicator 4.0, w skład której wchodzi m.in. przeglądarka WWW, obsługa poczty elektronicznej, terminarz i edytor HTML.

Netscape, który do niedawna był niekwestionowanym liderem oprogramowania klienckiego dla WWW, traci udział w rynku na rzecz Explorera. Sukces rynkowy Microsoftu opiera się głównie na tym, że producent Windows oferuje użytkownikom przeglądarkę bezpłatnie i dostarcza ją w wersji zlokalizowanej. Netscape, który zaistniał na rynku dzięki globalnej sieci i wokół niej buduje swoją przyszłość, dopiero uczy się działania na rynkach lokalnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200